Waarom loopt mijn systeem steeds vast?

Pagina: 1
Acties:

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hallo luitjes,

Ik heb een Packard-Bell pc van 3,5 jaar oud (type: RW6800) die continu vastloopt, vooral in games. Ook start hij vaak opnieuw op zonder dat je iets doet. Weet iemand of ik hier wat aan kan doen? Mijn systeem (schrik niet ;) ):

NEC moederbord MS-6191
Voeding: 145 watt...
AMD Athlon 800 mhz
128 + 64 mb SD-RAM pc100
20 gig HD Seagate 5400 rpm
GF4 MX-440 8x AGP 64 mb
Creative Audigy Player

Het systeem is in de loop der jaren uitgenbreid, hij had eerst 64 mb SD-RAM, een TNT 2 pro videokaart en alleen een on-board geluidskaart.

Ik had eerst nog een geheugenreepje erin te zitten van 256 mb pc133 maar ik heb die ouwe 64 mb er weer ingezet. Helpt dit?

Licht de onstabiliteit misschien aan de voeding? Of is het moederbord versleten?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45
Voeding: 145 watt...
GF4 MX-440 8x AGP 64 mb
Creative Audigy Player
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat de voeding een beetje te weinig is. Wat je kan proberen is even de computer in oude staat terug brengen en kijken of die het dan wel doet.
Packard-Bell computers zijn meestal computer waarbij je niet zo maar even kunt upgraden, want ze zijn gemaakt voor de orginele configuratie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou die 145 watt voeding vervangen door een wat zwaarder exemplaar.
Die voedingen die PB gebruikt zijn over het algemeen best goed, maar 145 watt is erg weinig.

• Jckx
  • Niet online
Maakt het ook wat uit dat mijn stroomkabel van de monitor naar mijn voeding gaat?

Hoeveel watt moet een andere goede voeding nodig hebben? Is 250 watt genoeg?

[ Voor 34% gewijzigd door Jckx op 20-03-2004 12:47 ]

Verwijderd

Hoi, ik ben het eens met de eerdere replies, dat er eerst is een degelijke voeding in moet. Zeker als je nog je monitor erop hebt staan. 300 tot 350 watt zou ik zeggen. Mocht je niet veel geld hebben dan kan ik de standaard voedingen bij computerland adviseren. Die zijn niet al te duur en naar mijn ervaring in orde.

• Jckx
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 12:53:
Hoi, ik ben het eens met de eerdere replies, dat er eerst is een degelijke voeding in moet. Zeker als je nog je monitor erop hebt staan. 300 tot 350 watt zou ik zeggen. Mocht je niet veel geld hebben dan kan ik de standaard voedingen bij computerland adviseren. Die zijn niet al te duur en naar mijn ervaring in orde.
Moet ik dan ook naar speciale specificaties kijken? Afmetingen?
Is dit een goede:

Q-Tec PSU 300W

EIGENSCHAPPEN
300 W PSU CE
Suitable for ATX / Pentium 4 system
Suitable for P4 with +12V connector and AUX connector
Power outlet for monitor

[ Voor 19% gewijzigd door Jckx op 20-03-2004 13:02 ]

• djmartijn
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 20:36
de voeding is een goed idee inderdaad. let ook even op de volgorde waarin de de geheugenbanken erin doet. met oude pc's wil het nog wel eens uitmaken welke module je in slot 1 zet

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 23:07
Is het misschien een id om in je bios te kijken naar je geheugen snelheid?? als je een pc133 erin heb gehad en nu weer p100 zonder reset is je bus/geheugen snelheid misschien nog op 133 blijven staan??

Heb zelf al wat van die PB dingen in me handen gehad en ook veel geheugen problemen, zodoende weet ik dat ze daar behoorlijk gevoelig voor zijn

Verwijderd

Br3zip schreef op 20 maart 2004 @ 12:57:
[...]

Moet ik dan ook naar speciale specificaties kijken? Afmetingen?
Nou speciale specs... Ik denk het niet echt. Ze verkopen daar 300, 350, 400 en 450 watt voedingen. Allen standaard uitgevoerd met de meest gebruikelijke kabels en connectoren. In wezen zijn ze allemaal hetzelfde alleen het vermogen verschilt. Voor jou is 300 tot 350 wel geschikt. Die van 300 watt is 19 euro.

http://www.computer-land....?page=producten&catid=383

Nee ik werk niet bij compuland, maar voordat je het weet komen mensen weer aan met voedingen van 100 euro, terwijl deze dik in orde is. Ik gebruik zelf die van 400 watt zonder problemen. Nog nooit wat mee gehad.

Mijn specs ter vergelijk:

Asus P4PE
p4 2,53
1 gb 2700 ddr RAM
Asus Ti4800
Creative Audigy 2
HD 80 gb wd 8 mb cache, incl cooldrive 3
HD 120 gb wd 8 mb cache, incl cooldrive 3
NEC 1300a burner
Asus dvd player
4 tube lights sharkoon
5 casefans Sharkoon
2 webcams USB
1 Fancontroller

1 externe hd wd 160 gb 8mb cache, maar die heeft een eigen voedings adapter.

en dat alles zonder problemen op die voeding van compuland 400 watt.
Laat je niet een hele dure voeding aanpraten als je niet veel geld hebt.

• Jckx
  • Niet online
Miglow schreef op 20 maart 2004 @ 13:07:
Is het misschien een id om in je bios te kijken naar je geheugen snelheid?? als je een pc133 erin heb gehad en nu weer p100 zonder reset is je bus/geheugen snelheid misschien nog op 133 blijven staan??

Heb zelf al wat van die PB dingen in me handen gehad en ook veel geheugen problemen, zodoende weet ik dat ze daar behoorlijk gevoelig voor zijn
Er is altijd wel een pc100 in blijven zitten, dus die pc133 ging op pc100 draaien. Dat zal het probleem niet zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je monitor doorgelust wordt op de voeding maakt totaal niets uit voor de sterkte van de voeding. Dit omdat het namelijk direct doorgelust wordt in de voeding (op dat stukje staat ook gewoon 230volt).

Verwijderd

De packerd-bell pc die je heb, werkt met standaard config gewoon naar behoren, maar zodra je er aan gaat sleutelen, zoals hierboven al werd gezegd, trek je voeding het gewoon niet meer! dus gewoon ergens een 2e hans 200 W of meer voeding op de kop tikken en je probleem is opgelost denk ik.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:49
Dat het de voeding is zou heel goed kunnen. Maar sinds wanneer zijn die problemen? Sinds de upgrade of zijn deze problemen pas later gekomen? Anders kan het ook gewoon een driver zijn die dwars zit te doen. En dan koop je voor niks een nieuwe voeding. Maargoed een vervanger voor die 145 WATT kan nooit kwaat natuurlijk :)

• Jckx
  • Niet online
Racemol schreef op 20 maart 2004 @ 14:37:
Dat het de voeding is zou heel goed kunnen. Maar sinds wanneer zijn die problemen? Sinds de upgrade of zijn deze problemen pas later gekomen? Anders kan het ook gewoon een driver zijn die dwars zit te doen. En dan koop je voor niks een nieuwe voeding. Maargoed een vervanger voor die 145 WATT kan nooit kwaat natuurlijk :)
Ik zet regelmatig windows er opnieuw op om het weer wat stabieler te krijgen. Dat is dan ook zo, maar die periode duurt maar kort.
Conclusie :P : Het licht niet aan de drivers/software

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 07:05

boesOne

meuh

Qtec 300W is nou niet echt een PSU met een goeie reputatie + ze maken herrie..
Als je toch een Qtec wil zou ik een zwaardere nemen..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• iets
  • Laatst online: 11-08 09:16
Ik zou eerst even memtest86 draaien.

Wat zijn je voltages?

Ik zit hier btw. met een 145W voeding en:
- P3-600
- 4x128MB PC133
- 3x5k4 RPM HDD's
- GF4TI
- 2x CDrom (1x SCSI, 1x IDE)
- NIC en A3D geluidskaartje

100% stabiel. 5V=4.95V en 12V=12.10V

Dus het hoeft niet per sé aan je voeding te liggen :). Altijd zonde om een sterkere voeding te kopen wat later helemaal niet de oorzaak van je probleem blijkt te zijn.

Past er uberhaupt wel een andere voeding in? De schroefgaten in de case voor de voeding zijn niet standaard AT/ATX formaat.

tvw

• Jckx
  • Niet online
iets schreef op 20 maart 2004 @ 16:18:
Ik zou eerst even memtest86 draaien.

Wat zijn je voltages?

Ik zit hier btw. met een 145W voeding en:
- P3-600
- 4x128MB PC133
- 3x5k4 RPM HDD's
- GF4TI
- 2x CDrom (1x SCSI, 1x IDE)
- NIC en A3D geluidskaartje

100% stabiel. 5V=4.95V en 12V=12.10V

Dus het hoeft niet per sé aan je voeding te liggen :). Altijd zonde om een sterkere voeding te kopen wat later helemaal niet de oorzaak van je probleem blijkt te zijn.

Past er uberhaupt wel een andere voeding in? De schroefgaten in de case voor de voeding zijn niet standaard AT/ATX formaat.
Ik heb de test gedaan, maar geen errors.

Ik weet niet of de schroefgaten goed zijn.

Weet iemand een goed en goedkoop merk voor een koeling die stil is?

Nog iets: Vaak heb ik, als er veel geheugen wordt gebruikt, dat er geknetter en heel luide ruis uit mijn boxen komt. Weet iemand of dit er iets mee te maken heeft?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
enermax,chieftek,antec,aopen zijn goedevoedingen, alleen wat duurder dan de goedkoope gevallen. 300 a 350 moet meer dan genoeg zijn bij jouw.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is helemaal niet nodg om een enermax, chieftec of antec te kopen. Die cheap-ass 300 watt voeding van de computerland (wat overigens een Codegen voeding is..) levert al meer dan genoeg.

Kijk even of de die voeding net zo groot is als een normale. Mijn ervaring met dergelijke PC's is dat de voeding vaak de helft korter is.

Bij m'n oude Siemens Scenic (P2 350) was dat ook zo. Kon wel een andere voeding in, maar dan zat ie er wel schuin in omdat er net een popnagel zat :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Jckx
  • Niet online
Nu heb ik toevallig nog een oude netwerk pc te staan met een 200 watt voeding van Dell. Deze maakt helaas wel "veel" geluid. Is het een idee om met voeding te ruilen? Of schiet ik er niks mee op?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als de voeding er in past zal dat je waarschijnlijk zeker helpen ja. Of het geluid te hinderlijk is, daar kan alleen jij over oordelen. Desnoods kan je er wel een stillere fan inzetten (let op dat hij niet te warm wordt..)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10-2025
Wie zegt dat dit een hardware fout is ? Dit kan net zo goed software matig zijn.
Ja ok de voeding is misschien een beetje aan de lage kant maar dan nog......

Ik zou eerst eens bij event viewer kijken (in het geval je win2k of XP hebt). Misschien dat er een programma zit te klooten.
Doorgaans vindt je dit bij configuratie scherm -> systeembeheer -> logboeken.

Ik zou echt daar eens gaan kijken of er niet misschien een programma de boel zit te vernaggelen voordat je je geld gaat uitgeven aan nieuwe hardware want IMO is nieuwe hardware geen garantie dat je probleem verholpen is.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:48

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hmm, aan het type nummer van het moederbord te zien is et een MSI mobo, en die staan erom bekend dat de mobo's uit die periode wel eens brakke condensatoren hebben. Misschien eens in je kasst kijken of je geen bruine smurrie op de condesatoren ziet zitten. Als dat er goed uitziet dan zou ik idd ook de te zwakke voeding verdenken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jckx
  • Niet online
D-Raven schreef op 22 maart 2004 @ 10:44:
Wie zegt dat dit een hardware fout is ? Dit kan net zo goed software matig zijn.
Ja ok de voeding is misschien een beetje aan de lage kant maar dan nog......

Ik zou eerst eens bij event viewer kijken (in het geval je win2k of XP hebt). Misschien dat er een programma zit te klooten.
Doorgaans vindt je dit bij configuratie scherm -> systeembeheer -> logboeken.

Ik zou echt daar eens gaan kijken of er niet misschien een programma de boel zit te vernaggelen voordat je je geld gaat uitgeven aan nieuwe hardware want IMO is nieuwe hardware geen garantie dat je probleem verholpen is.
Ik heb windows 98 en heb de hele harde schijf regelmatig opnieuw geformateerd. De problemen bleven na het opnieuw installeren.

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10-2025
o :) zou handig zijn als je dat van tevoren even meld ;) Maar ok, schrap software probleem

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:49
Maar nog geen antwoord op mijn vraag. Sinds wanneer zijn die problemen er? Sinds je een nieuw hardware component erin hebt gezet of zijn de problemen zomaar ineens ontstaan

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hou er, als je een nieuwe voeding neem, rekening mee dat je nu waarschijnlijk een AT (doorlussen van de monitor is mogelijk) hebt en een ATX mogelijk weleens kan afwijken qua formaat.

Het heeft er alle schijn van dat in je systeem het vervangen van de videokaart of de geluidskaart tot het probleem heeft geleid. Probeer eens een ander vrij slot voor de geluidskaart, bij een vorig systeem van mij was dat ook een probleemgeval. Kijk ook eens of je voor je AGP een ander IRQ kan toewijzen.

Meten is weten, probeer en leer.

ARME AOW’er

• Jckx
  • Niet online
Racemol schreef op 22 maart 2004 @ 13:04:
Maar nog geen antwoord op mijn vraag. Sinds wanneer zijn die problemen er? Sinds je een nieuw hardware component erin hebt gezet of zijn de problemen zomaar ineens ontstaan
Volgens mij nadat die er bij zijn gekocht.

• Jckx
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 22 maart 2004 @ 13:11:
Hou er, als je een nieuwe voeding neem, rekening mee dat je nu waarschijnlijk een AT (doorlussen van de monitor is mogelijk) hebt en een ATX mogelijk weleens kan afwijken qua formaat.

Het heeft er alle schijn van dat in je systeem het vervangen van de videokaart of de geluidskaart tot het probleem heeft geleid. Probeer eens een ander vrij slot voor de geluidskaart, bij een vorig systeem van mij was dat ook een probleemgeval. Kijk ook eens of je voor je AGP een ander IRQ kan toewijzen.

Meten is weten, probeer en leer.
Ik ga er nu een andere voeding inzetten van 200 watt, dan verander ik ook meteen de pci-kaarten een beetje.

Jullie horen van me of het gelukt is :)

• Jckx
  • Niet online
Missie mislukt. De voeding die ik erin zou zetten bevatte nog een ander blauw/zwart stekkertje die niet op mijn huidige voeding zit. Gevolg: Die andere pc startte niet op...

Wel heb ik, op advies van 1 van julie _/-\o_ , de volgorde van de PCI kaarten veranderd. Gevolg: Toen ik de pc opnieuw opstartte, vond hij ineens allemaal hardware die in Windows nog niet geinstalleerd was (iets van mijn Creative geluidskaart en de Firewire aansluiting op de geluidskaart 8) ).

Er zat geen smurrie o.i.d. op het moederbord. Nog ffies extra afgestoft.(misschien helpt het.)

Zodra ik weet hoe het moet zet ik ff een paar foto's op dit forum. :P

• Jckx
  • Niet online
Weet iemand wat voor blauw/zwart stekkertje het is???

• iets
  • Laatst online: 11-08 09:16
Geen idee waar je het over hebt met je blauw/zwarte stekkertje.

Je probleem klinkt erg als een IRQ probleem. Daar had ik met win98 ook last van, A3D geluidskaarten en GeForce videokaarten kunnen niet met elkaar overweg in win98.

Je specs zijn goed genoeg voor WinXP, lijkt me dat dat een heleboel problemen oplost.

Dus mijn advies is om gewoon de oude voeding erop aan te sluiten en WinXP erop te gooien :).

tvw

Pagina: 1