Toon posts:

Netwerkkaart neemt geen vast ip aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een crosslink netwerk tussen 2 pc's. In de pc die ook verbinding met internet maakt zit een ouwe PCI Winbond ethernet adapter voor het interne netwerk. Ik heb ingesteld dat deze een vast ip adres moet krijgen. Het vreemde is dat deze kaart geen ip adres krijgt als de andere pc niet ingeschakeld is. Bij Ipconfig geeft hij dan aan dat het medium ontkoppeld is.
Hoe zorg ik ervoor dat deze kaart ook een ip adres krijgt als de andere pc niet aan staat?

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:38
Je kunt je netwerkkaart natuurlijk wel een static ip geven bij de eigenschappen, dan heeft je netwerkkaart altijd een ip.
Maar je kunt voorkomen dat je de melding medium ontkoppelt krijgt, is ook wel logisch als die andere pc uit staat he? ;)

offtopic:
Hey bargemanos jij ook hier?

[ Voor 11% gewijzigd door StaticZ op 19-03-2004 15:26 ]

• Bargemanos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
zoiets heet dhcp toch???:P

stel op bijde pc's een vast ip, en gaan met die banaan

[ Voor 53% gewijzigd door Bargemanos op 19-03-2004 15:25 ]

uhuuummm

Verwijderd

Hij geeft gewoon ontkoppeld omdat hij geen signalen kan versturen/ontvangen, omdat de andere computer uitstaat, dit geeft gewoon hetzelfde effect als stekkertje eruittrekken

Verwijderd

Topicstarter
StaticZ schreef op 19 maart 2004 @ 15:23:
Je kunt je netwerkkaart natuurlijk wel een static ip geven bij de eigenschappen, dan heeft je netwerkkaart altijd een ip.
Maar je kunt voorkomen dat je de melding medium ontkoppelt krijgt, is ook wel logisch als die andere pc uit staat he? ;)
Ik snap wel dat het medium ontkoppeld is. Probleem is alleen dat die Winbond kaart dan helemaal geen ipadres meer heeft terwijl ik wel heb ingesteld dat hij een statisch ip heeft.

• StaticZ
Waarom moet die netwerkkaart dan perse een ip hebben?
Als die andere pc toch niet aan staat wat doe je dan met die netwerkkaart?

Verwijderd

Topicstarter
StaticZ schreef op 19 maart 2004 @ 15:31:
Waarom moet die netwerkkaart dan perse een ip hebben?
Als die andere pc toch niet aan staat wat doe je dan met die netwerkkaart?
Omdat ik op deze pc een mailserver draai. En Outlook haalt de mail op vanaf het statische adres dat ik de Winbond kaart heb gegeven. Had ik er misschien even bij moeten vermelden :+

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 12:58

ralpje

Deugpopje

Welke outlook, die op dezelfde pc draait ofzo? Ik bedoel, op het moment dat die andere pc uit staat, kun je toch ook geen mail van die andere pc ophalen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• StaticZ
Kun je de situatie iets duidelijk uitleggen?
Want ik snap er niet veel meer van.

Als ik het goed begrijp heb je 1 pc waar 1 nic inzit welke een statisch ip heeft?
De andere pc heeft 2 netwerkaarten de nic welke naar de andere pc gaat is static ingesteld en die andere krijgt het ip van de isp?

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op 19 maart 2004 @ 15:37:
Welke outlook, die op dezelfde pc draait ofzo? Ik bedoel, op het moment dat die andere pc uit staat, kun je toch ook geen mail van die andere pc ophalen?
Idd, de Outlook die op dezelfde pc staat.

Verwijderd

Topicstarter
StaticZ schreef op 19 maart 2004 @ 15:37:
Kun je de situatie iets duidelijk uitleggen?
Want ik snap er niet veel meer van.

Als ik het goed begrijp heb je 1 pc waar 1 nic inzit welke een statisch ip heeft?
De andere pc heeft 2 netwerkaarten de nic welke naar de andere pc gaat is static ingesteld en die andere krijgt het ip van de isp?
Precies!

• StaticZ
Ok, en je kunt je mail niet ophalen op de pc met 2 nics, als die ander uit staat?

Verwijderd

Topicstarter
StaticZ schreef op 19 maart 2004 @ 15:42:
Ok, en je kunt je mail niet ophalen op de pc met 2 nics, als die ander uit staat?
Idd, en dat komt omdat zodra de andere pc uit staat het medium ontkoppeld is en de netwerkkaart geen ip meer heeft.

• StaticZ
Dan moet je maar eens gaan zoeken in de instellingen.

Want outlook heeft dat interne ip adres (de nic welke ontkoppelt is) helemaal niet nodig om te controlleren of er mail is.

[ Voor 10% gewijzigd door StaticZ op 19-03-2004 15:49 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Ik snap er nu ff helemaal nix meer van.
Die pc met twee nic's is je mailserver. Eén nic dus statisch ingesteld voor verbinding met je werkstation, de andere nic krijgt een internet-ip. Op het moment dat je je werkstation uitzet, is die statische nic z'n ip kwijt en kan je mailserver geen mail meer ophalen?
Beetje vaag, want het lijkt me dat hij z'n mail ophaalt via z'n internet-nic, en dat die andere er niets mee te maken heeft. Of begrijp ik je nu gewoon verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op 19 maart 2004 @ 15:49:
Ik snap er nu ff helemaal nix meer van.
Die pc met twee nic's is je mailserver. Eén nic dus statisch ingesteld voor verbinding met je werkstation, de andere nic krijgt een internet-ip. Op het moment dat je je werkstation uitzet, is die statische nic z'n ip kwijt en kan je mailserver geen mail meer ophalen?
Beetje vaag, want het lijkt me dat hij z'n mail ophaalt via z'n internet-nic, en dat die andere er niets mee te maken heeft. Of begrijp ik je nu gewoon verkeerd?
Op het moment dat het netwerk niet aan staat, heeft de Winbond kaart geen Ip adres meer. De outlook op het systeem met de 2 nic's haalt zijn mail op van de mailserver die ook op deze pc staat. Dat doet hij dus bij het ip van de Winbond kaart.
De mailserver werkt prima, want die gebruikt de nic van de isp om de mail op te halen. Het probleem is juist dat Outlook (op dezelfde pc als de mailserver) geen mail op kan halen van de mailserver omdat de winbond kaart geen ip adres meer heeft.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

En als je die outlook nou 'ns z'n mail op laat halen 127.0.0.1?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
op verschillende manieren op de lossen.. de link detect van je netwerkkaart uitzetten (moeilijk misschien, registry, etc)

voor deze situatie heeft ome Bill ook een truukje bedacht. Bij je hardware wizard een nieuwe netwerkkaart toevoegen, namelijk de Microsoft Local Loopback Adapter. klaar.. :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 14:14
ralpje schreef op 19 maart 2004 @ 16:12:
En als je die outlook nou 'ns z'n mail op laat halen 127.0.0.1?
ja idd, of "localhost" is ook goed, die is altijd hetzelfde, kan je altijd aan:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde alsnog even melden dat de Microsoft Local Loopback Adapter het probleem idd heeft opgelost. bedankt!
Pagina: 1