Toon posts:

ADSL mogelijk met PABX kastje + TIPTEL Huiscentrale

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Kan iemand mij helpen met de volgende onduidelijkheden?

Ik ga binnenkort bij een bedrijf ADSL aansluiten. Dit bedrijf gebruikt een ISDN2 lijn. In de hoek van het kantoor waar de hoofaansluiting zich bevindt, zitten 3 kastjes:

- NT1 kastje van KPN telecom Type S2
- TIPTEL huiscentrale type 810S CLIP
- PABX kastje

Is de situatie zo gemakkelijk dat ik de splitter voor al deze kastjes moet schakelen of zit er nog een moeilijkheid in deze situatie? Ik heb ook al zitten surfen naar informatie over die PABX kast.

Ik kwam een een of andere ADSL checklist tegen waarop stond vermeld dat de lijn niet gebruik mocht maken van PABX om ADSL installatie mogelijk te maken.

Weet iemand hier iets van. Ik hoop dat er iemand is die mij hierover iets kan vertellen.

Alvast bedankt

Verwijderd

hmmm, ik heb gewoon de ASDL helpdesk van KPN gebeld. Ze proberen je daar goed te helpen.

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Eerst de storingsdienst bellen (0800-0407, kiezen voor optie 1 (dan krijg je mijn afdeling :)), vragen voor een NT1 S6... S2 gaat gegarandeerd problemen geven.

Als je de nieuwe NT1 hebt, gewoon de splitter tussen de IS/RA en de NT1 zetten, klaar is Keesch :)

By each crime and every kindness, we birth our future

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Uit ervaring denk ik dat het geen probleem is. Je tiptel centrale doet niks met het ADSL signaal, laat staan dat het ADSL-signaal daar komt.

Je ADSL splitter komt voor je NT1 en je centrale zit achter de NT1. Wanneer je de draadjes voor de NT1 lostrekt zou het kunnen dat er een rood lampje gaat knipperen dat er geen buitenlijn is, zodra je de splitter hebt aangesloten en kabeltje weer in NT1 hebt zitten pakt de huiscentrale het signaal meteen weer op.

Zelf heb ik ISDN ADSL aangelegd bij een Quattrovox 4, Compact Novo Vox (lompe centrale) en Siemens centrale (alleen met zo'n KPN sticker erop). Geen enkele centrale had problemen na het aansluiten. :)

edit: ik lees net dat je 3 kastjes hebt, een huiscentrale is meestal een PABX in dit geval dus de Tiptel centrale. Het derde kastje kan ook een isra-punt zijn, herkenbaar aan een dikke blauwe kabel, of aan de grote plastic schroeven links-onder en rechts-boven.

[ Voor 19% gewijzigd door Arie Kanarie op 19-03-2004 23:55 ]

-

Verwijderd

Topicstarter
De tiptel en het pabx kastje zijn echt twee verschillende kastjes. Ik zou verder de functie van deze kastjes ook niet weten.

De mensen in het bedrijf weten verder ook niet veel. Maar ik ben al heel wat meer te weten gekomen over het aansluiten van ADSL op een ISDN lijn. Daarvoor al heel erg bedankt.

Toch rest mij nog een vraag:

Kan een PABX kastje echt problemen opleveren voor de ADSL aansluiting?

Ik zag gisteren nog dat er nog een heel klein kastje onder bij de plint is opgehangen. Ik denk dat dat het ISRA punt is, want aan dit kastje zit een dikke kabel. Dit kenmerk doet me denken aan een ISRA punt. Klopt dat?

Verwijderd

Je lijn word gesplit voor je NT1.
Heb hier ook ADSL met ISDN en het een NT1 S4 met ISDN toestellen

Heb ook al vaker deze combo aangelecht en nog nooit problemen ermee gehad :*)

Edit:
Apparatuur NA je NT1 krijgen niet eens iets te weten wat jij allemaal nog meer met je BRI lijn doet ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 19:49 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-05 16:20
Kan, maar ik raad het klanten nooit aan.

Ik gebruik zover mogelijk altijd een losse analoge lijn, die vaak al wel aanwezig is ivm alarm of fax.

ISDN gebruiken KAN, maar voor bedrijven kan dit een beperking zijn als ze later een 2e NT1 willen bijplaatsen om zo meer lijnen te hebben: Dan kan ADSL niet meer en heb je dus een hoop (extra) gedoe.
Als ze ZEKER zijn dat de 2 lijnen van ISDN voldoende zijn kan het natuurlijk gewoon.

• Freggel_United
DJSmiley schreef op 20 maart 2004 @ 21:27:
Kan, maar ik raad het klanten nooit aan.

Ik gebruik zover mogelijk altijd een losse analoge lijn, die vaak al wel aanwezig is ivm alarm of fax.

ISDN gebruiken KAN, maar voor bedrijven kan dit een beperking zijn als ze later een 2e NT1 willen bijplaatsen om zo meer lijnen te hebben: Dan kan ADSL niet meer en heb je dus een hoop (extra) gedoe.
Als ze ZEKER zijn dat de 2 lijnen van ISDN voldoende zijn kan het natuurlijk gewoon.
Ik snap je redenering niet helemaal. Als ze een tweede NT1 plaatsen betekend dat dat ze ook een 2e buitenlijn hebben, waarom zou ADSL op de bestaande lijn dan niet meer kunnen? Dit is alleen relevant als de klant migreert naar een meervoudige lijn... maar dat kan weer niet omdat er op de eerste lijn ADSL zit.

En precies: een gewone analoge lijn voor ADSL is altijd het beste :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-05 16:20
Freggel_United schreef op 21 maart 2004 @ 14:36:
[...]

Ik snap je redenering niet helemaal. Als ze een tweede NT1 plaatsen betekend dat dat ze ook een 2e buitenlijn hebben, waarom zou ADSL op de bestaande lijn dan niet meer kunnen? Dit is alleen relevant als de klant migreert naar een meervoudige lijn... maar dat kan weer niet omdat er op de eerste lijn ADSL zit.

En precies: een gewone analoge lijn voor ADSL is altijd het beste :)
Ja, dat bedoel ik ook. Als een klant nu nog 2 lijnen heeft, is er wel kans dat er later meer lijnen nodig zijn, en dan kom je vrij snel uit op een meervoudige lijn.. En dat wil dus niet icm ADSL.

En bedenk eens, 2 telefoonljinen is tegenwoordig NIET veel, of je moet een eenmanszaak zijn, maar zodra er meerdere mensen werken (en bellen) is meervoudig eigenlijik bijna noodzaak.

Verwijderd

Topicstarter
Oke maar bij dit bedrijf is uitbreiding van de telefoonlijnen echt niet aan de orde. Het bedrijf is niet zo groot.

Maar even terugkomend op de allereerste vraag: Wanneer ik nu ADSL via de ISDN lijn doe, zal het dan problemen geven met die 2 centrales die er nu op aangesloten zijn? Dat is eigenlijk iets wat ik zeker wil weten voordat ik met het aansluiten begin.

Volgens mij wordt 1 centrale gebruikt voor het interne bellen binnen het bedrijf.

• Freggel_United
DJSmiley schreef op 21 maart 2004 @ 14:58:
[...]

Ja, dat bedoel ik ook. Als een klant nu nog 2 lijnen heeft, is er wel kans dat er later meer lijnen nodig zijn, en dan kom je vrij snel uit op een meervoudige lijn.. En dat wil dus niet icm ADSL.

En bedenk eens, 2 telefoonljinen is tegenwoordig NIET veel, of je moet een eenmanszaak zijn, maar zodra er meerdere mensen werken (en bellen) is meervoudig eigenlijik bijna noodzaak.
Er zijn niet veel MKB klanten die een tweede lijn aanvragen deze laten bundelen met de bestaande lijn tot een meervoudige lijn.

De meeste MKB klanten hebben één of meerdere enkelvoudige ISDN lijnen aan een kleine centrale (Panasonic D208, Vox Alliance, Kleine Siemens Hicom). En bij deze klanten is het dus geen probleem om ADSL over de bestaande lijn te laten lopen.

Uiteraard is de ideale situatie een losse analoge lijn, maar niet iedereen heeft deze "over". De meeste klanten kiezen toch voor ADSL over de ISDN lijn, omdat deze er al ligt, en geen zin hebben om weer apart abbo. kosten te gaan betalen voor een, in principe, nutteloze telefoonlijn. De voordelen wegen meestal niet op tegen de nadelen.

Helaas zijn er in sommige gevallen zoveel nadelen, dat je met het geld wat je kwijt bent aan storingsoplossing heel wat jaartjes een PSTN abbo. had kunnen betalen... maarjah, daar denkt men meestal niet over na...

• Freggel_United
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 16:33:
Oke maar bij dit bedrijf is uitbreiding van de telefoonlijnen echt niet aan de orde. Het bedrijf is niet zo groot.

Maar even terugkomend op de allereerste vraag: Wanneer ik nu ADSL via de ISDN lijn doe, zal het dan problemen geven met die 2 centrales die er nu op aangesloten zijn? Dat is eigenlijk iets wat ik zeker wil weten voordat ik met het aansluiten begin.

Volgens mij wordt 1 centrale gebruikt voor het interne bellen binnen het bedrijf.
Laat voor de zekerheid de NT1 vervangen... Bij sommige Primafoons kun je deze kosteloos omwisselen, andere roepen bij hoog en laag dat de storingsdienst hier voor moet komen (helaas :/)

Verder zou het geen probleem moeten zijn, de apparatuur voorbij de NT1 kan niet beinvloed worden door wat er verder op de lijn zit...

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 12:32

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Sommige telefooncentrales worden idd "gestoord" door de ISDN lijn.

Ik heb nu ook een klant die hier last van heeft, hij had al eens eerder een DSL lijn op de ISDN aangeslote (gebundelde lijn 2x NT1), maar de centrale kreeg toen kuren en lijnen gingen storen. Na wat in de materie gedoken te zijn kwamen wij er hier ook achter dat je 't beste een aparte lijn kon gebruiken, dus nu zit ADSL op de fax lijn nadat KPN tot 2 keer toe geweigerd had omdat volgens KPN het geen ISDN lijn was maar een analoge lijn... |:(
Terwijl 't in werkelijkheid echt een ISDN lijntje betrok waarop een backup ISDN router hing en de fax op zat...

Nu zit ADSL dus op de fax lijn en alles werkt vlekkenloos :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Het aanleggen van zo'n aparte PSTN lijn, wat zal dat ongeveer gaan kosten?
Toch ga ik het eerst proberen om de ADSL lijn klaar te krijgen op de bestaande ISDN lijn. Zou toch gewoon moeten werken.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 12:32

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 09:55:
Het aanleggen van zo'n aparte PSTN lijn, wat zal dat ongeveer gaan kosten?
Toch ga ik het eerst proberen om de ADSL lijn klaar te krijgen op de bestaande ISDN lijn. Zou toch gewoon moeten werken.
POTS lijntje? kun je gewoon bij KPN.com nakijken toch?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog iets vergeten te zeggen. De twee huiscentrales staan in serie geschakeld met het NT1 kastje. Het PABX kastje is gekoppeld aan de NT1, terwijl de Tiptel centrale gekoppeld is aan het PABX kastje.

Ik hoop dat dit ook geen problemen zal opleveren bij de installatie. Ik heb KPN nog gebeld en zij zeiden dat het zo wel goed zal komen, maar ik heb nog steeds mijn twijfels. Maar goed, we zien wel. Het pakket is in ieder geval al onderweg.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De setup is gewoon adsl over isdn. Hoeveel centrales je er ook achter knoopt.
Gaat gewoon helemaal werken.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je bevestiging. Ik verwacht het ADSL pakket deze week te krijgen en dan ga ik het zo snel mogelijk installeren in het bedrijf. Ik hoop dat alles goed gaat.
Pagina: 1