Toon posts:

voeding of koeling probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dit is mijn eerste post op dit forum maar ik volg het wel al geruime tijd.(veel nuttige tips en info :) )

ik heb een asus a7n8x-e deluxe met daarop een 2800+ (barton,boxed) en 2x twinmos 256mb pc3200+GF4mx.
ik draai op fsb195x12,5 met 1,8v.(op199fsb draait hij ook maar niet stabiel)
cpu temp idle is 50c gemeten met asus probe 2.
als ik unreal speel of 3dmark 2000 draai gaat de temp naar 57c en de pc draait 100% stabiel ook als ik een uur lang achter elkaar games speel.
het gekke is dat als ik cpu burn K7 draai de temp langzaam oploopt hoger dan die 57c.hij gaat richting de 60c ofzo.maar dat lijkt me niet extreem en kan (denk ik) geen kwaad.

wat wel gek is dat probe2 alarm geeft omdat de 12v lijn te hoog word.
normaal op idle is het voltage 12,74v.maar dat gaat dus naar 12,9v of hoger.
de pc schakelt dan vanzelf uit en ik krijg een blauw scherm met een hele rits text.
is dit de oorzaak van slechte koeling of heeft het te maken met de voeding?
de voeding is 250w en is eigenlijk te licht denk ik maar waarom gaat het voltage dan OMHOOG als de pc zwaar word belast?ik zou juist denken dat het voltage zou inzakken?
wel verandert het geluid van de voeding(of de fan)een beetje als de cpu zwaar word belast.
wie weet raad?

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Welkom :)
Het lijkt me sterk dat het aan de cpu ligt. Die kan wel tegen een temp van 60 graden.
Voeding zou kunnen, maar zou het anders ook niet aan het geheugen kunnen liggen? Memtest al gedraaid?

System Specs

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Als je al ruim 2400 Mhz draait met je systeem mag je erg tevreden zijn met temps van 57 tot 60 graden. Zeker als je dit ook nog stressed kan draaien. Temps tot 60 graden kunnen inderdaad niet zoveel kwaad voor je sys, al zit je toch behoorlijk aan het einde dan.

Op de a7n8x borden wordt de 12V nauwelijks belast. Bijna alles wordt van de 5V afgehaald, zowel de Vcore als de Vddr komen er vandaan. Aangezien de 12V en 5V in de meeste voedingen aan elkaar gekoppeld zijn zou het wel eens kunnen dat de 5V invloed heeft op de 12V. Doordat de voeding compleet helemaal aan z'n eindje zit met 250W zou die wel eens willen gaan pieken.

Lijkt me dus zeer raadzaam om eens te gaan kijken naar een meer krachtigere voeding. Zeker omdat wanneer je tijdens belasting je voeding hoort dit gewoon niet gezond is. Wanneer je nog verder wilt overklokken zul je waarschijnlijk ook je koeling nog wel wat mogen verbeteren.

Ik heb zelf al ooit een zwaardere voeding gesloopt, omdat die 't gewoon niet aankon, dus ik ben een beetje verbaasd te zien dat die van jouw nog wel leeft, maar ik vermoed dat dat niet lang meer gaat duren, zeker niet als ie al spanningspieken gaat geven, als deze teminste echt voorkomen. Zou je een met een metertje na willen meten op de molex hoe daar de spanningen zijn op het moment van pieken. Ook de 5V ben ik wel benieuwd naar. Ik vermoed dat die ook wel aan de lage kant is.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:14

_Ernst_

Mark It Zero!

Vooral de 5 volt lijn word door zo'n overklok zwaar belast. Die daalt dan maar de voeding wil dit corrigeren door de 5 volt lijn weer te verhogen. Alleen is het zo dat de 5 en 12 volt lijn aan elkaar gekoppeld zijn en dus de 12 volt lijn ook omhoog gaat, zonder dat die extra belast word. Dus stijgt hij, en aangezien de idle spanning nogal hoog ligt word hij dan helemaal te hoog.
Ik zou een nieuwe voeding kopen die die het wel allemaal trekt, want 250 Watt is echt aan de lage kant voor zo'n systeem, zekers als je het dan ook nog overklokt :)

Ow en welkom op GoT btw :)

Last.fm

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 19 maart 2004 @ 22:26:
Vooral de 5 volt lijn word door zo'n overklok zwaar belast. Die daalt dan maar de voeding wil dit corrigeren door de 5 volt lijn weer te verhogen. Alleen is het zo dat de 5 en 12 volt lijn aan elkaar gekoppeld zijn en dus de 12 volt lijn ook omhoog gaat, zonder dat die extra belast word. Dus stijgt hij, en aangezien de idle spanning nogal hoog ligt word hij dan helemaal te hoog.
Wat een onzin. :)

Je CPU haalt zijn sap van de 12 V lijn. Bovendien gaat de theorie 'jij hoog, ik hoog' niet op, helemaal niet bij de nieuwere voedingen.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 22:30:
[...]
Wat een onzin. :)

Je CPU haalt zijn sap van de 12 V lijn. Bovendien gaat de theorie 'jij hoog, ik hoog' niet op, helemaal niet bij de nieuwere voedingen.
Waar een cpu precies de stroom vandaan haalt is afhankelijk van het moederbord. Dit wordt meestal mede bepaald door het feit of het een 2-phase of 3-phase systeem is dat de Vcore verzorgt. 3-Phase gebruikt de 12V om er de Vcore van te maken dmv wat mosfetjes. Bij een 2-phase systeempje wordt van de 5V de vcore gemaakt met wat hulp van mosfetjes en vreg chips.

Dit asus plankje doet 't met een 2-phase systeem en haalt z'n prik van de 5V

Verwijderd

Topicstarter
lj2000 schreef op 19 maart 2004 @ 22:18:
Welkom :)
Het lijkt me sterk dat het aan de cpu ligt. Die kan wel tegen een temp van 60 graden.
Voeding zou kunnen, maar zou het anders ook niet aan het geheugen kunnen liggen? Memtest al gedraaid?
zo snelle reakties! _/-\o_

memtest net binnen gehaald en dat ga ik morgen even draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 19 maart 2004 @ 22:26:
Als je al ruim 2400 Mhz draait met je systeem mag je erg tevreden zijn met temps van 57 tot 60 graden. Zeker als je dit ook nog stressed kan draaien. Temps tot 60 graden kunnen inderdaad niet zoveel kwaad voor je sys, al zit je toch behoorlijk aan het einde dan.

Op de a7n8x borden wordt de 12V nauwelijks belast. Bijna alles wordt van de 5V afgehaald, zowel de Vcore als de Vddr komen er vandaan. Aangezien de 12V en 5V in de meeste voedingen aan elkaar gekoppeld zijn zou het wel eens kunnen dat de 5V invloed heeft op de 12V. Doordat de voeding compleet helemaal aan z'n eindje zit met 250W zou die wel eens willen gaan pieken.

Lijkt me dus zeer raadzaam om eens te gaan kijken naar een meer krachtigere voeding. Zeker omdat wanneer je tijdens belasting je voeding hoort dit gewoon niet gezond is. Wanneer je nog verder wilt overklokken zul je waarschijnlijk ook je koeling nog wel wat mogen verbeteren.

Ik heb zelf al ooit een zwaardere voeding gesloopt, omdat die 't gewoon niet aankon, dus ik ben een beetje verbaasd te zien dat die van jouw nog wel leeft, maar ik vermoed dat dat niet lang meer gaat duren, zeker niet als ie al spanningspieken gaat geven, als deze teminste echt voorkomen. Zou je een met een metertje na willen meten op de molex hoe daar de spanningen zijn op het moment van pieken. Ook de 5V ben ik wel benieuwd naar. Ik vermoed dat die ook wel aan de lage kant is.
van stroom heb ik dus weinig verstand jammer genoeg :'(
maar het is me wel duidelijk dat het de voeding is.
de voeding is dus ook al 4jaar oud en heeft altijd op een gigabite bx2000 met celeron 466@952 gestaan en is dus al bejaard :)
maar ik wil ff zeker weten dat het de voeding is voordat ik daar dus geld aan spendeer.
ik heb net ff snel getest met burnk7:

idle 51c:
12,74v - 4,84v - 3,30v

57c:
13,25v - 4,90v - 3,39v

59c:
13,3v - 4,87v - 3,38v

61c:
13,37v - 4,8v - 3,39v

als ik dan nog verder ga schakelt de pc vanzelf uit.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog even getest maar als ik met 200fsb(1,85v) draai gebeurt er precies hetzelfde alleen eerder dus bij lagere temps.

oh ja,memtest is ok.

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 10:37 ]

Pagina: 1