Hoe werken die pads?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.172 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Gisteren liet een vriend mij speciale pads zien die bedoeld zijn voor mensen die vaak koude vingers hebben. Het idee is dat je de pad, die gevuld is met een gel-achtige substantie even in kokend water plaatst. De pad wordt dan vloeibaarder maar blijft koel. In de pad zit een metalen (denk ik) plaatje dat je kunt knikken. Het idee is nu dat je de pad uit de pan haalt en dat je het metalen plaatje knikt. Daarop volgt een zeer felle chemische reactie die ervoor zorgt dat de gel in de pad in een soort ijs-achtige substantie verandert, met dat verschil dat het echt heet wordt (wel een aangename hete temperatuur, niet dat je je vingers brandt ofzo). Deze reactie ziet er bijzonder uit, want de gel rondom het plaatje kleurt wit en wordt hard en deze reactie verspreid zich heel snel door de pad heen - die daarna ook echt hard wordt (en warm).

Weet iemand hoe dit werkt? Mijn vermoeden is dat de energie van het hete water in de gel komt, maar dat de hitte pas vrijgegeven wordt als de substantie verandert in diens vaste vorm. Hoe dat metalen plaatje daarvoor zorgt is mij een raadsel. Ik weet de naam v/d pads overigens niet, en ook niet wat er in zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 19-03-2004 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Er is hier een keer een topic over geweest, ik geloof in SG... volgens mij leek het op het principe van heel schoon water dat in een keer bevriest. Het metalen dingetje triggered die reactie...ik weet het niet precies meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 15:09
De vloeistof in het pakje is oververzadigd -> had eigenlijk al gekristalliseerd moeten zijn. Door dat metalen klikje begint het kristalliseren en komt er warmte vrij. Door later warmte toe te voegen (in kokend water gooien) Kan het kristal weer smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Hmm. Ik had wel gezocht, maar het is een beetje moeilijk om een topic te vinden als je keywords 'pads', 'warm' enz zijn :). Op zich ben ik wel erg benieuwd naar dat topic. Weet iemand waar je dat kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb exact hetzelfde ding hier liggen; de eerste keer is het ding al zacht en kun je volstaan met het breken van het metale plaatje; nadat hij vervolgens is afgekoelt wordt hij hard, en moet je hem inderdaad weer verwarmen :) Zal even een foto zoeken

Afbeeldingslocatie: http://spider007.net/GoT/HotBag.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Spider.007 op 19-03-2004 13:15 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 15:09
zoeken op blokker en kristal ( 8)7 ) :
Hotbag body warmer. Hoe werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Christiaan schreef op 19 maart 2004 @ 13:03:
Weet iemand hoe dit werkt? Mijn vermoeden is dat de energie van het hete water in de gel komt, maar dat de hitte pas vrijgegeven wordt als de substantie verandert in diens vaste vorm. Hoe dat metalen plaatje daarvoor zorgt is mij een raadsel. Ik weet de naam v/d pads overigens niet, en ook niet wat er in zit.
't zit 'm in de kristallen, een stof geeft warmte af indien het kristaliseerd. Het omgekeerde proces, dat een stof warmte opneemt om 'te smelten' neem je ook waar (bv bij ijsblokjes die smelten). En NatriumAcetaat is zo'n stof die blijkbaar als vloeistof wel stabiel te krijgen valt en pas kristal vormt op commando.

Kristallen ontstaan overigens vaak zodra er een onregelmatig iets in gebeurt, een stuk glas dat een krasje aanbrengt, een ultrasoongeluid of idd een metalen klikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:06

paQ

ik heb dat ooit eens op TV gezien, zodat je onderweg gewoon een blikje koffie (warm) kon drinken :)
Onderin het blikje zat een soortgelijk iets, wat binnen een minuut ofzo de koffie goed heet maakte.

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 19-03-2004 15:31 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80178

Hmm... K ken die dingen wel... K was n keer aan t oppassen, en toen kwam n knulletje op t idee dat ding open te knippen en over de grond uit te smeren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Goed. Vraag beantwoordt. Ik had ook beter kunnen zoeken, maar ik dacht dat het ook iets vrij nieuws was.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.