[WinXP] Oude programma's doen 100% CPU

Pagina: 1
Acties:

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ik heb een aantal oude programma's die onder Windows XP 100% CPU gaan gebruiken. De PC wordt er niet traag van, maar wel heet. En das op m'n laptop vervelend - nog afgezien van de herrie van fans enzo ;).

Het zijn programma's waar ik nog geen goede vervanging voor heb gevonden: ANWB Routeplanner (gebaseerd op Route 66) uit 2000, Van Dale Hedendaags Nederlands (vdhnwin.exe). Het prettige is dat er geen CD voor nodig is, wat met de nieuwe versies wel altijd is.

Dus ik wil ze wel graag houden, maar gebruik is nu dus lastig. Moet ze elke keer snel opstarten en weer afsluiten om de batterij en koelte beetje te bewaren.

Iemand enig idee hoe ik het op kan lossen? Als ik nadere toelichting moet geven, let me know!

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

momania

iPhone 30! Bam!

Zijn het toevallig programma's die niet voor XP gemaakt zijn en heb je dan de compatitbiliteits modus al geprobeerd voor die programma's :?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Ja zijn programma's uit de periode 1995-2000, om het ruim te nemen. Voor het XP tijdperk dus. Volgens mij zijn het zelfs nog 16-bits progsels. Ze draaien onder svchost.exe samen met 'wowexec.exe'.

Ik heb alle mogelijke compatibiliteitsmogelijkheden (uiteraard) al geprobeerd :).

De executable van 'van dale' is zelfs uit 1994, gemaakt door Novell :P.

[ Voor 19% gewijzigd door Burat op 18-03-2004 22:58 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Verwijderd

Ik vermoed dat het hier om DOS-programma's gaat. Dat probleem heb ik namelijk ook eens gehad met een paar win2k machines hier. Na wat zoeken kwam ik op deze site terecht.
Het programma heb ik echter nooit geprobeerd. Ik kwam er later achter dat dit probleem zich alleen voordoet als een DOS-programma op een bepaald punt is, waneer het op de achtergrond word gezet. Als je weet waar het wel en niet gebeurd kan je er rekening mee houden ;)
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat oude DOS-programma's niet zijn geprogrammeerd met multi-threading in het anchterhoofd. Dat bestond toen immers nog niet? :)

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Nee, zijn wel windows programma's. Wel zo'n mooie Win3.1 interface, maar desalniettemin windows. Dat tamedos had ik ook al gevonden maar dat werkt dus niet.

Het zijn dus windows 3.1 programma's, 16 bits, draaien onder ntvdm.exe/wowexec.exe. Heb met een process explorer bekeken wat er gebeurt, maar daar kan ik weinig spannends uit afleiden. Behalve een enorme stapel context switches. Er worden dus kennelijk kernel functies aangeroepen.

Ik vermoed dat er continu naar invoer wordt geluisterd of een alternatieve 'idle' wordt uitgevoerd oid.

Maar ik ben toch niet de enige met dit probleem?

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:31
Deze oude applicaties maken als het goed is gebruik van Config.NT en Autoexec.NT.

Staan er toevallig veel extra opties in die bestanden? Anders kan je misschien proberen om die bestanden vanuit je c:\windows\repair (als je die hebt) te kopieren. Daar heb ik ooit een probleem mee opgelost dat mijn CPU op 100% liet hangen, en daardoor ook de applicatie om zeep hielp.

[ Voor 4% gewijzigd door Apiekool op 19-03-2004 11:17 ]

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Apiekool: Geprobeerd, maar helpt helaas niets :'(. Kan op nieuwsgroepen google ook niet veel vinden.. Wordt nu toch lastig!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je je wowexec danwel je ntvdm een 'low priority' geeft, heb je er dan niet minder last van?

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Topicstarter
Nee, helaas niet. M'n systeem wordt er namelijk niet trager van - het zijn al puur de idle cycles. Het probleem is ook niet dat het trager wordt, maar puur dat m'n laptop heter wordt, dat de batterij sneller leeg is en dat de fans aangaan :).

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het zijn programma's waar ik nog geen goede vervanging voor heb gevonden: ANWB Routeplanner (gebaseerd op Route 66) uit 2000, Van Dale Hedendaags Nederlands (vdhnwin.exe). Het prettige is dat er geen CD voor nodig is, wat met de nieuwe versies wel altijd is.
Als het enige probleem de cd is: Koop het programma, trek met clonecd een iso en mount die met deamontools, stop de cd terug in zn doosje en berg 'm op. Heb je dat programma nodig hoef je alleen maar even de iso te mounten (of als het de enige iso is, gewoon gemount laten staan) :)
Pagina: 1