Wel of niet video door A/V receiver laten gaan?

Pagina: 1
Acties:

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ga binnenkort verhuizen en dus moet ik ook mijn 'personal home theater' 8) opnieuw inrichten. Nu zit ik met het 'probleem' dat in het nieuwe huis mijn apparatuur in een tv-opzetmeubel komt te staan, dit meubel is van hout en is van voren voorzien van twee kleppen. Waarom is dit een probleem? Nou:

1) Infrarood door hout gaat niet zo lekker :P maar daar heeft Marmitek een mooie oplossing voor;
2) Ik kan de display van mijn A/V receiver niet meer zien en dat vind ik lastig.

Ik wil niet continu met een open klep naar mijn A/V receiver te hoeven kijken maar ik wil toch zien wat dat ding te melden heeft (volume, audio of video-bron, etc). Nu heeft de receiver (een Marantz SR-7200) de mogelijkheid om ook video-signalen af te handelen. Achterop zitten een heleboel s-video aansluitingen, zowel ingangen als uitgangen.

Nu heb ik van de week geprobeerd om alvast te kijken of ik dit werkende kan krijgen. Ik had daarom mijn DVD speler (Toshiba SD-210E) met s-video aan de receiver gehangen en had die op zijn beurt weer aan mijn tv (Grundig Elegant nogwat). Deze tv heeft geen s-video ingang maar ik heb wel zo'n speciale scart-stekker waar je s-video en composite-video op kan aansluiten. Die stekker heb ik dus gebruikt maar je raadt het al, het beeld is zwart-wit.

Nu heb ik onlangs ook een Theme Scene H30 DLP projector gekocht met een Projecta scherm (1.8 meter breed). En bij deze projector zit ook een scart-stekker waar je s-video en, in dit geval, VGA op kan aansluiten. Ook deze stekker heb ik gebruikt maar daar kreeg ik helemaal geen beeld mee. Echter, als ik mijn dvd-speler rechtstreeks aansluit op de projector dan krijg ik wel prima beeld (moet ik wel ff s-video selecteren op mijn dvd-speler, dit had ik ook gedaan toen hij aan mijn tv hing).

Nu heb ik het een ander gelezen en voor zover ik het begrijp moet je tv geschikt zijn voor s-video om het signaal goed te kunnen weergeven. Echter, ik heb ook gelezen dat je speciale scart-stekkers kunt kopen die het signaal wel goed doorgeven. Als ik die pagina echter zo bekijk dan converteren ze s-video naar composite en dat gaat naar scart. Volgens mij levert dat niet het beste resultaat op, ik heb altijd begrepen dat composite onderaan de ladder van beeldkwaliteit staat (eerst vga, dan scart, dan s-video en dan pas composite).

Hoe dan ook, ik zit er dus over te denken om die speciale stekkers te kopen maar was benieuwd naar jullie ervaring/mening hoe slim het überhaupt is om je video signaal door je A/V receiver te laten gaan. Gaat dit veel signaal-verlies opleveren tov rechtstreeks aansluiten, enzovoort.

Alvast bedankt voor jullie commentaar. _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door Killraven op 20-03-2004 09:04 . Reden: Linkje naar mijn HT pagina toegevoegd... ]

Pointless

Verwijderd

Waarom S-video/Composiet ?
Die DVD-speler ondersteund toch gewoon RGB/Component? Of ondersteund je projector dat weer niet?

Verwijderd

Zeg maar als ik het verkeerd begrijp: Omdat er een deurtje voor jou apparatuur zit ga jij allerlei toeren uithalen om je DVD en projector op je A/V reciever aan te sluiten?

Ik begrijp dat als er onder de tv een lichtje brand dat dat afleid van het programma/de film, maar je kunt toch ook gewoon de film aan zetten, het deurtje van je meudel dicht doen en gaan kijken?

• Killraven
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 09:29:
Waarom S-video/Composiet ?
Die DVD-speler ondersteund toch gewoon RGB/Component? Of ondersteund je projector dat weer niet?
Jawel maar mijn A/V receiver ondersteunt alleen s-video en ik wil het signaal door de A/V receiver laten gaan zodat ik daarvan het On-Screen Display dan zie op mijn projector en TV.

Pointless

• Killraven
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 10:28:
Zeg maar als ik het verkeerd begrijp: Omdat er een deurtje voor jou apparatuur zit ga jij allerlei toeren uithalen om je DVD en projector op je A/V reciever aan te sluiten?

Ik begrijp dat als er onder de tv een lichtje brand dat dat afleid van het programma/de film, maar je kunt toch ook gewoon de film aan zetten, het deurtje van je meudel dicht doen en gaan kijken?
Nou, niet alleen mijn dvd-speler en projector, qua input ook nog video-recorder, play-station en pc en qua output ook mijn tv.

En het gaat me niet om die lampjes het gaat me om dingen als welke audio mode (DTS/DD, Dolby Prologic II film/music, night mode, volume dB, etc.). Ik wil dat soort dingen (en de lampjes ;) ) juist wel zien. En dan zou ik met de deurtjes open moeten kijken maar er komt binnenkort ook een nieuw familielid bij en dan wil ik niet dat die a) tegen die deurtjes aanstoot (gevaarlijk) en b) op later leeftijd aan die knoppen gaat draaien :|.

[ Voor 13% gewijzigd door Killraven op 20-03-2004 10:54 ]

Pointless

• The_Scratcher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2024

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Killraven schreef op 20 maart 2004 @ 10:51:
[...]

En het gaat me niet om die lampjes het gaat me om dingen als welke audio mode (DTS/DD, Dolby Prologic II film/music, night mode, volume dB, etc.). Ik wil dat soort dingen (en de lampjes ;) ) juist wel zien. En dan zou ik met de deurtjes open moeten kijken maar er komt binnenkort ook een nieuw familielid bij en dan wil ik niet dat die a) tegen die deurtjes aanstoot (gevaarlijk) en b) op later leeftijd aan die knoppen gaat draaien :|.
Misschien een stomme vraag maar waarom ga je dan niet voor een kast met glazen deurtjes??? Glas staat in principe bij iedere inrichting dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

volgens mij moet t wel kunnen, heb je t ook al geprobeerd met je OSD, of die wel kleuren geeft? (of is die standaard zwart-wit, wat ook kan ;) )

• Killraven
  • Niet online
The_Scratcher schreef op 20 maart 2004 @ 11:24:
[...]

Misschien een stomme vraag maar waarom ga je dan niet voor een kast met glazen deurtjes??? Glas staat in principe bij iedere inrichting dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Kwestie van smaak, ik vind glazen deurtjes niks. En daarbij, behalve dat tv meubel hebben we ook nog andere meubelen gekocht uit dezelfde lijn (Roots van Hans Daalder). En om dan een kastje met glazen deuren daarbij te zetten... nee 8) . Hier gaat design dus boven functionaliteit maar ik weet zeker dat er een oplossing voor is, ik ben niet de enige die het zo wil.

Pointless

• Killraven
  • Niet online
_ferry_ schreef op 20 maart 2004 @ 11:36:
volgens mij moet t wel kunnen, heb je t ook al geprobeerd met je OSD, of die wel kleuren geeft? (of is die standaard zwart-wit, wat ook kan ;) )
Hi Ferry, ik heb al het signaal van de DVD speler met OSD op mijn tv gehad maar dat was dus z/w. En ik weet dat het OSD van de Marantz op zich niet meer is dan witte blokletters dus weinig kleur te bekennen ;). Als ik er vanmiddag tijd voor heb zal ik eens proberen de dvd speler via de A/V receiver op de projector aan te sluiten en kijken of ik dan wel kleur heb... ik denk dat dat wel gaat werken maar niet op mijn tv :/ .

Pointless

Verwijderd

Killraven schreef op 20 maart 2004 @ 10:51:
[...]
er komt binnenkort ook een nieuw familielid bij en dan wil ik niet dat die a) tegen die deurtjes aanstoot (gevaarlijk) en b) op later leeftijd aan die knoppen gaat draaien :|.
Tegen die deurtjes aanstoot gevaarlijk?!? Ik zou me meer zorgen maken om die scherpe punten op de hoeken van je meubel. Daar wil je niet met je hoofd tegen aan vallen.

Je wil niet dat ie aan de knoppen gaat draaien? Ik zou er maar aan wennen, want dat gaat zeker een paar keer gebeuren. Vooral als die knoppen achter een 'spannend deurtje' zitten waar alleen papa aan mag komen. Dingen die verboden zijn zijn juist leuk om toch te doen.

Kinderen en hometheater gaan nou eenmaal niet samen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 13:33 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
is er anders nie zo n child lock functie voor de Marantz receiver, zodat je alleen met de afstandbediening kan bedienen, zo kan die persoon nie met die knopjes dingen veranderen...

Home Assistant Configuratie V&A

• Killraven
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 13:30:
[...]

Tegen die deurtjes aanstoot gevaarlijk?!? Ik zou me meer zorgen maken om die scherpe punten op de hoeken van je meubel. Daar wil je niet met je hoofd tegen aan vallen.

Je wil niet dat ie aan de knoppen gaat draaien? Ik zou er maar aan wennen, want dat gaat zeker een paar keer gebeuren. Vooral als die knoppen achter een 'spannend deurtje' zitten waar alleen papa aan mag komen. Dingen die verboden zijn zijn juist leuk om toch te doen.

Kinderen en hometheater gaan nou eenmaal niet samen.
Point taken. Maar we dwalen af van het topic... meubels zijn besteld, kind is onderweg, daar is weinig meer aan te doen :).

Pointless

• Killraven
  • Niet online
BiG-GuY schreef op 20 maart 2004 @ 18:00:
is er anders nie zo n child lock functie voor de Marantz receiver, zodat je alleen met de afstandbediening kan bedienen, zo kan die persoon nie met die knopjes dingen veranderen...
Hmmm, weet ik niet. Zal ik even voor de handleiding in moeten duiken. Maar dit is pas voor latere zorg... eerst nog 'even' mijn dvd speler (en de rest) via mijn A/V receiver aan proberen te sluiten.

Pointless

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik zie de link niet helemaal tussen je Receiver gebruiken als videodoorvoer medium en het niet kunnen aflezen/bedienen van je apparatuur om dat die in een vreselijk onhandig kastje met deurtjes staan? :P

Ik gok dat je je Receiver video wil laten doen, zodat je het OSD van je Receiver kan gebruiken om te zien wat hij je kan melden? Om dat te gebruiken _hoef_ je toch niet de rest van je videosignalen door dat ding te proppen? Je kunt toch ook gewoon de Receiver middels S-Video aan je TV hangen?

Overigens blijft RGB-Scart een aanzienlijk betere beeldkwaliteit dan S-Video.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1