[ASP.NET] Assemblys

Pagina: 1
Acties:

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig met ASP.NET maar ik heb een vraagje.

Ik heb een project gemaakt waar ik een namespace heb gemaakt om mijn database connecties af te handelen.

Ik heb een webform, met een code behind, en in de VS.NET ide heb ik voor het compilen een reference aan moeten maken om die class te kunnen gebruiken.

Nu lees ik overal dat je dit makkelijk kunt kopieren naar andere directory's door simpel de dll in de bin dir te plaatsen en dan de namespace te importeren. Toch werkt dit niet, mijn webform gaat zeuren dat ie de class uit de code behind niet kan importeren om dat hij die niet kan vinden.

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dll's kan maken die ik in al mijn applicaties kan gaan gebruiken? (zonder die references aan te maken in de ide?) dus eigenlijk gewoon sleur en pleur zoals overal beschreven staat.

alvast bedankt

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je kan een assembly @ runtime gaan laden, maar of je daar echt vrolijk van wordt, is een tweede. Wat is er mis met het aanmaken van een reference? Dat breekt je XCopy deployment niet.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 14:59

pjvandesande

GC.Collect(head);

Waarom wil je geen references maken? Dat sleur en pleur klinkt mij niet bekend in de oren. Alleen dat je bij .NET niet je DLL's in System32 hoeft te hebben maar ook gewoon bij je output directoy mag neer zetten.

Verwijderd

Wat ik de makkelijkste manier vind om voor een .NET project alleen je productiebestanden over te houden is de functie "Copy Project". Hierdoor hou je alleen de benodigde BIN, aspx, etc bestanden over en vallen je code behind files e.d. er buiten.

Copy project is te vinden in de menubalk onder "project". Als je bij "copy" aangeeft "Only files needed to run this application" ben je verder klaar.

• 4of9
Je kan een assembly @ runtime gaan laden, maar of je daar echt vrolijk van wordt, is een tweede. Wat is er mis met het aanmaken van een reference? Dat breekt je XCopy deployment niet.
hoe kan ik hem laden @ runtime? (ik wil gewoon weten hoe het werkt)

en als ik toch met references ga werken moet ik dan gewoon de dll kopieren naar de bin van mijn nieuwe webapp, en dan in VS.NET een reference maken in mijn project?

alvast bedankt weer :)

• gorgi_19

gorgi_19

Kijk eens naar de Assembly class; ik geloof dat je Assembly.LoadFrom method moet hebben.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
4of9 schreef op 19 maart 2004 @ 11:04:
[...]

en als ik toch met references ga werken moet ik dan gewoon de dll kopieren naar de bin van mijn nieuwe webapp, en dan in VS.NET een reference maken in mijn project?
Als je een reference maakt, dan wordt de assembly automatisch gekopieerd naar je bin directory.

https://fgheysels.github.io/

• 4of9
oke.

In de boeken die ik heb zie ik steeds voorbeelden van dll's die ze compilen via de compiler en dan gewoon vanuit een willekeurige pagina importeren?

Wat doet dat referencen dan precies?

En als ik de aspx en aspx.vb in een nieuwe solution gooi, dan begint VS.NET te zeuren over dat ik de codebehind aanroep met het src="" attribuut en dat word niet ondersteund, terwijl in al mijn asp.net boeken src gebruikt word.

Beetje verwarrend om tegenstrijdige dingen te lezen....

Verwijderd

Binnen IIS moet je een application maken door op de directory te gaan staan en dan de properties op te vragen en dan create te klikken.

• 4of9
Ik beheer onze servers niet en ik heb in nog geen enkel boek waaruit ik leer iets over IIS gelezen die ik moet configgen, als ik een nieuwe pagina zou maken....

maar hoe zit het nu met dat codebehind="codebehind.aspx.vb" vs src="codebehind.aspx.vb" ?

mag src echt niet?

als ik codebehind gebruik en plaats de 2 bestanden in een andere dir dan kan hij de codebehind niet vinden :?

• whoami
Misschien maak je gebruik van .NET 1.1, en behandeld je boek .NET 1.0 ofzo, of omgekeerd. 't Is maar een wilde gok hoor.

• 4of9
mja ik denk het ook...

ik denk dat er maar een boek moet komen over de VS.NET ide ipv ASP.net want ik zit meer te stoeien met VS.NET dan met VB.NET of ASP.NET

• whoami
4of9 schreef op 19 maart 2004 @ 11:54:
mja ik denk het ook...

ik denk dat er maar een boek moet komen over de VS.NET ide ipv ASP.net want ik zit meer te stoeien met VS.NET dan met VB.NET of ASP.NET
:?
Dat heeft helemaal niets met VS.NET opzich te maken, maar juist wel met de taal die je gebruikt en ASP.NET.
Code behind is niet iets wat 'VS.NET only' is ofzo.

• 4of9
dat is vaag dan, want als ik de src gebruik gaat VS.net aangeven dat het niet ondersteund word, maar als ik het aan pas via notepad oid dan werkt het wel gewoon...

• 4of9
schijnt toch dat meer mensen vonden dat het verwarrend was...

http://www.dotnetjunkies....7B-A2C7-0934F1105312.dcik

codebehind is wel VS.NET only!

[ Voor 17% gewijzigd door 4of9 op 19-03-2004 13:44 . Reden: oeps ]

• gorgi_19

gorgi_19

4of9 schreef op 19 maart 2004 @ 13:41:

:?

De koppeling die gemaakt wordt in een .aspx pagina naar een .aspx.cs dmv view source is wat van Visual Studio. Deze wordt oa aangegeven dmv de src parameter bovenaan je pagina.

Codebehind, de .cs zelf, is NIET vs.net only.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37
4of9 schreef op 19 maart 2004 @ 13:41:

Nee, codebehind is een techniek die altijd werkt; ook met Notepad of (voor de echt maffe code-junk) Edlin. In het artikel wordt over een attribute gesproken :
The Codebehind attribute is NOT an ASP.NET attribute, it is a Visual Studio .NET attribute.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• XerceX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2021
Kom op zeg, code behind is van ASP.NET, dus voor VB.NET en C#.NET. VS.NET is een editor en compiler. Dat heeft helemaal NIETS te maken met code behind. Hooguit de opmaak ervan (en dat auto-complete ding).

• 4of9
ik bedoel ook het attribuut daar ging het in het begin in dit topic al over!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37
4of9 schreef op 20 maart 2004 @ 13:03:
ik bedoel ook het attribuut daar ging het in het begin in dit topic al over!
Dat was mij dus echt niet duidelijk geworden. Mijn persoonlijke mening is dat je posts niet erg duidelijk zijn. Maar ik denk ook dat dat komt, omdat je gewoon nog niet veel kennis van het .NET FrameWork en ASP.NET hebt.

Anyway, na een aantal keer dit topic te hebben doorgelezen; VS.Net geopend te hebben om nu te proberen wat ik dacht dat je bedoelde (en ik denk meer mensen hier) denk ik dat je het volgende wil :

Een ASP.Net WebForm maken welke de data-access code gebruikt die je eerder in je 'database connecties namespace' hebt geschreven.

How-To :

- Maak class-library project in VS.Net (of echt met de hand=cheap, beetje ingewikkeld, maar leert je wel héél veel over .NET) en stop daar je namespace en class code.
- Compileer de class-library.
- Kopiëer de gecompileerde DLL naar de 'bin-directory' van je web applicatie.
- maak een .aspx bestand en importeer je namespace :
code:
1
<%@ import Namespace="[namespace naampje]" %>

Nu moet je je classes uit de library kunnen gebruiken. Geen references nodig dus. En dit heeft dus ook niets met code-behind te maken.

Je volgende stap zal waarschijnlijk zijn om eventueel de code die je nu hard in de aspx hebt gezet in een code-behind te stoppen. En in die code-behind je import van de namespace uit te voeren.

Hoop dat je hiermee een eind verder komt!

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• 4of9
Dank je voor je hulp.

Het kan zijn dat mijn posts een beetje onduidelijk zijn omdat mijn .NET kennis nog niet zo heel groot is.

Het ging dus idd over het attribuut Codebehind/Src in visual studio.

Ik heb dus een solution met 2 projecten, 1 is de database class, die ik in een eigen namespace heb gezet. en 1 is de webform, met code behind.

Als ik nu mijn solution ga compilen, moet ik eerst een reference aanmaken naar de dll die de database class bevat. Nu was mijn vraag, als ik de database class in een aparte assembly ga zetten om in al mijn sites te gebruiken, hoe kan ik die zonder references aan te maken gaan gebruiken.

Nu is het me gelukt en wel door een assembly toe te voegen in mijn web.config bestand.

Al worstelend met dit probleem, kwam ik er achter dat het Src (in <%@ page) attribuut niet ondersteund word in visual studio, terwijl mijn boeken die ik gebruik, altijd een codebehind file includen dmv dit src attribuut. Nu blijkt dus dat dit src attribuut wel in het framework ondersteund word, en in visual studio het attribuut Codebehind gebruikt word. Dit was nogal verwarrend.

Jou methode werkte in mijn geval dus niet, ik moest echt het src attribuut gebruiken en de assembly toevoegen in mijn web.config bestand.

Maar iig bedankt voor de moeite, en tips zijn altijd welkom :)

Pagina: 1