[kernel 2.6] Random Crashes

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Hoi,

Probleem
Het probleem is dat het systeem op elk willekeurig moment kan crashen zonder foutmelding of what so ever. Ik vermoed dat het probleem bij de soundcore ligt. Het vreemde is echter dat het met zowel de ALSA als de OSS drivers gebeurd.

Systeem load maakt niet uit, het kan gebeuren als het systeem idle of juist heftig bezig is.

Logvermeldingen
In het log is helemaal niets terug te vinden over het hoe en wat van de crash.

Diagnostische tests
Memtest86 vindt geen fouten in het geheugen.
WD schijftest geeft geen foutmeldingen

Systeeminfo
- Athlon XP 2400+
- Asus A7N8X-X (nForce2)
- SoundBlaster Audigy
- Point of View GeForce4 Ti4200
- 512 MB DDR333 Siemens
- 3Com 3c905b-tx 10/100 netwerkadapter
- Aopen 300 Watt voeding
- WD1200JB harddisk
- Lite On DVD-ROM
- MSI 32x brander (half gaar)

Ondernomen Acties
Ik gebruik op het moment kernel 2.6.4. Het probleem treedt ook op met:

- kernel 2.6.0
- kernel 2.6.1
- kernel 2.6.2
- kernel 2.6.3

De problemen treden niet op met voorgaande kernelversies (2.4.x). Deze zijn stabiel als een huis. Ook met of zonder X lost het niet op.

Hedendaags gebruik ik Alsa maar gebruikte daarvoor altijd OSS. Door geen module voor geluid te laden met 2.6.2 (dus zonder geluid), bleef het systeem stabiel. Echter het is een workstation waar ik wel graag wat muziek op wil afspelen ;)

Ik heb ACPI en APIC al proberen uit te schakelen in de kernel maar dit lost het probleem ook niet op.

Ervaringen met andere pc's
Ik heb een aantal verschillende pc's met de 2.6 kernels uitgerust welke allemaal stabiel bleven. De PC van me vader heeft een SB Live met een VIA KT400 chipset. Op school wordt onboard geluid gebruikt van een SiS chipset.

Aan jullie de vraag of jullie een oplossing weten voor het probleem. Ik kan er niets over vinden aangezien ik ook geen foutcodes heb. Ik gebruik Gentoo als distributie.

Graag jullie hulp.

Thanks a lot

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Die van mij (soortgelijk moederbord) is ook instabiel. Ik gebruik ook heel regelmatig Windows XP. Dit is nog nooit vastgelopen sinds dat ik dit moederbord heb.

Ik gebruik deze kernel commandline:
code:
1
noapic nolapic acpi=off

Het gebruik van deze commandline heeft het aantal crashes AANZIENLIJK terug doen lopen. Ik gebruik deze commandline al drie weken en heb slechts twee crashes meegemaakt sindsdien. Dat zijn er twee teveel, maar het was veel erger.

Ik gebruik kernel 2.4.25 vanwege ataraid support.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• 7_feet_up
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08-2023
Dit klinkt eigenlijk meer als een hardware probleem. Zou het kunnen dat je voeding gaar is?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Idd lijkt meer hardware.

Kan al beginnen met een het chipset koelertje van je mobo wat verrot is.
Zijn alle temps verder goed in je bak?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 09:30

Blaasvis

Cidora \o/

dit is een bekend probleem, ik zelf heb er ook last van gehad, alleen nolapic toevoegen was voldoende om mijn systeem weer stable te krijgen.

ik raadt je aan eerst een beetje te spelen met de opties die irondog je aanrijkt.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

7_feet_up schreef op 19 maart 2004 @ 15:35:
Dit klinkt eigenlijk meer als een hardware probleem. Zou het kunnen dat je voeding gaar is?
DeMoN schreef op 19 maart 2004 @ 16:03:
Idd lijkt meer hardware.

Kan al beginnen met een het chipset koelertje van je mobo wat verrot is.
Zijn alle temps verder goed in je bak?
Volgens mij staat er toch echt in de startpost dat dit probleem met de 2.4-kernel -niet- optreedt.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Wat bij mij hielp was een BIOS update.
Zelfde moederbord chipset (ik heb een A7N8X) en die hebben wat foutjes in de CPU disconnect ofzo.
Dus BIOS updaten, en dan zou het moet en werken.

Zoek anders eens op google op nforce2 kernel 2.6 apic voor meer informatiebronnen hierover.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Mijn slackware machine heeft z'n mobo en nergens last van (slackware-current met 2.4.25)
Verder had ik eerder op andere machine wel last van lockups maar die waren weg nadat ik de specifieke nVidia driver had aangevinkt bij IDE controllers. deed DMA het ook meteen ;)
Was een beetje verdekt opgesteld als AMD en nvidia drivers ofzo.

• LollieStick
Tja... Ik heb de mogelijkheden geprobeerd die Irondog me gaf (dus APIC/ACPI uitschakelen in de kernel) maar het wil toch regelmatig wel eens op zijn smoel gaan.

Het gebeurd me eerlijk gezegd dus toch nog te vaak.

BIOS is 1007 en dat is meest recente voor mijn mobo. Het BIOS komt van ASUS zelf dus niets Überbiosses of whatever (ga ik liever ook niet mee experimenteren!)

Iemand nog suggesties?

edit:

Een hardware probleem is het zeker niet, anders zou het ook wel met 2.4.25 optreden. Toch heb ik nog wel even gechecked. De voedingswaarden zijn stabiel. De systeemtemperaturen komen niet hoger als 40 voor de CPU en 30 voor het mobo. Zowel de voedingskoeler als de case fan draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door LollieStick op 19-03-2004 21:09 ]

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

mOrPhie schreef op 19 maart 2004 @ 16:11:
[...]

[...]

Volgens mij staat er toch echt in de startpost dat dit probleem met de 2.4-kernel -niet- optreedt.
Dat zegt niets. Ergens aan het begin van de 2.4.x serie hebben ze ook nogal wat dingen zitten veranderen. Een vriend van me had een zwaar overgeklokt celeron-systeem wat met 2.4.4 nog stabiel was, maar met 2.4.5+ niet meer. Oorzaak was brakke proc die tot dan toe niet tot het uiterste werd gepushed en dus stabiel "leek". Oplossing was verhogen van de spanning.

Ergo, andere software wel stabiel wil niet automatisch zeggen dat het aan de software moet liggen. Alleen dat de nieuwe software de symptomen doet verschijnen.

• LollieStick
Valium schreef op 19 maart 2004 @ 21:07:
[...]

Dat zegt niets. Ergens aan het begin van de 2.4.x serie hebben ze ook nogal wat dingen zitten veranderen. Een vriend van me had een zwaar overgeklokt celeron-systeem wat met 2.4.4 nog stabiel was, maar met 2.4.5+ niet meer. Oorzaak was brakke proc die tot dan toe niet tot het uiterste werd gepushed en dus stabiel "leek". Oplossing was verhogen van de spanning.

Ergo, andere software wel stabiel wil niet automatisch zeggen dat het aan de software moet liggen. Alleen dat de nieuwe software de symptomen doet verschijnen.
Klopt wel wat je zegt :)

In dit geval is de CPU niet gaar want zelfs CPU burn gaat goed :)
en dan zou die toch wel op zijn snufferd gaan als die niet goed was :o

[ Voor 7% gewijzigd door LollieStick op 19-03-2004 21:35 . Reden: smiley bug ]

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Valium schreef op 19 maart 2004 @ 21:07:
[...]
...zwaar overgeklokt celeron-systeem...
Sorry dat ik wat selectief ben en ik ben het deels ook met je eens. ;)

Waar het niet dat het systeem van de TS niet overclockt is en het dus niet om een exotische aanpassing gaat. Wanneer hardware -echt kapot of brak- is zal deze net zo goed falen op 2.4 als op 2.6.

En bovendien een heel systeem dat crasht vanwege 1 falend sound-chipje (en dat dan op 2.6 wel en op 2.4 niet)? Ik geloof daar niet zo in. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik word een beetje moe van die lockups (net ook weer een gehad). Wat me telkens weer opvalt, is dat na een lockup mijn voeding moet uitschakelen.

Het bios klaagt over "no keyboard present". Ik heb een usb toetsenbord en deze melding heb ik tot nu toe elke keer gehad na een lockup. Pas nádat ik de voeding uitgeschakeld heb, werkt het toetsenbord weer en kan ik dus weer booten.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• LollieStick
Je bent niet de enige. Elke keer als ik een lock-up heb moet ik weer xfs_repair uitvoeren omdat me partitie het niet leuk vind :(

Verwijderd

Ik heb zelfde MOBO,processor en geheugen ,
draait 2.6.4 samen met Fedora Core 1 en heb verder geen problemen gevonden tot dus ver.

Sterker nog, ik ben overdonderd met de geweldige snelheid van mijn systeem nu.

Verwijderd

Welke kernel gebruik je in je gentoo setup? development-sources, gentoo-dev-sources, mm-sources? Crasht je workstation ook als je de alsa-drivers niet als module laad maar in de kernel compileert?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2004 15:50 ]

Pagina: 1