[Soltek SL65V2] snelheid CPU fan regelen

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 23:07
Ik ben nog aan het prutsen met de Soltek mobo die ik geinstalleerd heb in een nieuwe kast (zie vorige topic over USB aansluiting), maar nou meen ik thuis een keer iets gelezen te hebben dat dit mobo de cpu-fan speed kan regelen met een proggie.

Je raadt het al waarschijnlijk, ik weet niet meer waar ik dat ook alweer gelezen heb :(

Mobo is Soltek SL65V2-T, CPU is PIII-Coppermine@1Ghz, verder iets van 640 Mb SDR en 40 Gb HDD enzo.

Mocht iemand zo uit z'n hoofd weten met welk proggie dat kan, gaarne. Ik heb al speedfan geprobeerd via de search van GoT, maar die kan het dus niet.

Reden waarom is vrij makkelijk, fan maakt behoorlijk herrie@4600 RPM in alu kastje en wil niet meteen een andere fan ertussen smijten, als er proggies voor zijn.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik vrees dat dit niet kan. Sommige nieuwe mobo's hebben q-fan. Meer load of warmte = meer rpm's.

Speedfan heb ik hier ook maar ik zou niet weten hoe je de fans moet regelen. Kan denk ik dan alleen met bepaalde 'controllers' (noem ik ze dan maar even) op sporadisch voorkomende moederborden.... :/

Oplossing is misschien om de fan op 5V of 7V te laten draaien? Of temp sensor er uit slopen en in plaats daarvan een potmeter (draaiweerstand) er tussen te solderen? En dan maar draaien tot de juiste snelheid. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.