Toon posts:

SATA op SIL 3512A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net Slackware 9.1 op mijn 10GB IDE schijf gezet en gelijk kernel 2.6.4 erover geinstalleerd.
Nu heb ik een Gigabyte 7N400 pro mobo en hier zit een SIL 3512 SATA chip op met hieraan een 80GB SATA schijf.
Ik krijg echter onder linux deze SATA schijf niet aan de praat. Heeft iemand misschien ervaring met deze chipset onder linux?
Als ik in de kernel config bij onder SCSI kijk staan er wel drie verschillende chipsets genoemd maar geen SIL. Bij IDE staat SIL er wel bij maar dan een vorige versie (ik meen 3212 oid)

Als iemand er iets aan heeft is HIER nog even de config file van de kernel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die controller staat als SATA controller tussen de SCSI controllers.

Klasgenoot van me is FreeBSD gebruiker en zegt dat je die dingen als de pest moet mijden als het ff kan, weet niet of dat ook voor linux geldt, maar je weet wat je te wachten staat (misschien ook ff op google kijken ;))

Verwijderd

Topicstarter
Bij SCSI is dus bij de SCSI low-level drivers SATA aangezet.
Er worden dan een aantal opties zichtbaar waaronder:
- PIIX/ICH
- VIA
- Promise

Geen van deze opties geeft resultaat.

Verder vind ik bij ATA/ATAPI/.... een optie: Silicon Image chipset support.
Deze ondersteund volgens de tekst wel de 3112 maar er staat niets bij over de 3512.
Na wat verschillende instellingen en kernels verder heb ik dus nog steeds geen SATA.
Bij het opstarten krijg ikniet eens een melding dat er iets word gevonden dat er op lijkt.

[edit] Nog maar eens kernel 2.4.22 geprobeerd met dezelfde opties maar ook hier geen resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 10:56 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 09:29:
Bij SCSI is dus bij de SCSI low-level drivers SATA aangezet.
Er worden dan een aantal opties zichtbaar waaronder:
- PIIX/ICH
- VIA
- Promise
Daar zit je verkeerd. Deze hardware heeft niet veel met scsi te maken.
Device Drivers ---> ATA/ATAPI/MFM/RLL support ---> Silicon Image chipset support
Verder vind ik bij ATA/ATAPI/.... een optie: Silicon Image chipset support.
Deze ondersteund volgens de tekst wel de 3112 maar er staat niets bij over de 3512.
Na wat verschillende instellingen en kernels verder heb ik dus nog steeds geen SATA.
Bij het opstarten krijg ikniet eens een melding dat er iets word gevonden dat er op lijkt.
Daar zit je eigenlijk wel goed, maar er is nog geen support in de nieuwste kernel versies.

Lees dit topic:
http://forums.gentoo.org/...p?t=122521&highlight=3512

Het komt er op neer dat je de broncode van de kernel moet patchen (aanpassen). Deze miniscule aanpassing zorgt dat je met een zelf gemaakte kernel autodetectie hebt van je hardware :)

Suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Hey irondog,

Goeie link.
Het patchen lukte niet helemaal automatisch.
Handmatig aanpassen van de nodige files was echter geen probleem.

Aangezien het patchen niet lukte heb ik de aanpassingen gedaan met kernel 2.6.4.
Na opstarten van deze nieuwe kernel zie ik iid even de SATA controler voorbij schieten.
Hij ziet ook dat er een Maxtor 80GB schijf aan hangt.
Er komt echter wel een melding dat deze schijf gemount wordt op hda.

:? Mijn gewone IDE schijven waren al hda en hdb.
Ik zie hier nu niets meer van voorbij schieten en het opstarten eindigd dus met een kernel panic: unable to mount hda3.
Kan ik nu niet tegelijkertijd mijn gewone schijven gebruiken met de SATA schijf?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 20:45:
:? Mijn gewone IDE schijven waren al hda en hdb.
Ik zie hier nu niets meer van voorbij schieten en het opstarten eindigd dus met een kernel panic: unable to mount hda3.
Kan ik nu niet tegelijkertijd mijn gewone schijven gebruiken met de SATA schijf?
Dat kan gelukkig wel :)
Je vergeet waarschijnlijk stomweg support voor je 'gewone' ide controller in de kernel te bakken.

CONFIG_BLK_DEV_AMD74XX=y

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
irondog schreef op 21 maart 2004 @ 09:37:
[...]
Dat kan gelukkig wel :)
Je vergeet waarschijnlijk stomweg support voor je 'gewone' ide controller in de kernel te bakken.

CONFIG_BLK_DEV_AMD74XX=y
Net nog even opnieuw deze kernel gebakken maar dan met de optie:
ATA/ATAPI/.... : Silicon Image chipset support uitgezet.
Nu start het systeem gewoon op maar heb ik dus geen SATA support.
Verder is er niets aan de instellingen verandert.

Daarom mijn vermoeden dat SATA en gewoon IDE niet helemaal lekker samen gaat.
Ik zal nog eens even gaan googlen om te zien of er hier iets over te vinden is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2004 11:08 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je SATA disk wordt hda, de rest schuift een aantal controllers op, waarschijnlijk hdc of hde.
Je zult dus je rootdevice in /etc/lilo.conf (of grub) moeten aanpassen, ook je fstab mag je langs.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met deze nieuwe kernel opstart krijg ik een melding dat hda t/m hdd via de SATA controler loopt.
Ik krijg geen enkele melding over een device hde t/m hdh.
Het lijkt wel dat als de SATA controler support actief is dat de gewone IDE schijven niet meer ondersteund worden.

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:24

lonkhuijzen

100% ADH

In kernel 2.6.5-rc2 samen met de mm4 patch staat er wel onder low level scsi drivers silicon image support. ( ik zie net dat er al 2.6.3-rc3 is en een mm1 patch)
Waarschijnlijk staat die er ook zonder mm patch trouwens, maar dat heb ik niet gecheckt.

Ik heb hier debian draaien op een shuttle sn85g4 met sata als bootdisk.

[ Voor 17% gewijzigd door lonkhuijzen op 30-03-2004 14:07 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu kernel 2.6.5-rc3 draaien en sata wordt nu goed ondersteund.
Het systeem start via de IDE schijven op en de SATA disk kan ik onder linux gewoon benaderen.
Pagina: 1