Toon posts:

TFT scherm en resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben zeer benieuwd hoe anderen denken over hetvolgende.

Ik heb een 3/4 jaar oude 15" Eizo L350 tft.
Ik wil hem vervangen voor een nieuwe snelle 17"tft met DVI.

Ik ben opzich tevreden met de Eizo tft, met als belangrijkste pluspunt dat ik er echt uren achter kan zitten, zonder verschijnselen van moeheid/pijn in de ogen of hoofdpijn. Dit was bij de CRT monitoren die ik hiervoor had niet het geval, als ik er langer als een uurtje achter zat kreeg ik last van duiziligheid en hoofdpijn.

Nu heb ik gisteren een Hyundai Q17 gekocht. Met een contrastratio van 500:1.
Het beeld van deze tft is echt schitterend, maar door het "harde" beeld (je hoeft in de woonkamer geen andere lampen meer aan te doen 8) ) krijg ik weer dezelfde verschijnselen als bij een CRT monitor. Een kennis van mijn heeft zo'n snelle Hitachi 17"tft en daarbij heb ik hetzelfde probleem, zeer mooi beeld maar het knalt op je af :/ . Ik heb het scherm mede om die reden weer terug gebracht (1e plaats omdat hij niet fatsoenlijk aan de muur is te plaatsen). Ik zit nu weer met veel plezier achter mijn oude Eizo schermpje ook al zijn de foto's en spelletjes minder mooi.

Ik heb uiteraard (zoals pinnokio hieronder schrijft) allerlei instellingen gewijzigd (contrast en helderheid).

Hebben meer mensen hier last van, of ben ik een van de weinigen?
Graag hoor ik jullie reactie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 14:28 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Ik deel die ervaring niet, maar ja, ik heb dan ook niet zo'n scherm. Je kunt natuurlijk contrast en helderheid van het scherm instellen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op 20 maart 2004 @ 14:23:
Ik deel die ervaring niet, maar ja, ik heb dan ook niet zo'n scherm. Je kunt natuurlijk contrast en helderheid van het scherm instellen.
Waarom reageer je dan }:O

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:14

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat wil je dan voor reacties?

"Ja, ik heb er ook last van."

Daar schieten we daar wat mee op.

Maar zoals pinockio al zei, waarom zet je de contrast/helderheid dan niet gewoon wat lager?

edit:
Wat heeft dit trouwens met resolutie te maken?

[ Voor 17% gewijzigd door Johnny op 20-03-2004 14:29 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 14:22:
Een kennis van mijn heeft zo'n snelle Hitachi 17"tft en daarbij heb ik hetzelfde probleem, zeer mooi beeld maar het knalt op je af :/
Je had het zelf ook wel kunnen bedenken: de brightness lager instellen.

Ik heb zelf zo'n Hitachi TFT scherm, en de fabrieksinstelling voor de brightness is 100% terwijl het zwaar overkill is. Hij staat bij mij al zolang als ik 'm heb op 50% en dat is echt zat. Pas als je displayverlichting naar verloop van tijd (door slijtage) minder fel wordt dan kun je de brightness iets verhogen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 20 maart 2004 @ 14:28:
Wat wil je dan voor reacties?

"Ja, ik heb er ook last van."

Daar schieten we daar wat mee op.

Maar zoals pinockio al zei, waarom zet je de contrast/helderheid dan niet gewoon wat lager?
Misschien is het Hyundai Q17 scherm wel een van de weinige met zo'n hard beeld.
Ik heb verder nog nooit iets gehoord over dit nadeel, en ben benieuwd of anderen ook deze ervaring hebben.
Daarom vraag ik het, ik zet deze topic er niet op om jou een plezier te doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 20 maart 2004 @ 14:29:
[...]

Je had het zelf ook wel kunnen bedenken: de brightness lager instellen.

Ik heb zelf zo'n Hitachi TFT scherm, en de fabrieksinstelling voor de brightness is 100% terwijl het zwaar overkill is. Hij staat bij mij al zolang als ik 'm heb op 50% en dat is echt zat. Pas als je displayverlichting naar verloop van tijd (door slijtage) minder fel wordt dan kun je de brightness iets verhogen.
Ik heb na 2 minuten de helderheid al gelijk heel laag gezet, maar dat helpt niet zo heel veel. Het gaat vooral om het contrast, dat minimaal op 60% moet staan om behoorlijk details te kunnen zien. Dat zorgt er voor dat het beeld zo "hard"is.

Verwijderd

Ik heb zijn broertje Adi A715 >:) . Ik vind hem ook best fel ja, maar ik krijg er zeker geen hoofdpijn van. Achter een CRT wil ik nu liever niet meer zitten, tenzij een goede CRT :9 aan staat anders echt liever geen CRT ;)
Ik heb zelf hem op DVI aangesloten en alles gewoon 100% aan staat en ind e avond merk je pas dat je haast geen licht aan hoeft te hebben B)

Dus ik deel de problemen van jou niet, misschien moet je gewoon even na 1 uur ongeveer iets adners gaan doen. :+

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:30

Acheron

updatepack.nl

Ik heb daar ook redelijk last van. Zorg er gewoon voor dat je genoeg achtergrondverlichting hebt. Verder was bij mij de omschakeling van CRT naar TFT een hele verademing. Wel koste het eerst moeite om er aan te wennen (van bol naar vlak beeld)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

Topicstarter
hp38guser schreef op 20 maart 2004 @ 14:39:
Ik heb daar ook redelijk last van. Zorg er gewoon voor dat je genoeg achtergrondverlichting hebt. Verder was bij mij de omschakeling van CRT naar TFT een hele verademing. Wel koste het eerst moeite om er aan te wennen (van bol naar vlak beeld)
Wat doe je nu dan, af en toe even wat anders doen, of is het niet zo erg.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:04
Ik denk maar zo

Licht bestrijden met tegenlicht, dus als ie echt zo vel is JUIST licht achter je ook aan doen. Als je bij wijze van spreken een bouwlamp achter je zet en richt op je scherm, dan zul je zien dat ie (je scherm) nauwelijks nog schijnt omdat het tegenlicht veel sterker is.

Verwijderd

kan je de scherpte van je scherm niet instellen?

bij iiyama heb je altijd 5 scherpte gradaties waar je in kan kiezen vooral als je text leest kan je het scherm wat zachter instellen :) beter voor de ogen hoewel hij ietsje minder scherp wordt (logies) kijk eens of zoon optie ook op jouw scherm zit

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 18:31:
kan je de scherpte van je scherm niet instellen?

bij iiyama heb je altijd 5 scherpte gradaties waar je in kan kiezen vooral als je text leest kan je het scherm wat zachter instellen :) beter voor de ogen hoewel hij ietsje minder scherp wordt (logies) kijk eens of zoon optie ook op jouw scherm zit
Hallo, ShinTsu

Dat kan niet bij dit scherm. Dus ook als je in Word iets leest of in Outlook en mailtje, krijg je lichtgevend wit te zien, wordt je echt duizelig van.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 18:31:
bij iiyama heb je altijd 5 scherpte gradaties waar je in kan kiezen vooral als je text leest kan je het scherm wat zachter instellen :) beter voor de ogen
Dat het beter voor je ogen zou zijn is echt non-sense. Integendeel. Als een beeld niet scherp is, dan blijven je hersenen/ogen zich inspannen om te focussen. Dat zorgt juist voor nog meer vermoeidheid. De grootst zegen van een TFT scherm is nou juist de scherpte.

De lichtopbrengst is prima in te stellen, dus in geen enkel opzicht is een CRT beter voor je ogen dan een TFT.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1