Toon posts:

[MSDOS] FAT32 partitie op RAID0 drive benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik op mijn SATA raid0 volume (2x80GB Hitachi Deskstar 7K250 op onboard Promise 378 van mijn Asus P4C800E Dlx mobo) met behulp van Partition Magic de volgende schijfindeling gemaakt:

C: (Primary, active) voor WinXP, NTFS

en vervolgens een extended partition, bestaande uit de volgende logical partitions:

D: SETTINGS
E: PROGRAMS
F: MULTIMEDIA
G: DOWNLOADS

allen NTFS overigens.

Nu heb ik nog ongeveer 7 GB over aan unallocated space, waarvan ik graag gebruik wil maken voor een BACKUP partitie, waarop ik een fresh WindowsXP install zet enz... Deze moet echter vanuit MSDOS toegankelijk zijn (door het intypen van een driveletter dus).

Nu heb ik al verscheidene mogelijkheden geprobeerd (bv. als FAT32 partitie in diezelfde extended partition, en ook als losse primary partition) maar elke keer kan ik deze partitie niet openen in MSDOS (met opstart-cd of diskette).

Nu dus mijn vraag: is er een manier waarop ik deze vrije ruimte als partitie kan definiëren en gewoon vanuit DOS toegankelijk is?? Of kan dit misschien helemaal niet omdat het een RAID-drive betreft (die misschien sowieso al niet toegankelijk is vanuit DOS)??

Verwijderd

Zet DOS op een primairy FAT16/32 partitie onder de 1024e cylinder.

Aan het eind van je HDD zetten als logical is dus niet handig...

Verwijderd

Topicstarter
Aan het eind van je HDD zetten als logical is dus niet handig...
En aan het eind van m'n HDD, maar dan als primary?? Zou dit niet gewoon moeten werken?

Of kan dat niet ivm die 1024e cilinder of iets? Wat houdt dat precies in?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

DOS (niet die van windows) kan alleen Fat16 aan en geen FAT32, gebruik daarvoor de DOS omgeving die in windows 98 of hoger zit. De 1024 cylinder grens is alleen (lees voornamelijk)voor het opstarten van de schijf en zou hij gewoon moeten kunnen gebruiken.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op 20 maart 2004 @ 03:40:
DOS (niet die van windows) kan alleen Fat16 aan en geen FAT32, gebruik daarvoor de DOS omgeving die in windows 98 of hoger zit. De 1024 cylinder grens is alleen (lees voornamelijk)voor het opstarten van de schijf en zou hij gewoon moeten kunnen gebruiken.
Nu heb ik dus aan het eind van mijn schijf van de laatste overgebleven vrije ruimte, een primaire FAT16 partitie aangemaakt van 2 GB, alleen ook nu nog steeds niet toegankelijk wanneer ik mijn computer boot met de opstart-cd van MSDOS 6.22... Hoe kan dit nou?

Moet ik deze partitie dan misschien tóch vóór de 1024 cilinder grens plaatsen om hem toegankelijk te maken?? En nee, ik hoef er niet van te booten, want dat doe ik dus vanaf CD of vanaf floppy, hij hoeft alleen maar toegankelijk te zijn in MSDOS...

Als ik hem idd vóór die grens moet zetten dan heb ik wel een probleem dacht ik zo, want mijn OS-partitie (C:) in NTFS is 10 GB groot, en dit is dus al voorbij die 1024 cilinder grens, dus kan ik die FAT16 partitie nooit hiervóór krijgen, toch?