Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[El] stroomsterkte klopt niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
(inleiding)
Ik ben even mijn electronica kennis aan het proberen op te halen dmv. het maken van wat simpele schakelingen. Nu was dit op school altijd simpel door gewoon te doen wat er in het boek staat en wat stekkertjes in elkaar pluggen, maar in de praktijk valt het toch wat tegen. Zo ben ik nu op dit (voor mij) onverklaarbare probleem gestuit:

(probleem)
Ik heb de volgende schakeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.vncsmind.ath.cx/~marc/huh.gif

Nu meet ik de stroomsterkte door een meter ertussen te zetten, en ik krijg de waarde 165 mA. Nu zou ik dus de spanning over het weerstandje moeten kunnen berekenen met U=I*R:
U = 0,165*120 = 19,8V
huh? was de bronspanning geen 9V?
en inderdaad, want vervolgens meet ik de spanning over de weerstand, die is 5V, dan die over het LEDje, deze is 4V.
waar maak ik de fout?

trouwens, het weerstandje is 120 ohm, want hij heeft de kleurcode bruin-rood-bruin-goud (bron)

Verwijderd

Die 165mA zal wel niet kloppen, want dan was het LEDje al terziele geweest.

Zelfs zonder LEDje kan de stroom niet hoger worden dan 75mA.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 23:16 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dit lijkt mij een gevalletje defecte meter of meter verkeerd ingesteld/aangesloten

• Marc
toch raar, ik zet mijn amperemeter op DC(mA) schaal 250 en vervolgens springt hij toch echt op 165...

[edit]
de voltmeter is trouwens ook de amperemeter (zo'n multimeter), en het gaat volgens zo'n draaiknopje, dus het kan er niet aan liggen dat die eentje verschoven is want dan zouden de waarden van de voltmeter ook niet kloppen.

[ Voor 54% gewijzigd door Marc op 19-03-2004 23:18 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Batterij van je meter nog vol?
Snoeren wel in de juiste aansluitingen geprikt?
Meetbereik lijkt me verder in orde.

Wat voor LED heb je aangesloten?
Met 4V erover (als dat al klopt... en daar ook geen fout in zit... maar dat zal vast niet gezien de 2 waarden bij elkaar opgeteld netjes 9V zijn, dus zal dat wel kloppen) zou er een stroom moeten lopen van 42 mA. Vind ik ook al vrij fors...

• Marc
Het probleeem was juist dat ik niet wist watvoor LED het was, dat probeerde ik zo uit te vinden. Die 42 mA klopt denk ik wel want de ijzerdraadjes van het LEDje/de weerstand worden vrij heet.

Verwijderd

Ik heb nog geen LEDje gezien dat bij een stroom van 165mA niet heel even als laatste teken van leven van kleur veranderde en vervolgens de geest gaf.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Marc schreef op 19 maart 2004 @ 23:22:
Het probleeem was juist dat ik niet wist watvoor LED het was, dat probeerde ik zo uit te vinden. Die 42 mA klopt denk ik wel want de ijzerdraadjes van het LEDje/de weerstand worden vrij heet.
Laten we eens beginnen met welke kleur je LED heeft. Dat geeft vaak al heel wat info

Verwijderd

Ach, als je 5V meet over een weerstand van 120 Ohm, dan loopt er een stroom van 42 mA, hoef je niet aan te twijfelen..

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
bij veel multimeters moet je de stekker van V omprikken naar een A bus om stroom te meten.

Als je echt zou meten wat je verteld zou je een weerstand van 30Ohm moeten hebben en zou je led binnen 5 minuten sneuvelen.

Als enkel je stroommeting f*cked is dan zou er +- 40mA dor je schakeling lopen ...

Als je weerstand 120 Ohm is kan je maximale stroom 75mA zijn, dus 165mA kan nooit

Repareren doe je zo.

• Marc
ok ik heb het nog even getest bij weerstandjes van 200 en 470 ohm:

gemeten waarden:

200 ohm:
I = 60 mA
Uweerstand = 5,9 V
ULED = 3,1 V

470 ohm:
I = 50 mA
Uweerstand = 6,2 V
ULED = 2,8 V

als ik het bereken zou ik op de volgende stroomsterkten moeten komen:
I200 ohm = 5,9/200 = 30 mA
I470 ohm = 6,2/470 = 13 mA

de kleur van mijn LEDje is geel, maar hij brandt nooit echt heel fel, maar dat kan ook aan het soort LEDje liggen? (voor zover er verschillende soorten zijn).

ik hoef alleen maar twee stekkertjes in een + en - pool te doen bij die multimeter, dus daar ligt het ook niet aan.
hij zal wel gewoon brak zijn :|

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Marc schreef op 19 maart 2004 @ 23:48:
ok ik heb het nog even getest bij weerstandjes van 200 en 470 ohm:

gemeten waarden:

200 ohm:
I = 60 mA
Uweerstand = 5,9 V
ULED = 3,1 V

470 ohm:
I = 50 mA
Uweerstand = 6,2 V
ULED = 2,8 V

als ik het bereken zou ik op de volgende stroomsterkten moeten komen:
I200 ohm = 5,9/200 = 30 mA
I470 ohm = 6,2/470 = 13 mA

de kleur van mijn LEDje is geel, maar hij brandt nooit echt heel fel, maar dat kan ook aan het soort LEDje liggen? (voor zover er verschillende soorten zijn).

ik hoef alleen maar twee stekkertjes in een + en - pool te doen bij die multimeter, dus daar ligt het ook niet aan.
hij zal wel gewoon brak zijn :|
Lijkt er wel op ja.

Maar een gele die 4V slikt?

Mja, gezien die gemeten 4V voor led en 5V voor weerstand (=9V samen) zie ik niet direct reden om het voltbereik in twijfel te trekken... :?

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 12:38

lordsnow

I know nothing

Precies... je meting van 165mA zal wel niet kloppen.

Je meet 5V over een 120 Ohm weerstand, dus is de stroom die er doorheen vloeit 42mA.
Pagina: 1