Toon posts:

Herstellen FAT table

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De FAT table is beschadigd. Draait onder win98. Ik kan alleen nog via CD-ROM speler opstarten. Welk proggie kan de fat-table herstellen of is formatteren toch wel het makkelijkst?

• steenz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09-2024
Je moet eens Lost and Found van Powerquest proberen. Dat schijnt wel heel goed te zijn in dat soort dingen :)
Als dat niet werkt is hij echt beschadigd, en is er niets meer aan te doen :(

Verwijderd

Topicstarter
SORRY!!! Ik ben vergeten te vermelden dat vanwege de defecte FAT ik niet meer naar win98 kan booten: ik heb alleen DOS. Wat overigens niet zo erg is, maar soms wel lastig :).

Weet iemand een proggie dat onder DOS draait?

Verwijderd

scandisk ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Prik de HD eens als slave in een andere PC, waarschijnlijk kun je dan nog bij (een gedeelte van) je data komen.
Daarna de schijf weer fdisken en formatteren uithuilen en opnieuw beginnen.

Bij mij was de oorzaak win98 en linux dualboot en daar op de verkeerde manier win2k naast willen zetten.
Vond de HD (liever de FAT) ook niet fijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 14:04
Norton utilities moet het, dacht ik, kunnen.
Misschien heb je wel een versie voor onder DOS nodig.

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tsja... bekend probleem.. Zo ben ik ook 18Gb aan data kwijt geraakt. :(

Lost & Found heeft alleen nut als je hardeschijf niet gefragmenteerd was tijdens de crash en je een extra schijf hebt om alle data weer op op te slaan (werkt een stuk makkelijker).

Norton Utilities kan al helemaal niets met zo'n schijf (ook 2001 versie niet)

Partition Magic ziet alleen dat er een error in de partitietabel zit, maar kan hem ook niet repareren.

Dus in mijn geval was het gewoon simpel

FDISK en daarna FORMAT |:(

Succes

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

P'sies wat ik ook had.
Linux kon 'm ook niet lezen.
Stopte de schijf in een andere PC en die kon 'm wel lezen :? .
i.i.g. kon ik (bijna) alles redden :) en daarna weer opnieuw installeren :(

[edit] Lees dat het om een Laptop gaat :(
Zal dus moeilijk worden om daar een schijf te wisselen..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Meuk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
FORMAT C: >:)

Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5675, Corsair Vengeance 12GB DDR3-1600, Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5, Samsung 850 EVO 256GB, Cooler Master CM 690, Dell U2412M

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 12:07

Tao

DPC DE_KOMETEN

Volgens mij kun je Norton disk doctor - NDD -(DOS-proggie) gebruiken.
Normaliter maakt DOS 2 FAT's aan (althans FAT16 in elk geval). NDD kopieert dan bij herstel de kopie terug over de beschadigde FATable.

Vraag = of je FAT zelf kaduuk is of dat het wat anders is (bootvirus o.i.d).
In dat geval: booten met een beveiligde bootflop en dan: fdisk /mbr
Ben je daar tenminste ook vanaf :)!

Suc7.

Diablo3

Verwijderd

norton disk doctor (dos versie)zou dat moeten kunnen repareren.

hoe kan je in dos mode komen als de FAT stuk is?
wat voor meldingen krijg je?

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege de grote hoeveelheid reacties ( THANX! ) heb ik al mijn replies hier in een berichtje gedouwt.

<quote>

Volgens mij kun je Norton disk doctor - NDD -(DOS-proggie) gebruiken.
Normaliter maakt DOS 2 FAT's aan (althans FAT16 in elk geval). NDD kopieert dan bij herstel de kopie terug over de beschadigde FATable.

</quote>

Dat zal ik een proberen, misschien heb ik geluk :)

<quote>

Vraag = of je FAT zelf kaduuk is of dat het wat anders is (bootvirus o.i.d).
In dat geval: booten met een beveiligde bootflop en dan: fdisk /mbr

</quote>

Ben nu de laptop aan het scannen, heeft tot nu toe nog niks gevonden. Ik ga er toch vanuit dat het de FAT is.

<quote>

hoe kan je in dos mode komen als de FAT stuk is?

</quote>

Booten naar CD-ROM of bootdisk die ik op een ander systeem heb aangemaakt.

<quote>

wat voor meldingen krijg je?

</quote>

"Toewijzingstabel is beschadigd" en allemaal meldingen die daarmee te maken hebben, bv. tijdens het pogen windows to laden.

Ik ga nog eens lekker klooien en laat wel horen of het me gelukt is of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Norton disk doctor op disk gezet en geprobeerd: werkt dus niet :(. Programma kan de C-schijf niet benaderen en geeft in een lijstje aan dat de grootte ervan onbekend is en het type "128th Hard Disk". Lekker logisch toch?

Ik denk dat de FAT echt zwaar kaduk is. Gelukkig heb ik 80-90% van de bestanden op disk kunnen zetten (LANG LEVE DOS!!!) dus ik denk dat ik de hard disk vrolijk ga formatteren.

<quote>
laptop heeft netwerkkaartje lijkt me. Netwerk bootdisk maken en op die manier inloggen op ander systeem. Ja gaf in een andere posting althans aan dat je nog 1 of meerder werkende systemen hebt.
</quote>

Helaas, zit geen netwerkkaart in. Is niet mijn eigen laptop helaas/gelukkig.

Het grote 'probleem' is dat ik niet te veel bestanden op de harde schijf te kopieren aangezien dat de FAT beinvloed en dus mogelijk (extra) bestanden overschrijft. Aangezien ik het meeste er vanaf heb kunnen halen ga ik de schijf gewoon formatteren en win98 opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Problemen opgelost, laptop werkt weer. Deze thread kan gesloten worden. Iedereen bedankt voor zijn/haar hulp!

• steenz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09-2024
K, wil alleen nog ff kwijt dat Lost and Found ook onder DOS werkt... Alleen onder Windows installeren op floppy(s) op andere PC...

Voor volgende keer misschien handig :)
Pagina: 1