Reden casemod:
Ik zag m'n grote siemens kast een beetje nutteloos veel ruimte in staan nemen en dacht, dat kan kleiner
Uitgangspunten:
4hd's kunnen herbergen
Stil, 12cm fan (alleen de systeemschijf aan, de andere 3 schakelen na 3 min. uit)
Geen cd-rom of floppy
Oude onderdelen gebruiken, niet nieuw kopen
Net uiterlijk, geen lichtjes kermis
Materiaal:
6mm Trespa (70% houtvezel i.c.m. hars onder hoge druk samengeperst) voelt aan als hard plastic en wordt o.a. gebruikt als gevelbekleding en binnenwandafwerking.
voordelen:
- hard (i.t.t. mdf)
- sterk (daardoor dunne platen te gebruiken) (plexiglas wil nog wel eens buigen)
- goed te bewerken met vijl en schuurpapier
- brandvertragend
- makkelijk te spuiten
nadelen:
- slechte warmtegeleiding
- oppervlak kan schilferen (wanneer er een verkeerde zaag wordt gebruikt)
- zwaar
Gebruik:
Always-on file-, download-, backup-, ftp-server
System specs:
PII-400 passief gekoeld
128 MB 100 MHz RAM
Onboard 10/100 Mbit Lan
Onboard VGA
1x 160GB Maxtor 7200rpm 8MB liquid (system disk)
2x 80GB Western Digital 7200rpm 8MB
1x 40GB Maxtor 7200rpm 2MB
235W voeding
Papst 12cm fan + zalman fancontrollertje

Of alle plaatjes in één keer groot, voor de niet-modemmers.
> Het originele plan was alle aluminium hoekstrippen direct op het trespa te lijmen zodat er geen boutjes aan de buitenzijde zichtbaar werden. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de boutjes om alles demontabel te houden, bleek wel zo handig voor het spuiten en met het verwisselen van de hd's enz.
> Het formaat van het kastje is terug te leiden naar de onderdelen die er in zitten. De hoogte komt voort uit het mobo met de voeding op de pci sloten, de diepte is de breedte van het mobo, en de breedte is de lengte van 2 hd's + insteek ruimte voor molex stekkers.
> In het frontje en de achterkant zit een alumium rooster met gaatjes van 3mm, zodat niet naar binnen gekeken kan worden, maar wel genoeg ventilatieopening aanwezig is.
> De verf is met spuitbussen aangebracht in twee lagen, eerst een acryl grondverf, daarna Hammerite met hamerslag effect op basis van alkydhars. De grondverf bleek nodig om een gelijkmatige verdeling van het hamerslag effect te krijgen.
> Tussen de printplaat van de voeding en de pci-sloten zit een plaatje plastic zodat de pinnetjes niet in de sloten steken, want dat vindt het moederbord niet fijn.
> De voetjes zijn gemaakt van een aluminium pijp waarvan ik ringen van 1 cm hoog heb gezaagd. Om een oppervlak te krijgen zodat ze aan de kast gemaakt konden worden heb ik ze opgevult met lijm uit een lijmpistool.
> De fancontroller is te bedienen aan de achterkant d.m.v. een aluminium knopje boven de ps/2 ingangen.
> Jullie zullen wel vinden dat ik te veel aandacht heb besteed aan zo'n licht computertje, maar ik ben er blij mee. Hij is stil, beter ogend dan ik had verwacht, en ik kan al m'n hd's erin kwijt.
> Over de temperatuur kan ik helaas nog nog niks zeggen, omdat ik dat niet kan meten. De systeem hd is tussen de 28-31 graden volgens Speedfan, van de andere hd's zijn de temps niet uit te lezen, maar dat maakt ook niet niet uit want ze staan toch bijna altijd uit. Verder moet ik nog wat meer testen want ik twijfel nog tussen deze 2 oplossingen. Ik heb gekozen voor de onderste optie, omdat hierbij de cpu en voeding veel koeler blijven. Met de fan op de langzaamste stand blijf de systeem hd stabiel op 31 graden, daarmee is het enige geluid dat hele pc maakt dat van deze hd, en dat is behoorlijk weinig.
[ Voor 20% gewijzigd door dEvio op 22-03-2004 14:46 ]