UTP kabel cat-5 ???

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Wat is het veschil tussen gewoon en cat-5???
En is dit ook samen te gebruiken op een hub dus gewoon en cat-5 erin????

bvd voor reacties,

Bobbert

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

volgens mij is cat-5 gewoon en in dat geval is er dus gewoon geen enkel verschil. en ja, cat-5 en gewoon gaan ook gewoon in 1 hub :)

met andere woorden: wat bedoel je met gewoon?

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
[b]Op zaterdag 16 december 2000 15:23

met andere woorden: wat bedoel je met gewoon?
Ik zie soms kabels staan waar geen cat-5 bij staat en dan weer kabels met wel cat-5 en die zijn dan duurder......

Verwijderd

CAT 5 heeft een dubbele afscherming, is hierdoor minder gevoelig voor invloeden van buitenaf.
Geen CAT 5 kabels hebben een afscherming, of soms zelfs helemaal geen afscherming.
Ik gebruik altijd de allergoedkoopsten (behalve voor lange afstanden) en het werkt altijd.

Verwijderd

Gewoon CAT5-e gebruiken....

Kan ook Giga over...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31
cat5 zegt alleen dat het geschikt is voor 100 mbit fast-ethernet, het zegt dus nix over afscherming enzo.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Ik gebruik altijd de allergoedkoopsten (behalve voor lange afstanden) en het werkt altijd.
[/quote]

Wat noem jij lange afstanden ik heb waarschijnlijk een stukkie van 42 meter nodig die onder het huis naar de buren gaat. En is die afscherming belangrijk want ik krijg zometeen 3 computers op een kamer (3*2) met een hub ertussen zou je dan moeten kiezen voor cat-5 omdat dat beterafschermd??

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp maakt het geen kloot uit......

• White Feather
  • Laatst online: 21:55
Cat 5 is veel beter afgeschermd, het is gewoon een minimumkwaliteit, en zeker aan te raden voor 100 Mbit of als je lange afstanden gaat leggen. Dan heb je cat 5 nog onderverdeeld in diverse grades, grade 0 is het slechtst en grade 9 het hoogst. We hebben op de zaak testapparatuur, en we zijn nog nooit boven grade 6 uitgekomen. We hebben echter nooit problemen meegemaakt met lage grades. Het is in ieder geval allemaal Cat 5

• Bobbert
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Topicstarter
Op zaterdag 16 december 2000 16:50 schreef White Feather het volgende:
Cat 5 is veel beter afgeschermd, het is gewoon een minimumkwaliteit, en zeker aan te raden voor 100 Mbit of als je lange afstanden gaat leggen.
Ik ga een 10Mbit netwerk maken dus daar is het niet voor nodig maar wat is dan een lange afstand?????? In welke ordes praat je dan? Mijn kabel wordt 42 meter lang is dat lang dan? Is cat-5 dan nodig?

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:51
Ik kan me vergissen maar volgens mij kan utp bekabeling gelegd worden tot een maximale afstand van 330 meter zonder dat een repeater gebruikt moet worden. Die 42 meter van jou is dus niet erg veel.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

CAT-5 is nodig voor netwerk-snelheden van 100 Mbps (Fast-ethernet 100Base-TX, FDDI over koper) en 155 Mbps (ATM over koper).
CAT-4 is nodig voor netwerk-snelheden van 16 Mbps (snelle variant van TokenRing).
CAT-3 is voldoende voor snelheden van 10 Mbps (Ethernet 10Base-T), en 100 Mbps (Fast-Ethernet 100Base-T4).

Voor 100Base-TX en 10Base-T is de officiele lengte beperkt tot 100 yards (90m en een beetje), hoewel meestal het dubbele wel kan worden gehaald.

Dit zegt niets over afscherming :
UTP (unshielded twisted pair) is niet-afgeschermd;
STP (shielded twisted pair) is afgeschermd, de afscherming kan of luxe (gevlochten mantel), of budget (folie, dan heet het FTP, foil twisted pair).

Voor jouw toepassing zou ik kiezen voor afgeschermd spul, en kijk dan naar je geld-buidel welke versie je neemt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• DarkTide
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
En wat is nu cat-5e???

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 10:51

Bally

1200 + 1500 Wp

over cat-5 kan zeker geen gigb/s. maar cat-5 garandeerd een snelheid van 100mbit/s. mits de lengte van de kabels niet langer is dan 100 m :)

Hoop is uitgestelde teleurstelling

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Deze url: deze dus geeft je misschien ook wel wat info

en deze: [topic=309815/1/25]

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• DarkTide
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 16:20 schreef BlackTide het volgende:
En wat is nu cat-5e???
Wow! Ik had een topic van anderhalf jaar oud uit de sloot gevist!! :D

Maarre, ik kan nergens info vinden over CAT-5e (met de nadruk op 'e').... iemand?

• VlasBaard
  • Laatst online: 05-06 02:02
Op woensdag 20 februari 2002 16:22 schreef Bally het volgende:
over cat-5 kan zeker geen gigb/s.
Toch wel.

edit:

Sommige mensen weten het beter blijkt :P

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 16:32 schreef BlackTide het volgende:

[..]

Wow! Ik had een topic van anderhalf jaar oud uit de sloot gevist!! :D

Maarre, ik kan nergens info vinden over CAT-5e (met de nadruk op 'e').... iemand?
zie NT FaQ

edit, dit uit de faq:
Verschillende "smaken bekabeling" :

• CAT1 - Snelheden tot 1 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en eventueel ISDN.

• CAT2 - Snelheden tot 4 Mbit/s - Wordt Voornamelijk gebruikt in oude Token Ring netwerken. (4 Mbit/s)

• CAT3 - Snelheden tot 16 Mbit/s - Wordt gebruikt voor 10BaseT Ethernet en Token Ring. (Voor Token Ring 16/4 Mbit/s)

• CAT4 - Snelheden tot 20 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor 16 Mbit/s Token Ring. Komt voor de rest niet veel voor.

• CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - Tegenwoordig de meest voorkomende smaak kabel. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet.

• CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5.

• CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E)

• CAT7 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - Standaard staat nog niet helemaal vast. Is de bedoeling om gebruikt te worden voor Gigabit, maar dan voor langere afstanden dan CAT6.

De verschillen tussen de diverse CATegorieën bekabeling zit hem voornamelijk in afscherming voor interferentie, en dempingsfactor.
Zo is bijvoorbeeld een CAT3 geschikt voor een 16 Mhz signaal, en CAT5 voor een 100Mhz signaal. (CAT5E=400 Mhz, CAT6=550 Mhz, CAT7=600Mhz.)

• DarkTide
  • Niet online
Op woensdag 20 februari 2002 16:26 schreef GGS_VR6 het volgende:
Deze url: deze dus geeft je misschien ook wel wat info

en deze: [topic=309815/1/25]
Begroeting onder posts?? WTF heb jij het over?!?! Lees maar eerst es goed!!

Verwijderd

hei, wat is dit weer voor gespam over begroetingen, wil diegene (onder de 12 jaar) die anderen verwijt dat ze foute begroetingen plaatsen es zijn bek dichthouden, want die hele Tweakers gaat alleen nog maar over dit soort ge-ouwehoer en niet meer om hetgeen het voor gemaakt is, namelijk Tweaken!!!

Darktide heeft volledig gelijk en nu wil ik er niets meer over horen en wil ik onder mijn reply alleen nog maar fatsoenlijke antwoorden zien die betrekking hebben op de vraag, ja?
:?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:11
Op donderdag 21 februari 2002 21:27 schreef paxpex het volgende:
<wervelstorm>
wohooo....wie heeft jou harder gezet? :P

ach...in een volgend leven lach je er om!

• DarkTide
  • Niet online
dit gaat uit de hand lopen....

maar wel lache...

1

2

3

slotje?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:11
nee hoor, dit gaat niet uit de hand lopen. Iedereen heeft gezegd wat-ie wilde zeggen, alle antwoorden over snelheden en shieldings zijn gegeven, iemand *zou* nog kunnen proberen deze draad voort te zetten met een vraag in het verlengde van dit topic, maar grote kans dat dit in de Search te vinden valt...
Daarnaast heeft GGS_VR6 helemaal gelijk over die begroetingen. Dat is iets dat je vervolgens weet en niet meer "fout" doet. Waarom Paxpex (met z'n hele 51 posts 8-) )vervolgens het Ome Johan-syndroom krijgt, is voor mij geen vraag (dus alsjeblieft niet antoorden, ik _wil_ het niet eens weten!) en voor hem wellicht een weet...maar ach, hoe dan ook, in een volgend leven lach je er om!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• DarkTide
  • Niet online
geldt CAT en zo alleen voor UTP kabels?

BlackTide.

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

hmm, word dit topic omgedoopt tot het grote spelfouten/slotje en namen onder je text zet topic?

Pak je rust!

Verwijderd

het verschil tussen cat5 en geen cat 5 is dat cat 5 een ge cerivicerde kabel is een een standaart heeft en zal voldoen aan de eisen die er aan gesteld word en heeft niets met afscherming te maken je hebt namelijk utp cat5 (unshieded twisted pair)
en stp cat 5(shielded twisted pair)

Verwijderd

ANSI/EIA (American National Standards Institute/Electronic Industries Association) Standard 568 is one of several standards that specify "categories" (the singular is commonly referred to as "CAT") of twisted pair cabling systems (wires, junctions, and connectors) in terms of the data rates that they can sustain. The specifications describe the cable material as well as the types of connectors and junction blocks to be used in order to conform to a category. These categories are:

Category Maximum data rate Usual application
CAT 1 Less than 1 Mbps analog voice (POTS)
Integrated Services Digital Network Basic Rate Interface in ISDN
Doorbell wiring
CAT 2 4 Mbps Mainly used in the IBM Cabling System for token ring networks
CAT 3 16 Mbps Voice and data on 10BASE-T Ethernet
CAT 4 20 Mbps Used in 16 Mbps Token Ring
Otherwise not used much
CAT 5 100 Mbps
1000 Mbps (4 pair) 100 Mbps TPDDI
155 Mbps ATM
Gigabit Ethernet
CAT 5E 100 Mbps 100 Mbps TPDDI
155 Mbps ATM
CAT 6 200-250 MHz Super-fast broadband applications

While longer connections for Gigabit Ethernet use optical fiber, the goal is to leverage the CAT 5 twisted-pair wiring most organizations already have in place for connections out to the desktop. (Four pairs of twisted pair are used.)

The two most popular specifications are CAT 3 and CAT 5. While the two cables may look identical, CAT 3 is tested to a lower set of specifications and can cause transmission errors if pushed to faster speeds. CAT 3 cabling is near-end crosstalk-certified for only a 16 MHz signal, while CAT 5 cable must pass a 100 MHz test.

The CAT 6 specification was not yet formally approved by the EIA as of March, 2001, although products are being offered that conform to a proposed specification. A CAT 7 specification is reportedly being considered.

Read more about it at:
> Fotec provides some information about CAT 5E and CAT 6.
> An article in Office.com asks "Is CAT 6 Ready for Prime Time?"
> 3Com provides a page on CATs 1 through 5.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Cat5E olé olé :)

Nog maar een keer, dan weet iedereen alles:

CAT 3 16 MHz Geschikt voor analoge en digitale telefonie, 10 Base-T Ethernet, 4 Mbps Token Ring.

CAT 4 20 MHz Wordt haast niet gebruikt.

CAT 5 100 MHz Geschikt voor analoge en digitale telefonie, 10 Base-T en 100 BaseTX Ethernet, 16 Mbps Token Ring en ATM.

CAT 5e 100 MHz Enhanced CAT5. Tevens geschikt voor 1000 BaseT.

CAT 6 300 MHz Geschikt voor bovenstaande applicaties en al voorbereid op toekomstige applicaties.

CAT 7 600 MHz Geschikt voor bovenstaande applicaties en al voorbereid op toekomstige applicaties.

én !:

UTP Unshielded Twisted Pair Dit is een niet afgeschermde en tevens de meest gebruikte kabel.

STP Shielded Twisted Pair Deze is, zoals de afkorting al zegt, afgeschermd, dit is gedaan met een soort gaas.

FTP Foiled Twisted Pair In plaats van een gaas wordt hier folie gebruikt voor de afscherming.

PiMF Pairs in Metal Foil Dit is een kabel type van het merk AMP, deze kabel is per ader paar afgeschermd met folie en het geheel met gaas. Het gaat hier om een 300 MHz Categorie 6 kabel en een 600 MHz Categorie 7 kabel.

By each crime and every kindness, we birth our future

Verwijderd

Ah Osiris,

Hoe oud ben jij? Gewoon een vraag, geen belediging. Das mooi man, als je minder dan (laten we zeggen) 52 posts hebt gegeven, dan mag je niet spreken. Wat doe jij in het dagelijkse leven?

A. Ik ben ambtenaar; heel plausibel (leg ik nog wel es uit)
B. Ik ben 14 jaar en ben nog in de puberteit
C. Ik ben gewoon zelf heel onzeker en probeer op deze wijze andere mensen af te zeiken zodat ikzelf slimmer lijk

Iedereen die weet wat Osiris doet in het dagelijke leven mag antwoorden.

:+
Pagina: 1