Toon posts:

Vaag probleem met IDE aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een abit-be6II met oa twee hd's : een nieuwe maxtor (diamondmax plus 9, 80gb) en een seagate 20gb.

Het volgende doet zich voor : vandaag, na de maxtor te hebben omgeruild omdat hij het niet meer deed, de schijf ingebouwd. Ik had voor de oude schijf al een nieuwe kast gehaald omdat ik vermoedde dat de voeding niet meer goed werkte.

De nieuwe kast EN de nieuwe harddisk geinstalleerd en xp erop gezet. Na een aantal herstarts en een uurtje of wat werken, start de harddisk niet meer op. Ook de slave, de seagate draait niet meer en nu komt het : ALLEEN als er GEEN ide kabel is aangesloten spinnen de harddisks. Zodra ik een ide kabel aansluit (ik heb er verschillende geprobeerd) gaan de hdd's niet draaien. Dit aansluiten geld voor zowel ide-1 als ide-2 EN voor de hpt366 controllers.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen ?

Verwijderd

al geprobeerd andere IDE kabels te gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb ik gedaan, geen succes. Het meest rare vind ik dat het ding gewoon heeft gewerkt. Ik heb nu 300W voeding . Zou dit een probleem kunnen zijn (upgraden naar 350 of 400). Maar dan nog : ik heb nu voor de test alleen een videokaart, proc, 1 dimm en 2 schijven aangesloten.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-03 17:46

w0w

Als ze niet werken lijkt het me een kortsluiting probleem. In je kabel (kn want je hebt meerdere geprobeerd), in je controller (kn want je hebt meerdere geprobeerd), dus dan kan het eigenlijk alleen nog maar in één van je HD's zijn.. Dus wat gebeurt er als je alleen de SG of alleen de Maxtor 'installeert'?
Wat doen je HD's als je ze allebij op een andere IDE aansluit?
Wat doen je HD's als je ze allebij op 1 kabel aansluit, maar _niet_ op je mobo?

[ Voor 37% gewijzigd door w0w op 20-03-2004 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allebei op 1 kabel : ze draaien. Dit geldt voor allebei de kabels. Zodra ze op het mobo aangesloten zitten draaien ze niet, maar brandt wel constant het IDE lampje voor op de kast.

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gifedit
En voor de andere vragen geldt : zolang je maar niet aansluit op het mobo gaat het goed.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 06:49 ]

Verwijderd

Zit de kabel wel correct aangesloten (pin 1 op pin 1 - pin 40 op pin 40) en niet per ongeluk een halve slag gedraaid?

Afbeeldingslocatie: http://www.linux-1u.net/Specs/ata_cable.gif

Constant branden van IDE led en POST problemen bij aansluiting op mobo is daar een héle sterke indicatie voor ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 06:47 ]

Verwijderd

Kijk eens naar de connector,
Is daar geen pinnetje verbogen?
Zit de kabel er goed in?
Wat voor kabel gebruik je? Ata 33 (40 pins) of Ata 133 (80 pins)

• w0w

w0w

Wat voor kabel gebruik je? Ata 33 (40 pins) of Ata 133 (80 pins
Volgens mij zijn ATA 33 en ATA 133 allebij 40 pins, alleen ATA 133 heeft 80 aders.

• w0w

w0w

Allebei op 1 kabel : ze draaien. Dit geldt voor allebei de kabels. Zodra ze op het mobo aangesloten zitten draaien ze niet, maar brandt wel constant het IDE lampje voor op de kast.

edit
En voor de andere vragen geldt : zolang je maar niet aansluit op het mobo gaat het goed.
Dit vind ik raar, dit zou betekenen dat de sluiting in de mobo zit, terwijl je toch met 3 connectors hebt getest :?
Dan zou het dus kunnen dat , zoals Euss als zegt, je de kabel gewoon verkeerd aansluit.
Wat gebeurt er als je de SG op IDE1 aansluit, en de Maxtor op IDE2? Welke draaien er dan?
//edit//
Verkeerde knopje :X

[ Voor 3% gewijzigd door w0w op 20-03-2004 13:10 ]

Verwijderd

Heb je de laatste bios? Er zijn precies nogal hd-herkennings-problemen met dat mobo als je cdrom op opstarten staat en IDE1-master.
Download hier de laatste bios: http://www2.abit.com.tw/p...E6-II&pSOCKET_TYPE=Slot+1

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-03 15:37
Meer een controller/disk kwestie dit, dus verhuis ik 'm van PMG naar OM :) (ook title even geëdit)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

ben persoonlijk geen voorstander van 2 verschillende merken aan dezelfde kabel.
Maar goed, het kan werken. Ook al ander jumpersettings geprobeerd :?
Ze geven als voorkeur de cable-select bij ATA133 kabels.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

mag ik meschien vragen wat voor voordelen het heeft om de jumpers op cable select te zetten ipv op master/slave????

maar iig zal die niet moeten uitmaken
de bios zou ze alleen niet herkennen als er bv 2 masters op 1 kabel zitten...toch? :?

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• w0w

w0w

mag ik meschien vragen wat voor voordelen het heeft om de jumpers op cable select te zetten ipv op master/slave????
Ik heb één keer meegemaakt dat de Master persé op de uiterste connector moest, in de middelste deed hij het gewoon niet. Ik denk dat het daarom beter is om hem op CS te zetten, dan gaat het automatisch goed
de bios zou ze alleen niet herkennen als er bv 2 masters op 1 kabel zitten...toch?
Ik denk ook niet dat dit probleem hier aan ligt, maar de bios herkent iig maar één HD als er 2 op Master staan :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Fidel schreef op 20 maart 2004 @ 17:30:

de bios zou ze alleen niet herkennen als er bv 2 masters op 1 kabel zitten...toch? :?
tuurlijk mag dat :>

-Zelf problemen gehad met master op het midden aangesloten en de slave op het eind. Btw: dit is een sluimerend probleem en hoeft zich niet perse vanaf dag 1 voor te doen. Problemen komen later en dan snap je maar niet waar het vandaan komt.

-omdat veel hdd-fabrikanten dat aanbevelen in bepaalde situaties. Waarom leggen ze helaas niet uit. Heeft alles te maken met de IDE-specs en hun ervaring lijkt me.

iig. gaat het verder dan alleen de "bios-herkenning". De controllers op de hdd's en de IDE-controller op je mobo moeten elkaar ook nog allemaal "lusten" .

[ Voor 12% gewijzigd door Madrox op 21-03-2004 01:36 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Er kan ook sprake zijn van slechte contacten op de molex-stekkertjes of - zoals de TS suggereert - een onderbemeten voeding.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1