Wat is het gevaar van een te hoog voltage

Pagina: 1
Acties:

• likkepot
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Ik ben m'n XP2000 een klein beetje aan het overclocken.
Nu zit ik op 1828mhz en ik zie dat m'n +12V weergave wel heel erg hoog wordt. (12.8 - 13.1v)
Ik voel me dom nu ik het vraag, maar het is lastig om te zoeken:
(vind het antwoord in de search en je krijgt een pilsje van me)

Wat is nu het grote gevaar van een te hoog voltage ? Dat dingetje brandt door en dan ? Is dan alles kapot ? Welke hardware gaat er verloren en hoe VOORKOM ik dat er iets misgaat ?

nikszolekkeralss.exe

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Eigenlijk hoef je de search niet eens te gebruiken, je kunt gewoon boven aanklikken op :

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

daar zal alles instaan wat jij nodig hebt...

[ Voor 13% gewijzigd door DAMAGE op 19-03-2004 22:27 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Wel je harde schijven kunnen beschadigd raken en je voeding kan zelf doorfikken, maar k zou je er geen zorgen over maken want m'n vorige bordje+voeding deed 13.9v :p en k heb nog geen problemen gehad, nu heb ik wel iets anders natuurlijk.
Een nieuwe voeding of een nieuw mobotje doet hier wonderen, in feite mag er een afweiking van 11% zijn dus 13.32v = max

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 22:35 ]

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
DAMAGE schreef op 19 maart 2004 @ 22:27:
Eigenlijk hoef je de search niet eens te gebruiken, je kunt gewoon boven aanklikken op :

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

daar zal alles instaan wat jij nodig hebt...
Wijs mij maar eens aan dan!!! Dit is zo frustrerend om meteen als de wijsneus naar de FAQ te verwijzen!
Ik heb dat hele ding vandaag en gisteren van voor tot achteren gelezen ja! En ben DAAROM maar eens voorzichtig begonnen met OC'en.
Lees mijn post eens goed door en kijk naar mijn vragen ;)
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 22:30:
Wel je harde schijven kunnen beschadigd raken en je voeding kan zelf doorfikken, maar k zou je er geen zorgen over maken want m'n vorige bordje+voeding deed 13.9v :p en k heb nog geen problemen gehad, nu heb ik wel iets anders natuurlijk.
Interessant. Hoe kunnen m'n HD's beschadigd raken ? Wat is de actie - reactie ?

[ Voor 27% gewijzigd door likkepot op 19-03-2004 22:36 ]

nikszolekkeralss.exe

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
likkepot schreef op 19 maart 2004 @ 21:50:
Ik ben m'n XP2000 een klein beetje aan het overclocken.
Nu zit ik op 1828mhz en ik zie dat m'n +12V weergave wel heel erg hoog wordt. (12.8 - 13.1v)
Ik voel me dom nu ik het vraag, maar het is lastig om te zoeken:
(vind het antwoord in de search en je krijgt een pilsje van me)

Wat is nu het grote gevaar van een te hoog voltage ? Dat dingetje brandt door en dan ? Is dan alles kapot ? Welke hardware gaat er verloren en hoe VOORKOM ik dat er iets misgaat ?
Die 12V kan er nog net mee door. Voor de 12V kun je uitgaan van een margen van 10% en voor de 5V en 3.3V kun je het beste een margen van 5% aanhouden. Wanneer je daarboven gaat loop je het risico hardware te slopen zoals schijven ed.

Dit zal vast wel ergens met de search te vinden zijn, maar aangezien m'n inet enorm rot is ga ik 't nu niet voor je zoeken, maar dat komt nog wel.... :9

Verwijderd

10% of 11% maakt niet uit, je zit nog binnen de grenzen, ik zou meer je zorgen maken over een te lage 5v lijn. Het lijkt erop dat je een mobotje hebt die de stroom voor de cpu van de 5v lijn neemt en daarom gaat je 12v zo omhoog, samen met je 5v die omlaag gaat. Post je volledige voltages eens.

• likkepot

likkepot

Ghehe ghe heehe!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.het-heelal.com/images/temps001.gif
Ik ben echt zwaar noob (vanavond eerste keer dat ik aan die snelheden friemel) dus ik plaats maar even alles.
Gaat dus om een 2000 XP (@1.67mhz) met een KT3 Ultra2 DeLuxe mobo.

nikszolekkeralss.exe

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Wow, 160 FSB met een gelockte (neem ik aan) XP2000+ is echt goed hoor, meeste konnen niet ns boven de 140 komen met de KT3 ultra 2 (including me) als die gelockt is heh maar dat ligt ook aan hoe hard je proc gaat.
Maar een voltmod doet wonderen, ALS je dat gaat doen , mischien een keer :P , kan je gewoon de voltmod doen van de gewone KT3 Ultra (1) ;)
Na die voltmod kon ik komen op stabiel 190 FSB, maar niet meer.

[ Voor 15% gewijzigd door caspergt op 20-03-2004 10:01 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Verwijderd

IK denk dat het hier om een tbredje gaat, geen palo want dat zou je echt niet halen zonder wc of zware luchtkoeling hoor :)
Je 5v lijn is nog goed dus er is zeker geen probleem.
Pagina: 1