[Thuisnetwerk]Meerder Nic's op server

Pagina: 1
Acties:

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:26
Ik heb het volgende thuis (nieuw) geinstalleerd :) :

1 x server op een Amd Athlon 1700+ Windows xp Proffessional
3 x NIC, 2 PCI (realtek en 3com), 1 onboard (via)

2 x Workstation Windows xp Proffessional (beide p4)

Nou wil ik het internet dat binnenkomt op de server delen naar de 2 andere computers. De server staat in de huiskamer en ik gebruik hem daar ook als dvd-speler/mp3 speler dus wilde ik hem eigenlijk ook vanaf een van de workstations op afstand kunnen bedienen (zit geen monitor bij de server).

Ik heb geprobeerd dit te doen via ICS dat standaard zit ingebouwd in Windows XP maar dat kan dus maar met 1 NIC internet delen en bovendien wil ik ook poorten kunnen forwarden naar de verschillende pc's.

Mijn probleem is nu ook hoe ik dit het beste kan oplossen?? Ik heb uiteraard gekeken naar de faq en daar staan programma's als wingate en winroute maar kunnen die wel meerdere NIC's delen??? Hoe moet ik mijn IP's configureren als ik wil poort forwarden??? (Ïnternet NIC krijgt IP, de rest naar 192.168.0.1 en 2 en 3 en de workstations naar 4 en 5??).

Sorry voor alle vragen maar ik begin een beetje de bomen door het bos niet meer te zien...... 8)7 8)7

Verwijderd

De handigste oplossing is volgens mij een kleine 4-poorts hub aanschaffen (de goekoopste in de pricewatch met 8 poorten aan 100mb kost amper 12 euro). Je hebt dan maar 1 NIC nodig in je server die je aansluit op je hub.
Wil je het toch met software dan kan je een van die programma's gebruiken, ik denk dat er nog maar pas gisteren een gelijkaardig topic is geopend, dus misschien daar eens op zoeken.

Voor het op afstand besturen is het niet moeilijk, gebruikt gewoon Remote Desktop Connection dat standaard in XP Pro zit en je kan je server besturen van op afstand.

Qua IP-range moet je er enkel voor zorgen dat je in een private range zit, dus bv. 192.168.0.* en dan kies je zelf welk ip je gebruikt voor welke pc, zolang je maar ni 2x hetzelfde adres gebruikt :). Als je je server permanent laat aanstaan kan je ook enkel daar een static ip gebruiken en dan zal je server wel automatisch ip's uitdelen aan de clients.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 14:46 ]

• TimmyUt
Ik begrijp dat die hub de handigste oplossing is maar ik wil juist gebruik maken van 2 verschillende NIC"s omdat er veel data wordt overgezet van de server naar de desbetreffende workstations.

Kan ik dus op de server de NIC's 192.168.0.1 en 192.168.0.2 geven en dan de werkstations dezelfde nummers afhankelijk op welke NIC ze zijn aangesloten???

Verwijderd

TimmyUt schreef op 20 maart 2004 @ 15:37:
Ik begrijp dat die hub de handigste oplossing is maar ik wil juist gebruik maken van 2 verschillende NIC"s omdat er veel data wordt overgezet van de server naar de desbetreffende workstations.

Kan ik dus op de server de NIC's 192.168.0.1 en 192.168.0.2 geven en dan de werkstations dezelfde nummers afhankelijk op welke NIC ze zijn aangesloten???
Neen, je moet je server bijvoorbeeld 192.168.0.1 en 192.168.0.2 als ip adres geven en dan je clients 192.168.0.3 en 192.168.0.4. Als je dan nog de gepaste software gebruikt voor het delen van internet zou je internet op alle pc's moeten werken.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

voor remote control kun je ook VNC gebruiken, dit is klein (install bestand 536 KB)

en voor dat netwerk idd een hub of switch, maar je kunt natuurlijk ook een router kopen, want dan hoeft je server niet aan te staan als je op de andere pc's wil internetten

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• TimmyUt
Ik wild dus perse geen Router of Hub......
Weet iemand of WinRoute/wingate dit probleem oplost????

Verwijderd

Neen, je moet je server bijvoorbeeld 192.168.0.1 en 192.168.0.2 als ip adres geven en dan je clients 192.168.0.3 en 192.168.0.4. Als je dan nog de gepaste software gebruikt voor het delen van internet zou je internet op alle pc's moeten werken.
Je kunt niet beide NIC's een adres uit hetzelfde subnet geven. Je kan wel de NIC's koppelen mbv van bridging, maar dan krijgen de NIC's samen 1 adres. Anders moet je ze een adres uit een verschillend subnet geven.
Bijvoorbeeld:
NIC1: 192.168.0.1 255.255.255.0
PC1: 192.168.0.2 255.255.255.0 default gw 192.168.0.1

NIC2: 192.168.1.1 255.255.255.0
PC1: 192.168.1.2 255.255.255.0 default gw 192.168.1.1
Ik wild dus perse geen Router of Hub......
Maar waarom wild ik :? dat niet?
omdat er veel data wordt overgezet van de server naar de desbetreffende workstations.
is in ieder geval geen goede reden. Zeker als je een switch neemt ipv een hub, werkt dat prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 17:12 ]

• FoOnEeN
  • Laatst online: 09-08 13:22
Ik gebruik nu thuis ook winroute op mn server en kan me vaag herinneren dat er een optie inzat om de NICs samen te laten werken (trunking), maar het zou ook kunnen zijn dat het met modemverbindingen was :/. Iig zou ik die 3com gebruiken voor de meest bandbreedte verslindende dingen omdat die het snelst is waarschijnlijk. Kijk anders eens op http://www.kerio.com/wrp_home.html staat er vast wel iets over.

• TimmyUt
@jeroenr

ok, ik deel mijn server dus als volgt in (voor het gemak 192.168 weggelaten) :

NIC1 -> DHCP van Chello

NIC2 -> IP .0.1 255.255.255.0 -> PC1 IP .0.2 255.255.255.0 gw IP .0.1

NIC3 -> IP .1.1 255.255.255.0 -> PC2 IP .1.2 255.255.255.0 gw IP .1.1

En nogmaals ik wil geen switch of hub omdat ik ook de bandbreedtes per PC op de server wil kunnen instellen en wil kunnen bijhouden wat voor verbruik er is.....

@FoOnEeN

Kan ik nu WinRoute gebruiken om het TCP verkeer over mijn 2 NIC"s te verdelen?? En kan hij ook afzonderlijk naar de een poorten forwarden???

• FoOnEeN
  • Laatst online: 09-08 13:22
Ik heb net ff in de handleiding gekeken en daar stond een plaatje waarbij Winroute ook twee aparte subnetten aanstuurde, net zoals jij van plan was. Het is dus wel mogelijk blijkbaar. Ik heb het overigens nog nooit gebruikt dus geen idee of het makkelijk uitvoerbaar is of niet.
Bij deze pdf staat op blz 66 een plaatje van het geheel http://download.kerio.com/dwn/wrp/wrp42en.pdf Overigens wel flink uitgebreide handleiding.

Verwijderd

En nogmaals ik wil geen switch of hub omdat ik ook de bandbreedtes per PC op de server wil kunnen instellen en wil kunnen bijhouden wat voor verbruik er is.....
Waar wil je dat mee gaan doen dan, dat instellen en bijhouden? Met Windows XP?

Je kan trouwens beter Windows XP Media Center installen als'ie in je huiskamer DVD staat te serveren.

Dat is een XP variant helemaal toegespitst op in de huiskamer draaien.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TimmyUt schreef op 21 maart 2004 @ 13:12:
@jeroenr

ok, ik deel mijn server dus als volgt in (voor het gemak 192.168 weggelaten) :

NIC1 -> DHCP van Chello

NIC2 -> IP .0.1 255.255.255.0 -> PC1 IP .0.2 255.255.255.0 gw IP .0.1

NIC3 -> IP .1.1 255.255.255.0 -> PC2 IP .1.2 255.255.255.0 gw IP .1.1

@FoOnEeN

Kan ik nu WinRoute gebruiken om het TCP verkeer over mijn 2 NIC"s te verdelen?? En kan hij ook afzonderlijk naar de een poorten forwarden???
Neem dan een intelligente switch... Kan je het instellen zoals je het wil... En wat voor gebruik, dat kan je gewoon met een sniffer doen... :?

En er zijn zat tooltjes, waarmee je een verbinding kan cappen, search hier zal wel uitkomst kunnen bieden :)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 21-03-2004 13:40 ]

Verwijderd

ik vind dit nouw typisch zo vraag van waarom moeilijk doen als het makkelijker kan

• TimmyUt
Goed, :+

Ik zal even mijn doelen duidelijk maken zodat iedereen een beetje een idee heeft wat ik wil : :7

1) Een Entertainment PC in de huiskamer voor DVD MP3 Internet

2) Een Centrale fileserver waar alle documenten op bewaard kunnen worden en eventueel geback uppped

3) Een Router die het internet verkeer naar de verschillende workstations stuurt en waar ook bepaalde beperkingen en verbruik gemeten kan worden.

Aangezien het feit dat ik mezelf nogal heb beperkt in mijn budget wou ik deze drie "doelen" in een verenigen.

Aangezien ik nog een Athlon processor had en een case was de keuze snel gemaakt en heb ik een computertje met goedkope onderdelen in elkaar geklust waardoor ik doel 1 en 2 heb bereikt.

Punt 3 dacht ik te bereiken door 3 NIC"s in de server te verenigen en de server als intelligente Router te gebruiken (Bandwidth Monitor en Bandwidth Controller, zijn de programma's om het geheel te Monitoren en Controllen..... ;) ). Mijn idee is/was dus om hiervoor een programma op de server te zetten die het binnenkomend verkeer doorstuurt naar de 2 workstations en ook eventueel als proxy server kan fungeren.

Een intelligente switch is inderdaad een optie maar dan ben ik (wil ik alles kunnen instellen) een paar 100 e'tjes verder en dat laat mijn budget niet toe. Een hub is ook geen oplossing want dan kan ik alleen ALLEBEI de workstations Monitoren/Controllen en ik wil ze dus afzonderlijk kunnen instellen..... ;)

Verwijderd

TimmyUt schreef op 21 maart 2004 @ 14:51:
Goed, :+

Ik zal even mijn doelen duidelijk maken zodat iedereen een beetje een idee heeft wat ik wil : :7

1) Een Entertainment PC in de huiskamer voor DVD MP3 Internet

2) Een Centrale fileserver waar alle documenten op bewaard kunnen worden en eventueel geback uppped

3) Een Router die het internet verkeer naar de verschillende workstations stuurt en waar ook bepaalde beperkingen en verbruik gemeten kan worden.

Aangezien het feit dat ik mezelf nogal heb beperkt in mijn budget wou ik deze drie "doelen" in een verenigen.

Aangezien ik nog een Athlon processor had en een case was de keuze snel gemaakt en heb ik een computertje met goedkope onderdelen in elkaar geklust waardoor ik doel 1 en 2 heb bereikt.

Punt 3 dacht ik te bereiken door 3 NIC"s in de server te verenigen en de server als intelligente Router te gebruiken (Bandwidth Monitor en Bandwidth Controller, zijn de programma's om het geheel te Monitoren en Controllen..... ;) ). Mijn idee is/was dus om hiervoor een programma op de server te zetten die het binnenkomend verkeer doorstuurt naar de 2 workstations en ook eventueel als proxy server kan fungeren.

Een intelligente switch is inderdaad een optie maar dan ben ik (wil ik alles kunnen instellen) een paar 100 e'tjes verder en dat laat mijn budget niet toe. Een hub is ook geen oplossing want dan kan ik alleen ALLEBEI de workstations Monitoren/Controllen en ik wil ze dus afzonderlijk kunnen instellen..... ;)
Volgens mij moeten er wel programma's bestaan die kunnen monitoren en beperken op IP-adres naarwaar ze versturen en niet enkel op NIC. Dus dat je kan zeggen dat naar IP 192.168.0.3 maximum 5kb/s gaat en naar 192.168.0.4 geen beperking is bijvoorbeeld. Dan heb je maar 1 NIC nodig hé. Voor de extra snelheid zou ik het niet doen, een file-server en zelf backup-server in een thuis-opstelling heeft meer als voldoende aan 100Mb/s naar mijn bescheiden mening.

• TimmyUt
Goed ik heb het nu (gedeeltelijk werkend);

Ik heb de 2 netwerk kaarten gebridged en de internet verbinding via ICS gedeeld op die gebridgde netwerkkaart.

Probleem is echter nu dat ik de NIC van de werkstations via DHCP een ip moet laten toe kennen als ik een vast IP adress neem dan werkt ICS niet meer.......

Iemand enig idee??? :)
Pagina: 1