Toon posts:

Waar komt de vertraging weg van een digitaal toestel

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een A80 aan te schaffen maar nu zit ik dus met die foto vertraging van 0,6 sec.(zolang duurt het voordat de foto daadwerkelijk is genomen). Nu wil graag weten wat voor die vertraging zorgt. Ik heb namelijk het idee dat dat te maken heeft met het wegschrijven van de foto op je geheugenkaart.

Als je nu een foto maakt duurt het dus in het geval met de A80 0,6 seconde voordat die de foto schiet. Waarom (vraag ik mij dan af) kan het niet andersom. Dat ie dus eerst de foto maakt en dan pas wegschrijft dan heb je exact de foto die je wil en dan kan ie daarna vrolijk wegschrijven.

m.v.g. HJB

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 17:17
Nee, dat heeft te maken met lichtmeting, scherpstellen en meer van dat soort zaken. Als je eerst de knop half indrukt, dan stelt 'ie dat soort dingen al allemaal in en is de ontspannervertraging een stuk korter.

Het is nog niet 0,0 zoals bij een analoge camera, maar het helpt wel degelijk.

Met het wegschrijven naar de kaart heeft het niks te maken... dat zal toch echt pas kunnen nadat de foto gemaakt is... hoe kun je nou een foto opslaan die 0,6s later pas genomen wordt?

Punctuality is the politeness of kings

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Geheugen is in 1 flits te benaderen, dus daar de oorzaak leggen klopt niet. Uiteraard is scherpstellen iets wat enige tijd kost, maar dat duurt ruim minder dan de 0.6 seconden. Ik meende dat het iets met de chip zelf te maken heeft en het model kan er ook wel wat aan doen, sommige camera's zijn gewoon sloom.

Overigens, een kennis heeft ook zo'n ding en ik mocht er even mee spelen... ik heb die 0.6 seconden niet als 0.6 seconden ervaren.
* Delerium denkt dat het namelijk een tikkie minder is.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Het is in ieder geval uitermate irritant zo een vertraging als je gewend ben aan een analoge camera waarbij je altijd direct kan schieten. Leuke momenten vastleggen is een stuk lastiger met zo een vertraging omdat die dan altijd net voorbij zijn. :(

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dus als ik het goed begrijp is die 0.6 seconden de tijd dat ie een foto neemt als je direct een foto maakt ipv. eerst het knopje half indrukken (scherpstellen ed.) en dan foto maken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 09:15:
Ja dus als ik het goed begrijp is die 0.6 seconden de tijd dat ie een foto neemt als je direct een foto maakt ipv. eerst het knopje half indrukken (scherpstellen ed.) en dan foto maken
Hier staat een lijstje met allerlei tijden die nodig zijn voor bv. opstarten, lens uitschuiven, focussen etc.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/A80/A80DATA.HTM

volgens dit lijstje duurt het tussen de 0.83 tot 1.24 seconden om een foto te maken nadat je het knopje hebt ingedrukt (hoe verder ingezoomd hoe langer het duurt), wat iets langzamer is dan gemiddeld. als je het knopje eerst half indrukt duurt het slechts 0.1 seconden om een foto te maken, en dat is behoorlijk snel.

Verwijderd

Het langzaam wegschrijven naar de kaart veroorzaakt naar mijn mening de lange tijd die sommige camera's nodig hebben tussen het nemen van twee fotos

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 19:52:
Het langzaam wegschrijven naar de kaart veroorzaakt naar mijn mening de lange tijd die sommige camera's nodig hebben tussen het nemen van twee fotos
Dat is niet waar ze het hier over hebben. Ze bedoelen de vertraging tussen het indrukken vand e sluiterknop en het daadwerkelijk nemen van de foto, de zgn shutterlag.

Het probleem wat jij bedoeld wordt meestal opgevangen door de buffer van een camera.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Vraagje, is het zo dat bij een Pro1 een G5 of bijv. eos300d deze vetraging minder is omdat het duurdere camera's (en dus ook wat betere techniek) zijn?

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

athlonkmf schreef op 21 maart 2004 @ 20:53:
[...]

Dat is niet waar ze het hier over hebben. Ze bedoelen de vertraging tussen het indrukken vand e sluiterknop en het daadwerkelijk nemen van de foto, de zgn shutterlag.

Het probleem wat jij bedoeld wordt meestal opgevangen door de buffer van een camera.
Ik weet dat ze shutterlag bedoelen, ik dacht alleen dat de TS deze twee dingen door elkaar had gehaald. Trouwens niet elke camera heeft een goede buffer om dit probleem op te vangen. Het probleem kan zich ook pas bij de derde foto voordoen of misschien wel bij de tiende, het is natuurlijk allemaal afhankelijk van de buffer, de schrijfsnelheid, hoe groot het bestand is en de snelheid van de geheugenkaart.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2004 10:19 . Reden: Typo ]

Verwijderd

tomleeuw schreef op 21 maart 2004 @ 21:06:
Vraagje, is het zo dat bij een Pro1 een G5 of bijv. eos300d deze vetraging minder is omdat het duurdere camera's (en dus ook wat betere techniek) zijn?
Dit verschilt per camera, het is niet zo dat duurdere camera's automatisch beter presteren. Het heeft er ook mee te maken hoeveel je kan zoomen, hoe de autofocus te werk gaat enz. De meeste Point & Shoot camera's zijn nog altijd vrij langzaam i.v.t. analoge camera's. Het is dus bij elke camera aan te raden om eerst het knopje half in te drukken.

Uitzondering hierop zijn SLR camera's (zoals de EOS 300D). Deze zijn meestal zelfs met volledige autofocus minstens even snel als Point & Shoot camera's met het knopje half ingedrukt. Dit is een van de voordelen van een SLR camera, maar daar betaal je dan ook wel voor.
Pagina: 1