Toon posts:

Voor de gevorderde Novell gebruikers..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er een mogelijkheid om een server in het netwerk te hangen, via NDS te beheren. Maar daar geen Netware op te zetten??

Uitleg...

Bv je hebt 1 server met Novell 5 100 Users, en je wilt een extra server voor opslag en backup usage. Maar om daar dan ook weer een Novell versie op te zetten wordt wat prijzig.

Verwijderd

Er is NDS voor unix, linux en NT. Voor de meeste produkten is er dus NDS. Voor win2k is geen NDS maar wel synchronisatie van de AD en NDS. Dus ook te beheren vanuit 1 tool.

Mijn antwoord is dus: JA

Verwijderd

waarom niet die ene server uitbreiden :?

Verwijderd

Topicstarter
De ene server bevat databases die continu beschikbaar moeten zijn.. dus willen we deze op een tweede server plaatsen...

Verwijderd

Op zaterdag 16 december 2000 14:56 schreef RenevdVeen het volgende:
De ene server bevat databases die continu beschikbaar moeten zijn.. dus willen we deze op een tweede server plaatsen...
Als je die database echt 24/7 moet beschikbaar stellen zou ik kiezen voor novell clustering. Dan kun je onderhoud plegen op 1 van de 2 servers zonder dat je database platgaat.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor win2k is geen NDS
Zeker wel.

Verwijderd

Sorry maar ik had begrepen dat er NDS is voor windows NT, solaris, linux, netware (of course) en Tru64 Unix.

Voor windows 2000 is er geen NDS omdat win2k zelf al een active directory heeft. Echter heeft novell wel gezorgt dat je die 2 directory systemen met elkaar kunt laten synchroniseren via DIRXML. Dus ook een soort van NDS omdat je de beheer van een win2k server nu ook vanuit de NDS kunt doen.

• Onno
  • Niet online
Dat heb je dan gewoon fout begrepen. Zeg nou zelf, dit
Voor windows 2000 is er geen NDS omdat win2k zelf al een active directory heeft.
zou toch een ook prutreden zijn om geen NDS te hebben voor Windows 2000...

http://www.novell.com/products/nds/quicklook.html
... eDirectory is available for Windows 2000, Windows NT, ...

Verwijderd

In ben naar een beurs van novell geweest in de RAI. Daar hebben mensen van novell uitgelegt dat het er voor NT wel was omdat een PDC/BDC concept is en dat die makkelijk aan te passen was. Dat van win2k was al een active dir. en zij vonden het niet nodig om dit nog aan te passen. Nu zorgt novell gewoon voor synchronisatie tussen de beide systemen. Dit is hoe ze het mijn een maand geleden hebben uitgelegt.

Inderdaad wordt win2k genoemd in jouw voorbeeld maar volgens mij bedoelen ze daar geen NDS voor win2k mee, maar dat het gesynchroniseerd kan worden en dus dat de functionaliteiten uitgewisseld kunnen worden.

Ik kan me vergissen natuurlijk. Ik ben al op de site aan het zoeken maar kan niet echt veel info vinden over deze meningsverschil.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 07:56
Voor zover ik weet is Edirectory de opvolger van NDS voor NT.
Alleen is Edir. veel uitgebreider en niet alleen voor NT.
Met NDS voor NT hang je je NT server als een object in je NDS en kun je hem vanuit je NDS beheren etc.
Alleen is/was NDS voor NT vrij beperkt in zijn mogelijkheden, hoe dit zit met Edir. weet ik eigenlijks niet.
Maar om op je vraag terug tekomen het is dus goed mogenlijk om bv NT in je NDS tehangen te benaderen en te beheren.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

Verwijderd

Op zaterdag 16 december 2000 19:41 schreef Onno het volgende:
Dat heb je dan gewoon fout begrepen. Zeg nou zelf, dit
[..]
zou toch een ook prutreden zijn om geen NDS te hebben voor Windows 2000...

http://www.novell.com/products/nds/quicklook.html
[..]
Het ziet er naar uit dat we beide ongeveer gelijk hadden.
eDirectory for Win2k exists, but just
provides directory services on top of Win2k and does not integrate in any way
with user management or management of Win2k servers. (i.e. with eDirectory for
Win2k alone, you can't grant Win2k file rights to NDS users). It is primarily
for eBusiness purposes or to store replicas where NetWare servers are not
present. It does not replace AD in any regard when it comes to the functionality
of Win2k.

DirXML provides a solution to use NDS to manage AD. Novell Account Management
for Windows 2000, when released (soon), will take the DirXML connector for NDS
<=> AD and package it into a product that can be sold to customers via regular
channels instead of requiring special consultation.

Likewise, there are also two solutions for integrating NT servers into an NDS
network. NDS eDirectory for NT is very much like eDirectory for Win2k: it
doesn't integrate user account management or server management. Novell Account
Management for NT integrates the SAM database into NDS. Novell Account
Management for NT is the solution previously known as NDS for NT. Do not get
confused between NDS eDirectory for NT and NDS for NT, they are very different
products..

Account Management for NT is a redirection solution; Account Management for
Win2k is a synchronization solution.
ik had het steeds over NDS voor win2k niet bestaat en jij zei dat edirectory voor win2k wel bestond. Beide dus een beetje gelijk.

Zoals je ziet wordt NDS voor win2k dus een synchronisatie oplossing. Edirectory is wel een NDS replica maar dan zonder user info enzo.

• Onno
  • Niet online
Beide dus een beetje gelijk.
Nee... NDS voor Windows 2000 is een complete, volwaardige versie van NDS. Wat er alleen nog niet voor bestaat is (wat vroeger NDS Corporate Edition heette) Novell Account Management, het programma dat native authenticatie-calls redirect naar NDS. (onder NT, Linux, Solaris)

(en dat is zo omdat MS vanaf Windows 2000 met signed code werkt, waardoor Novell niet meer zomaar de SAM access dll kan vervangen door een eigen versie, wat in NT gebeurde)

Maar dingen emuleren/afvangen is geen functie van NDS zelf, dit is gewoon een add-on.
Pagina: 1