Toon posts:

radiozender stoort usb muis

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich voor:
Ik heb een kortegolf zender (100Watt). Wanneer ik deze aanzet boven de 20Watt dan begint de muis automatisch te klikken zodra je deze op een button of optie beweegt. Onder de 20Watt heb je hier geen last van. Nu heeft dit met electrische inslag te maken (lijkt mij). Het betreft hier een Microsoft IntelliMouse. (Niet draadloos)
De zender/computer staan in dezelfde ruimte op een afstand van ongeveer 2 meter. Heeft iemand een soortgelijke ervaring met een 'automatisch klikkende muis' en electronische inslag van zendapparatuur?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Afhankelijk van frequentie en vermogen kan je aardig storen op apparaten.
Zeker een (meestal) volledige plastic muis kan wel eens wat storing op gaan pikken.

Probeer de afstand tussen muis en antenne te vergroten. Ik neem aan dat je met een buiten antenne werkt?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
dit kan wel kloppen, ik zelf met nog actief met 27mc apparatuur en heb een 30 watt versterkertje daaraan hangen en mijn (draadloze) muis werkt niet eens meer wanneer ik op 30 watt ga zenden.

en dat terwijl de muis 180 graden onder de antenne zit

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Coen Rosdorff
  • Niet online
De meeste 27mhz apparatuur zend naast de gewenste frequenties meestal ook nog wel wat meer uit ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik weet niet hoe de opstelling eruit ziet, maar misschien dat je een soort kooi van faraday kunt maken? DWZ een metalen rooster naast je muisontvanger zodanig geplaatst dat ie de straling van de muis nog wel binnenkrijgt.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 16:28

E-Vix

Nu met sneeuw!

_ferry_ schreef op 21 maart 2004 @ 09:48:
ik weet niet hoe de opstelling eruit ziet, maar misschien dat je een soort kooi van faraday kunt maken? DWZ een metalen rooster naast je muisontvanger zodanig geplaatst dat ie de straling van de muis nog wel binnenkrijgt.
Goed lezen :
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 12:18:
Het betreft hier een Microsoft IntelliMouse. (Niet draadloos)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Eerst eens even een vraagje,
Ik neem aan dat als jij met een HF set werkt, dat je een A/B licencie hebt? Want zenden met deze app. zonder machtiging is nog steeds strafbaar!
Als je je machtiging hebt zul je zelf ongetwijfeld tot een oplossing kunnen komen omdat je dit krijgt tijdens die opleiding!

Maar ja in antwoord op je vraag, begin eens met een goed loww-pas filter, goede kabels met afscherming, goede aarding antenne etc. Staat je antenne vrij van bebouwing en ijzerwerk? wat voor antenne?
Op welke banden heb je last van die inslag? 80 mtr? 12 mtr?

Oh ja wat voor zender, veel oude setjes zijn wat storings gevoeliger als je ze niet goed afregeld.

( en ja ik weet dat die sets vrij te koop zijn "zonder" licencie, maar gebruiken mag niet zonder licencie!!! )

Laat eerst maar eens wat meer weten, ok.

( een oud PA3 ér )
Specs, Kenwood ts-450, yeasu ft-757-ft990, icom-726, en nog meer rotzooi...)

Making an ass of myself since the 70's

• Swerfer
  • Laatst online: 22:28

Swerfer

Hmm...

Ik neem aan dat je een buitenantenne hebt? Scherm dan je zender heel goed af, evenals je antenne kabel. Beide kunnen genoeg vermogen lekken om andere apparatuur te storen. Is alles wel goed afgeschermd, dan kan het zijn dat je computer/muis de radiogolven van de antenne opvangt. Scherm ook je muis en usb kabels goed af. Je kan in je muis misschien wat aluminiumfolie plakken die je elektrisch aan de afscherming van de usb kabel verbind.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Vreemd geen reactie... 't zal wel opgelost zijn... ;)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
toch nog een hoop ham's hier :)

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

En de TV van de buurman, wat doet die?

:{

Aannames zijn fataal.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

shaggy8675 schreef op 21 maart 2004 @ 22:11:
Vreemd geen reactie... 't zal wel opgelost zijn... ;)
Ik word nou ook wel nieuwsgierig... :+

Alles kan stuk.

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 20:24
even googlen op EMC en hf

Hoogfrekwent-velden
HF-velden mogen niet doordringen in de metalen behuizing (een kunststof kast is af te raden voor een kwaliteitssysteem). Alle externe audiokabels moeten worden afgeschermd en de afscherming moet op de buitenzijde van de kast worden afgesloten. Kies ook hier dus weer uitsluitend volmetalen konnektors. Alle interne kabelafschermingen moeten aan de binnenzijde op de aardstrip worden aangesloten.
Het is van belang een kast te kiezen met voldoende wanddikte (> 2 mm) in verband met het skin-effekt, omdat anders de binnen- en buitenvelden niet voldoende van elkaar worden gescheiden. Eventuele gaten moeten klein (< 2 cm) blijven of worden afgedekt met geleidend gaas.

In EMC-opzicht kunnen kabels als (zend-) antennes werken en ze zijn dus uitermate geschikt om storingen uit te zenden resp. binnen te halen. Dit geldt net zo goed voor afgeschermde kabels. De afscherming van een (coaxiale) kabel moet worden afgewerkt in een geschikte konnektor die rondom kontakt maakt. De afscherming mag worden gebruikt als retourstroomgeleider om een HF-magnetische afscherming te verkrijgen. Voor LF-magnetische afscherming is het beter twisted-pair-kabels met afscherming te gebruiken. Bij een bandkabel moet iedere signaalader tussen een massa-ader liggen en het geheel bij voorkeur zijn voorzien van een extra afscherming aan één zijde of rondom. Kabels met frekwentie-aandelen boven 10 kHz die niet in de kast kunnen worden gefilterd, worden voorzien van een ferriet-ring die als common-mode-spoel fungeert.

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Kijk en dat leer je nou allemaal als je opgaat voor je licencie...

Maar ja de spullen kopen, "en" er verstand van hebben..... dat is bij veel van die ether broekies een beetje teveel van het goede..

Maar ja, staat interesant hé... "ik heb een Icom 706 Mk2". en hij gooit 100watt op 11mtr. ( 27mc )

Lekker bezig..haha ;) ;) ;) })

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggy op 23-03-2004 22:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
@shaggy8675:
Licenties is way back, maar het hoort wel. Daar heb je gelijk in. Ik vraag me af of je dit 'soort' zaken ook tijdens je 'opleiding' krijgt. Maar als jij dat als gelicenseerd persoon zegt, dan zal dat allemaal wel. Zit jij toevallig bij de opsporingsdienst ofzo?

@de_rest:
Het probleem is inmiddels verholpen door een aantal muizen uit te proberen en hier en daar de opstelling van 'gevoelige' apparatuur te verplaatsen. Mijn dank naar degene die een waardevol antwoord gaf.

Dan nog: illegaal of niet?
Ik heb 10x liever een piraat in de ether dan dat domme gelul op de commerciele stations. Maar wie ben ik?

Verwijderd

Topicstarter
... en het gaat niet om 27mc, trouwens ...

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Nou ik zal het zo zeggen.

Ik ben blij voor je dat je storing verholpen is. Kijk dat je zonder licencie zit kan me echt niks schelen, zolang je je maar gedraagd in de ether, maar dat geld ook voor gelicencieerde stations...

Mijn punt was juist dat je tijdens je cursus veel les krijgt over het verhelpen en oplossen van storingen. En daar hebben de meeste "ether-piraten" ( hehe ) helaas geen enig verstand of besef van!.

Het maakt mij niet uit al zitten ze met 2.5 kilo-watt, zolang ze maar niet storen, en de zaak op 3 banden dicht gooien. Ze willen globaal genomen je van hét hebben, maar het mag niks kosten, en iets afregelen of tunen om lekker smalbandig te werken kennen ze ook niet!, Terwijl als je dat wel beheerst, je pak-kans deste kleiner word, omdat je niemand stoort...

En ja, ik ben in mijn piratentijd verschillende malen uit de lucht gehaald, met vele duizenden guldens aan app. in beslag genomen... dus de heren van het voormalige RCD, ja die ken ik wel... te goed toen...hehe.

Toen ik zelf erg actief bezig was, was het juist de uitdaging om met zo min mogelijk vermogen de hele wereld rond te komen.
Ik heb met 30 watt op 10mtr met New York gezeten...op FM...( verticaal )
en met 5 watt nieuw-zeeland etc. alleen dan wel met een goede 5 elements beam.

Ach ja, wat ik uiteindelijk bedoel is, koop goede spullen, laat je goed voorlichten, en niet alles hoeft met een kilo-watt erachter..."want anders horen ze me niet"

P.s. jezelf nog nooit afgevraagd waarom een Zetagi bv-2001 maar een paar centen kost, en bijv. een Ameritron AL-82 iets meer? ze gooien beide 1 Kw. Dat is nou juist de afwerking en filtering. en dat gaat voor alles zo in die buisenes.

( hetzelfde als die licht punten die roepen dat buizen zenders en versterkers zo breed zijn..hehe, als je een goeie hebt, kun je ze wel zo smalbandig afregelen... daar kan geen transistor tegenop.)

Maar ja ik dwaal weer af.

Veel plezier met je set, en fijn dat je de zaak storings vrij hebt kunnen krijgen.

Laat nog eens horen wat je daar allemaal hebt staan? ben best benieuwd. En welke banden werk je dan mischien heb ik nog wel een tip oid.

Qsl....Qrt... :7

[ Voor 3% gewijzigd door Shaggy op 31-03-2004 13:25 ]

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 20:24
Hier heb ik nog een url met punten waarmee je EMC kunt verminderen
http://www.electronics.radiouk.com/emc/index.php

Soms weet ik het ook niet meer.........

Pagina: 1