PC achter router krijgt geen IP

Pagina: 1
Acties:

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 12:51
Ik heb hier een Eminent router staan die perfect werkt; een klein bedrijfsnetwerkje is op één poort aangesloten en heeft geen problemen whatsoever. Ik wilde op de tweede poort een andere pc aansluiten, maar daar ontstonden wat problemen.

De WinME pc heeft een Realtek 8139 kaartje, en is dmv een goede kabel aangesloten. Dat de kabel goed is weet ik doordat de router de netwerkkaart kan zien, et vice versa. De router kan ook de pc zien, want als ik via het bedrijfsnetwerk in de DHCP logs kijk zie ik de naam van de pc in het rijtje staan.

De pc kan echter niet de router zien. Een ipconfig levert dit op:

IP-adres . . . . . . . . . . . : 169.254.21.57
Subnetmasker . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway . . . . . . . :

In de TCP/IP-instellingen van de netwerkkaart heb ik een dynamic IP, geen DNS-server, en WINS-omzetting uitgeschakeld. Ook heb ik geen gateway ingesteld, aangezien dit ook niet hielp. Een ping naar de gateway:

Pingen naar 192.168.1.1 met 32 byte gegevens:

Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.
Timeout bij opdracht.

Wat kan ik proberen?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Uiteraard kun je niet pingen, want je hebt geen IP-adres. Als Windows geen IP-adres ontvangt van de DHCP-server wijst die zichzelf een 169.254.x.x-adres toe.

De pc staat dus in de DHCP-logs, dus de kabel is inderdaad in orde. Hij vraagt dus wel een IP-adres aan, maar halverwege de onderhandeling gaat er blijkbaar iets mis. Zit er misschien een firewall op die pc die iets blokkeert?

• JeRa
Bergen schreef op 20 maart 2004 @ 15:58:
Zit er misschien een firewall op die pc die iets blokkeert?
Er is geen firewall ingesteld op de computer, en ook niet op de router. ipconfig heeft overigens de neiging om vast te lopen; met bovenstaande instellingen krijg ik nu plotseling helemaal geen respons meer.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Je hebt dus 4 mogelijke oplossingen (voor zover ik weet): andere netwerkkaart proberen, driver herinstalleren, TCP/IP herinstalleren en Windows herinstalleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Bergen op 20-03-2004 16:18 ]

Verwijderd

ik zou hem eerst even een vast ip adres geven en kijken of je de router dan wel kan pingen.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Heb je niet 2 netwerkkaarten in je netwerk met hetzelfde MAC-adres (doordat je zelf met MAC's hebt lopen klooien)? O-)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Bergen schreef op 20 maart 2004 @ 15:58:
Uiteraard kun je niet pingen, want je hebt geen IP-adres. Als Windows geen IP-adres ontvangt van de DHCP-server wijst die zichzelf een 169.254.x.x-adres toe.

De pc staat dus in de DHCP-logs, dus de kabel is inderdaad in orde. Hij vraagt dus wel een IP-adres aan, maar halverwege de onderhandeling gaat er blijkbaar iets mis. Zit er misschien een firewall op die pc die iets blokkeert?
Verder geen aan- of opmerkingen hoor, maar als je geen ip adres hebt gekregen kun je wel degelijk pingen. Hij zoekt gewoon naar een adres, daarvoor heb je zelf geen adres nodig.

I see dead pixels...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Owja? :? Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar het klinkt wel logisch. De replies worden op een lager level toch ook teruggestuurd op basis van het MAC-adres? Of praat ik nou poep?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Bergen schreef op 20 maart 2004 @ 16:29:
Owja? :? Zo heb ik het nog nooit bekeken, maar het klinkt wel logisch. De replies worden op een lager level toch ook teruggestuurd op basis van het MAC-adres? Of praat ik nou poep?
Klopt inderdaad, heb je gelijk in, maar aangezien ie weet vanaf welk adres 't verstuurd wordt (maakt niet uit of 't valide is of dynamisch is verkregen) kan de reply ook terugkomen. 't Is soms wel 's handig om ff iets te testen ofzo, ik wist 't tot een tijdje terug ook niet, maar 't kan wel gewoon :).

I see dead pixels...

• JeRa
Er bestaan geen twee netwerkkaarten in het netwerk met hetzelfde MAC-adres; een statisch IP-adres toewijzen levert alleen een netwerkloginschermpje tijdens het opstarten van Windows op. Als ik de gateway (192.168.1.1) probeer te pingen krijg ik een timeout.

Ik heb btw de gateway niet ingesteld op 192.168.1.1, maar voorlopig even leeggelaten (todat ik hem kan pingen). Maakt dat wat uit, want het levert geen ander resultaat op :)

[ Voor 27% gewijzigd door JeRa op 20-03-2004 16:45 ]

• JeRa
Het is opgelost; het verplaatsen van de netwerkkaart naar een ander PCI-slot loste het probleem op.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

JeRa schreef op 20 maart 2004 @ 17:57:
Het is opgelost; het verplaatsen van de netwerkkaart naar een ander PCI-slot loste het probleem op.
Zet hem voor de grap nu ook weer eens terug in het originele slot om te kijken of hij het dan nog steeds doet! :)

• JeRa
Bergen schreef op 20 maart 2004 @ 18:29:
[...]
Zet hem voor de grap nu ook weer eens terug in het originele slot om te kijken of hij het dan nog steeds doet! :)
Als eerste had ik de netwerkkaart herplaatst, dus uit het slot gehaald en er weer terug in gezet. Dit hielp niet, maar 'm een slot lager plaatsen loste het probleem op. Go figure :'(

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zet zo'n router de gateway niet meestal op 192.168.1.2 ipv 192.168.1.1?
Kunt altijd nog 10.0.0.1/2 proberen
Pagina: 1