Verlengen kabels temp-sensor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Tijdens het cablesleeven van mijn kabels ontdekte ik dat de kabels van mijn temperatuursensor van de CPU korter zijn dan de kabels die ik in dezelfde sleeve wil plaatsen.
Nu wil de kabeltjes van de sensor dus verlengen maar ik vraag mij af of ik daar gewoon kopersnoer voor kan gebruiken. Draden van sensors zijn namelijk altijd erg dun en de aders zijn zilverkleurig in plaats van koper...
Kan het dan geen kwaad om te verlengen met dikkere draad met koperen ader?

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik denk dat je hier te maken hebt met een zogenaamd thermo-koppel. Deze zijn niet zo maar even te verlengen omdat de twee draadjes van verschillende materialen gemaakt zijn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Atlas schreef op 19 maart 2004 @ 11:32:
Ik denk dat je hier te maken hebt met een zogenaamd thermo-koppel. Deze zijn niet zo maar even te verlengen omdat de twee draadjes van verschillende materialen gemaakt zijn :)
zou je denken?? dat zou mooi balen zijn in dat geval, want dan krijg ik ze niet gesleeved....
Overigens kunnen deze draden wel gewoon gesoldeerd worden neem ik aan?? 1 draadje is namelijk losgeschoten van de pin die in de stekker moet... (ik heb em toch niet gemold he!? want is onderdeel van mn (dure) peltier koeling :| )

Verder vraag ik mij dit nog af:
Als het idd speciale draden zijn van verschillend materiaal, dan zou het toch geen probleem moeten geven wanneer ik bij beide de draden met eenzelfde lengte koper verleng? De relatieve weerstand t.o.v. elkaar blijft dan gelijk aan wat het voorheen was...

[ Voor 44% gewijzigd door kazz1980 op 19-03-2004 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Vaak zijn het 'slechts' NTC-weerstanden omdat thermokoppels veel te duur zijn.
Als het gewoon een NTC-weerstand is dan maakt het niets uit of je er 10 of 100 cm draad tussen zet.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
_bas_ schreef op 19 maart 2004 @ 11:52:
Vaak zijn het 'slechts' NTC-weerstanden omdat thermokoppels veel te duur zijn.
Als het gewoon een NTC-weerstand is dan maakt het niets uit of je er 10 of 100 cm draad tussen zet.
Tis onderdeel van de thermaltake subzero 4G.
Kan ik het gewoon verlengen? of is dat onverstandig?

edit:
niemand??

[ Voor 9% gewijzigd door kazz1980 op 19-03-2004 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
nu ja. Ik heb ze maar verlengd...merken het tzt vanzelf wel of het werkt of niet... (wanneer de rest van mn nieuwe PC binnen is dus...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:42
Hoe ziet die temp sensor er uit dan? Als een groen bubbeltje.. Dan is het een NTC.. en kun je dus gewoon verlengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij heeft het verlengen van het draad wel invloed op het meetsysteem
die temp-systemen zijn afgestemd op de lengte van de draad
dus als hij verlengd wordt zal hij niet meer zo nauwkeurig meer meten.
tenzij er binnen in een potmetertje zit waarmee je hem weer kan bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
de sensor is in de koeler ingebouwd dus ik weet niet hoe die er uit ziet...

De electronica is ingebouwd in een PCI-kaart dus daar is volgens mij niks aan te passen.

IK heb nu de kabels een klein stukje verlengd met even lange koperdraden.
Wat zou dit uitmaken op het systeem? (die past namelijk peltier element en fanspeed aan naar gelang de temperatuur stijgt/daalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het inderdaad een thermo koppel is, dan merk je dit ook wel es aan de stugheid van de draden, (t lijken meer smalle kabeltjes), die zijn aan de bovenkant aan elkaar gebrasseerd, een las met speciaal materiaal toch bij het exemplaar dat ik hier ligge heb, die zijn opgebouwd uit 2 verschllende materialen en wekken een spanning op als de sensor verhit word,

NTC daarentegen die kan je gewoon aansluiten met koper of vertinde draden, en deze leveren een veranderende weerstands waarde op,

misschien dat je met het element een beetje te verwarmen kan achterhalen of t wel een NTC is, multimeter op weerstands meting en checke dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
de draden zijn totaal niet stug en bestaan uit verschillende kleine draadjes (net als dat bij kopersnoer het geval is). Ze zijn beiden zilverkleurig en erg dun.

Hoe kan ik dit met een multimeter nameten dan? waar moet ik naar kijken?
bij verwarming veranderd de weerstand van een NTC koppeling en dit gebeurd niet wanneer verscillende materialen gebruikt worden?

Overigens zijn de uiteinden van de draadjes gewoon aan normale metalen pinnetjes van een stekker gesoldeerd (daar zijn ze dus ook losgeschoten). zegt dit misschien nog wat over wat voor materiaal de draadjes zijn? Blijkbaar was het dus wel mogelijk om het laatste stukje naar de print middels normale pinnen van een stekker te laten verlopen.

[ Voor 81% gewijzigd door kazz1980 op 22-03-2004 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10 13:40

AcouSE

Swedish Chef

Als je gewoon kabels met meerdere geleiders (dunne draadjes) hebt is het geen thermokoppel. Waarschijnlijk is het gewoon signaaldraad, evt. vertint waardoor het er zilver uitziet. En die kun je gewoon verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
AcouSE schreef op 22 maart 2004 @ 14:27:
Als je gewoon kabels met meerdere geleiders (dunne draadjes) hebt is het geen thermokoppel. Waarschijnlijk is het gewoon signaaldraad, evt. vertint waardoor het er zilver uitziet. En die kun je gewoon verlengen.
het zijn meerdere dunne draadjes die samen 1 draad vormen....dus dat klinkt dan goed!
Er zou dan ook niks aangepast meoten worden binnen de electronica wanneer dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je "gewone" rubberen isolatie om de draad heen zitte hebt wil dit ook meestal wijzen op ntc,
de ntc kan je gewoon aansluiten met koperdraad, maar natuurlijk niet de diameter van je aansluitsnoeren drastisch verkleinen (hoe dikker de draad, minder soortelijke weerstand)

de thermokoppels zulle doorgaans een tja hoe noem ik het "stoffen" isolatie, zoals de oude frietketel snoeren hebben,
door deze te verlengen met koperdraad, krijg je nu infeite 3 thermo koppels, mat1 en materiaal2 het eigenlijke thermokoppel dus, en koper/mat1 en koper/mat2 en deze gaat dus je nauwkeurigheid danig in t gedrang brenge

maar persoonlijk denk ik niet dat hier in jouw geval thermokoppels zulle gebruikt zijn, die hebbe doorgaan een bereik van ettelijke honderden graden,plus een veel hogere kostprijs, en tevens niet evensnel in de pickup van de temperatuur als een ntc of ptc. In de datagegevens van je koeler zag ik dat ie binne de seconde ingrijpt dus ook kom ik weer bij ntc, ptc hoop dat t een beetje duidelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
helemaal!
Het zijn kleine draadjes die samen een snoer vormen, in rubberen isolatie die binnen seconde temp oppikken. ofwel NTC.... Dat wou ik horen ;) bedankt!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 18:41:
als je "gewone" rubberen isolatie om de draad heen zitte hebt wil dit ook meestal wijzen op ntc,
de ntc kan je gewoon aansluiten met koperdraad, maar natuurlijk niet de diameter van je aansluitsnoeren drastisch verkleinen (hoe dikker de draad, minder soortelijke weerstand)

de thermokoppels zulle doorgaans een tja hoe noem ik het "stoffen" isolatie, zoals de oude frietketel snoeren hebben,
door deze te verlengen met koperdraad, krijg je nu infeite 3 thermo koppels, mat1 en materiaal2 het eigenlijke thermokoppel dus, en koper/mat1 en koper/mat2 en deze gaat dus je nauwkeurigheid danig in t gedrang brenge

maar persoonlijk denk ik niet dat hier in jouw geval thermokoppels zulle gebruikt zijn, die hebbe doorgaan een bereik van ettelijke honderden graden,plus een veel hogere kostprijs, en tevens niet evensnel in de pickup van de temperatuur als een ntc of ptc. In de datagegevens van je koeler zag ik dat ie binne de seconde ingrijpt dus ook kom ik weer bij ntc, ptc hoop dat t een beetje duidelijk is?
De eigenlijke thermokoppel wordt gevormd door de 2 verschillende materialen die op het topje tegen elkaar zitten, ales wat er voor zit telt niet mee en werkt zeker niet als 2e en 3e thermokoppel.

Verder kan je de aansluitdraad van een NTV behoorlijk veel langer maken, de weerstand van koperdraad valt in het niet vergeleken bij die van de NTC en beinvloed zeker je meting niet, dan moet je het wel erg bont maken.
Pagina: 1