Toon posts:

[Linux] Linux boot niet meer: /dev/null is a ro file system

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
specs:
p3 600mhz, 10gb bigfoot, 256ram.
suse9.0

Paar dagen geleden moest de stroom er hier af, dus ik denk shit, daar gaat me uptime, maar ja, niks aan te doen, dus ik netjes van te voren me server uit gezet via:

shutdown now

Paar uur later kwam de stroom weer terug en ik zet me server weer aan. Tijdens het booten komen er enorm veel foutmeldingen voorbij: het begint bij het starten van de init, als status message komt er bij alle commando's zowat te staan: /dev/null is a read only file system. Inlogge lukt ook niet meer want TTY wil ook niet meer...

Ik weer reboote, maar dan in rescue mode vanaf cd. Dit gaat allemaal goed. Ik heb als eerste gekeken naar de output van: `mount`. Hier lijkt alles goed te staan, hij mount alles netjes in rw.
Daarna fsck gedraait, deze gaf geen problemen aan. Toen maar op got+ google gezocht. Er zijn meer mensen geweest met hetzelfde probleem http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/839724/ Ik heb de oplossingen die daar werden aangedragen geprobeerd:

code:
1
2
3
4
mount -o remount,rw /
mknod -m 666 /dev/null c 1 3
sync
mount -o remount,ro /

Ik voer dit uit in rescue mode, daarna reboot ik weer normaal maar de errors blijven komen...

Ik weet het echt niet meer, iemand een idee..?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Gebruik je niet toevallig devfs (bestaat het bestand /dev/.devfsd). In dat geval helpt 'mknode' niet.

Gebruik je geen devfs kijk dan na een mislukte reboot hoe de het bestand /dev/null eruit ziet, zou iets als dit moeten zijn:
root:/]-: ls -l /dev/null
crw-rw-rw- 1 root root 1, 3 2004-02-01 23:51 /dev/null
Indien het er anders uitziet dan eerst verwijderen met 'rm -fr /dev/null' en daarna met 'mknod' opnieuw aanmaken.

Overigens wel vreemd dat je wel in single user mode kan opstarten maar niet in een andere runlevel. Bij debian is in de single user mode de route filesystem namelijk al rw ge'remount.

Of bedoel je soms dat je in rescue mode opstart waarbij er geen rc-scripts worden uitgevoerd maar gelijk een shell wordt opgestart?

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
sorry, ik heb het niet helemaal duidelijk gezegt:

Als ik in rescue modus opstart vanaf de cd, dan doet hij het wel. Sorry dacht even dat single user en rescue hetzelfe was :'(

Ik ga zo proberen om rescue mode vanaf hd te doen

update:
Als ik rescue wil booten vanaf hard-disk dan zegt hij vrolijk: could not mount disk...
Rescue vanaf cd gaat dus WEL, daar heb ik mijn hd gemount:
code:
1
mount /dev/hdc2 /blah

/dev/null had als dezelfde security waardes als hierboven werd vermeld, voor de zekerheid toch nog een keer opnieuw aangemaakt maar het werkt nog niet...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 17:16 ]

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Oke :)
Als je de rescue mode van CD gebruikt dan is je root filesystem waarschijnlijk een ramdisk en dan heeft de remount gevolgt door mknode niet zo veel zin.
Je zult dan eerst je root filesystem op je harde schijf moeten mounten en daar de dev/null repareren.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
Yea tnx, het werkt nu! Het probleem was inderdaad dus dat ik in me ram disk zat te werken ipv fysieke hd.... :)

Sorry, de oplossing stond al in het andere topic, beetje gebrek van basis kennis aan mijn kant dat het daarme niet lukte. In ieder geval bedankt Dawns_sister :)