Gisteren liet een vriend mij speciale pads zien die bedoeld zijn voor mensen die vaak koude vingers hebben. Het idee is dat je de pad, die gevuld is met een gel-achtige substantie even in kokend water plaatst. De pad wordt dan vloeibaarder maar blijft koel. In de pad zit een metalen (denk ik) plaatje dat je kunt knikken. Het idee is nu dat je de pad uit de pan haalt en dat je het metalen plaatje knikt. Daarop volgt een zeer felle chemische reactie die ervoor zorgt dat de gel in de pad in een soort ijs-achtige substantie verandert, met dat verschil dat het echt heet wordt (wel een aangename hete temperatuur, niet dat je je vingers brandt ofzo). Deze reactie ziet er bijzonder uit, want de gel rondom het plaatje kleurt wit en wordt hard en deze reactie verspreid zich heel snel door de pad heen - die daarna ook echt hard wordt (en warm).
Weet iemand hoe dit werkt? Mijn vermoeden is dat de energie van het hete water in de gel komt, maar dat de hitte pas vrijgegeven wordt als de substantie verandert in diens vaste vorm. Hoe dat metalen plaatje daarvoor zorgt is mij een raadsel. Ik weet de naam v/d pads overigens niet, en ook niet wat er in zit.
Weet iemand hoe dit werkt? Mijn vermoeden is dat de energie van het hete water in de gel komt, maar dat de hitte pas vrijgegeven wordt als de substantie verandert in diens vaste vorm. Hoe dat metalen plaatje daarvoor zorgt is mij een raadsel. Ik weet de naam v/d pads overigens niet, en ook niet wat er in zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 19-03-2004 13:05 ]