Hoi,
Probleem
Het probleem is dat het systeem op elk willekeurig moment kan crashen zonder foutmelding of what so ever. Ik vermoed dat het probleem bij de soundcore ligt. Het vreemde is echter dat het met zowel de ALSA als de OSS drivers gebeurd.
Systeem load maakt niet uit, het kan gebeuren als het systeem idle of juist heftig bezig is.
Logvermeldingen
In het log is helemaal niets terug te vinden over het hoe en wat van de crash.
Diagnostische tests
Memtest86 vindt geen fouten in het geheugen.
WD schijftest geeft geen foutmeldingen
Systeeminfo
- Athlon XP 2400+
- Asus A7N8X-X (nForce2)
- SoundBlaster Audigy
- Point of View GeForce4 Ti4200
- 512 MB DDR333 Siemens
- 3Com 3c905b-tx 10/100 netwerkadapter
- Aopen 300 Watt voeding
- WD1200JB harddisk
- Lite On DVD-ROM
- MSI 32x brander (half gaar)
Ondernomen Acties
Ik gebruik op het moment kernel 2.6.4. Het probleem treedt ook op met:
- kernel 2.6.0
- kernel 2.6.1
- kernel 2.6.2
- kernel 2.6.3
De problemen treden niet op met voorgaande kernelversies (2.4.x). Deze zijn stabiel als een huis. Ook met of zonder X lost het niet op.
Hedendaags gebruik ik Alsa maar gebruikte daarvoor altijd OSS. Door geen module voor geluid te laden met 2.6.2 (dus zonder geluid), bleef het systeem stabiel. Echter het is een workstation waar ik wel graag wat muziek op wil afspelen
Ik heb ACPI en APIC al proberen uit te schakelen in de kernel maar dit lost het probleem ook niet op.
Ervaringen met andere pc's
Ik heb een aantal verschillende pc's met de 2.6 kernels uitgerust welke allemaal stabiel bleven. De PC van me vader heeft een SB Live met een VIA KT400 chipset. Op school wordt onboard geluid gebruikt van een SiS chipset.
Aan jullie de vraag of jullie een oplossing weten voor het probleem. Ik kan er niets over vinden aangezien ik ook geen foutcodes heb. Ik gebruik Gentoo als distributie.
Graag jullie hulp.
Thanks a lot
Probleem
Het probleem is dat het systeem op elk willekeurig moment kan crashen zonder foutmelding of what so ever. Ik vermoed dat het probleem bij de soundcore ligt. Het vreemde is echter dat het met zowel de ALSA als de OSS drivers gebeurd.
Systeem load maakt niet uit, het kan gebeuren als het systeem idle of juist heftig bezig is.
Logvermeldingen
In het log is helemaal niets terug te vinden over het hoe en wat van de crash.
Diagnostische tests
Memtest86 vindt geen fouten in het geheugen.
WD schijftest geeft geen foutmeldingen
Systeeminfo
- Athlon XP 2400+
- Asus A7N8X-X (nForce2)
- SoundBlaster Audigy
- Point of View GeForce4 Ti4200
- 512 MB DDR333 Siemens
- 3Com 3c905b-tx 10/100 netwerkadapter
- Aopen 300 Watt voeding
- WD1200JB harddisk
- Lite On DVD-ROM
- MSI 32x brander (half gaar)
Ondernomen Acties
Ik gebruik op het moment kernel 2.6.4. Het probleem treedt ook op met:
- kernel 2.6.0
- kernel 2.6.1
- kernel 2.6.2
- kernel 2.6.3
De problemen treden niet op met voorgaande kernelversies (2.4.x). Deze zijn stabiel als een huis. Ook met of zonder X lost het niet op.
Hedendaags gebruik ik Alsa maar gebruikte daarvoor altijd OSS. Door geen module voor geluid te laden met 2.6.2 (dus zonder geluid), bleef het systeem stabiel. Echter het is een workstation waar ik wel graag wat muziek op wil afspelen
Ik heb ACPI en APIC al proberen uit te schakelen in de kernel maar dit lost het probleem ook niet op.
Ervaringen met andere pc's
Ik heb een aantal verschillende pc's met de 2.6 kernels uitgerust welke allemaal stabiel bleven. De PC van me vader heeft een SB Live met een VIA KT400 chipset. Op school wordt onboard geluid gebruikt van een SiS chipset.
Aan jullie de vraag of jullie een oplossing weten voor het probleem. Ik kan er niets over vinden aangezien ik ook geen foutcodes heb. Ik gebruik Gentoo als distributie.
Graag jullie hulp.
Thanks a lot