Toon posts:

Maxtor schijf af en toe dood

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeem met twee maxtor schijven en een van de twee schijven (Maxtor Diamondmax Plus 8 40Gb) is af en toe dood . Mijn machine blijft dan hangen :( (harde schijflampje blijft branden) en de schijf wordt dan niet meer herkend als ik de computer herstart. Als ik de computer een uurtje of twee later weer opstart (ik doe voor de rest niks aan de machine) wordt hij gewoon weer herkend en doet het weer :) .
Het gekke is dat er geen peil op te trekken is wanneer het gebeurt :'(. Gisteravond sloeg hij na een half uur vast, terwijl ik woensdag de hele dag op de machine heb gewerkt.
Dit is onderhand de 2e harde schijf waarbij het gebeurd, want de vorige (hetzelfde type) heb ik ingeruild (garantie) voor deze.

Ik heb geprobeerd om met powermax.exe naar een fout op de schijf te zoeken, maar ik kan niks vinden. Ook GOT en google geven geen duidelijk antwoord

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen zijn? Ik dacht zelf eerst aan een oververhittingsprobleem, maar aangezien hij soms na een half uur vast loopt en een andere keer weer na 10 uur weet ik het niet zeker meer.

Systeem

Atlon 2400+
MSI KT4V moederbord
Maxtor Diamondmax Plus 8 40Gb 7200RPM
Maxtor D740X-6L020J1 20GB 7200rpm

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien stomme vraag, maar ergens een kabel die niet goed vast zit? Dat zou verklaren waarom het "soms" goed gaat.

Verder:
*voel eens aan je schijven of ze warm worden.
*Is je voeding wel zwaar genoeg/stabiel genoeg? Controleer in je bios de voltages
*Recentelijk nog veranderingen gemaakt of niet? Is het langzaam begonnen en hangt ie steeds vaker? Hoe oud zijn je schijven? istie niet gewoon aan het eind van zijn leventje en begint ie daarom te haperen?

[ Voor 38% gewijzigd door Rac-On op 19-03-2004 12:31 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:28
Heb je de SMART waardes uitgelezen? Zijn deze normaal? Je kabels zitten goed (IDE, voeding)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PC case Midi-Tower Blue-Line kast van alternate. Daar zit een 300W voeding in en ik dacht dat wel genoeg was.
Ik heb recentelijk geen veranderingen aan aangebracht, behalve dan het vervangen van de harde schijf.

Ik wil mijn pc nu even niet resetten dus de snoeren en kabels zal ik morgen even controlleren.

Sandra sisoft geeft de volgende voltages

CPU voltage 1.63V
+3.3V 3.20V
+5V 4.87V
+12V 11.92V
-12V -11.62V
-5V -5.00V

speedfan geeft de volgende waarden
TEMP2: 62 graden
Temp1: 39 graden
HD0 (=Maxtor Diamondmax Plus 8 40Gb) 38 graden
HD1 45 graden

Welke waarden van SMART zijn interessant. Ik weet namelijk nog niet hoe je een plaatje in GOT krijg en om nou alle waarden uit speedfan over te schrijven :)

Verwijderd

Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%

Ik vind persoonlijk je spanningen ietwat laag (zit nog maar weinig marge in), het is dus goed mogelijk dat je voeding overbelast is. Test eens met wat minder zware hardware aangesloten of de spanningen dan een stuk beter zijn en of dan je boot/POST problemen ook niet meer voorkomen (een harddisk gebruikt de +5V en +12V).

Verwijderd

1 woord: S.M.A.R.T.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren nog even naar de voltages gekeken nadat ik mijn cd writer, dvd drive en tweede harde schijf had afgekoppeld. De voltages waren toen nog steeds hetzelfde.

Ik heb de aansluiting van de betreffende harde schijf (Maxtor Diamondmax Plus 8 40Gb) nog gecontrolleerd, maar volgens mij is hij goed aangesloten.

Ik heb gisteren geprobeerd om opnieuw linux te installleren op de betreffende harde schijf (terwijl de rest van mijn schijven niet was aangekoppeld), maar dat is helemaal mislukt. Mandrake 9.2 wil helemaal niet installeren, terwijl windows 2000 goed draait. Ik bedacht me ook dat ik de problemen met de harde schijf aldoor met linux heb gehad.

Toen ik linux wilde installeren liep de machine een aantal keer helemaal vast. Ik kreeg daarbij niet eens een bootscherm. Als ik de machine 5 minuten uit laat staan, dan start alles weer prima op.

Mijn harde schijf geeft ondertussen nu ook een S.M.A.R.T. error (is pas sinds gisteren). Speedfan geeft aan dat de 'Reallocated Sector Count' niet goed is.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Reallocated Sector? Hm... is dat niet het fenomeen dat wanneer een sector gaar is, hij een reservesector gaat gebruiken? Zo ja, dan zal het toch weer een omruilertje worden vrees ik... :/ Dat de count niet goed is, zou dan kunnen betekenen dat ie nu door z'n reservesectors heen is...

Dit alles is een gok, maar wel plausibel...

[ Voor 28% gewijzigd door Sfynx op 24-03-2004 17:33 ]

• Nimrah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Hey, dit probleem heb ik dus ook ... met een 120GB SATA drive ... word ik niet echt vrolijk van, soms draait ie wekenlang en dan ineens plop weg ... windows XP crashed niet altijd maar vanacht dus wel. En met koude reboot nu vind ie hem wel in de bios maar niet in windows ... erg vaag. Strax nog es met knoppix booten voor de gein. Kijken of ie er dan wel is..

Kabels allemaal goed, 550W Antec true power etc etc ... tis puur die schijf die klote is, was al anti maxtor en dit bevestigd mijn gevoel.

Dat wordt dus ruilen tegen een WD en maar hopen dat me data behouden is anders word ik gek.

suc6

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
dit probleem begin ik ook te krijgen met mn 15 gb 7200RPM maxtor HD, windows en progs staan op die schijf, en soms stopt windows gewoon, dan opent die geen progjes meer, dan meot ik een paar keer rebooten of uitzetten en dan laadt die de programma's eindelijk... en nu hoor ik af en toe ook een harde klik/boink oid uit mn kast komen, kan dit de HD zijn? hij is wel al wat ouder, hij is van 2000 of 1999.... weet nie meer, zat toen der tijd in mn Pentium II... zal dit de HD zijn?..
n tijd geleden had ik er veel last van... n tijdje nie, en sinds gister vaak...

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 25-03-2004 07:14 ]

Home Assistant Configuratie V&A

Pagina: 1