Onboard sound & Creative 5.1

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 11:03
Ik heb een AC97 geluidschip, op een Asus A7V266-E moederbord. Er staat bij instellingen dat ik deze kan zetten op 5.1 geluid.

Nu wilde ik het volgende aanschaffen:

Creative Inspire 5.1 5500 Digital Speaker System

Ik heb gezocht met de search maar kwam er nou niet helemaal uit, mijn vraag is namelijk: kan ik dit systeem gewoon op mijn PC aansluiten zonder kwaliteitsverlies?

Pic van sound systeem: click

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 20:48
Als je zo'n mooi speakersetje koopt en daar dus ook het geld voor over hebt zou ik zelf toch eerder ook nog even een fatsoenlijke geluidskaart erbij kopen, want echt goed is (AC97) onboard geluid nooit te noemen, even Soundstorm niet meegerekend.

En dan rest mij nog de vraag: waarom denk jij dat er misschien kwaliteitsverlies ontstaat en ten opzichte van wat zie jij die kwaliteitsverlies? :)

The devil is in the details.

• Ad Hox
Ik ben niet zo'n expert hoor, maar ik dacht dat AC97 stereo geluid is, en dat setje gebaseerd is op Dolby Digital. Of maak ik nu een grove fout ;)

Ik zie wel van die kastjes van Creative die optisch zijn, moet ik dat aanschaffen (extern) of een SoundBlaster Live! Player 5.1 (intern) maar die heeft geen digitale ingang :). Mijn AC97 heeft geen digitale uitgang (denk ik), enkel drie gaatjes boven elkaar.

Hulp gevraagd :)

[ Voor 54% gewijzigd door Ad Hox op 19-03-2004 10:18 ]

• Ad Hox
December, als je A zegt moet je natuurlijk ook B zeggen he >:)

(kickje)

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Als je geluidskaart drie gaatjes heeft dan kun je er van uitgaan dat dat achtereenvolgens een groene/zwarte/roze zijn.

groen - stereo front
zwart - stereo rear
roze - microfoon

(NB: niet bij alle geluidskaarten zijn de kleuren voor de aansluitingen hetzelfde, maar deze kleuren zijn het meestgebruikt en ook bekend bij de creative producten)

Ik zie dat je bij zo'n creative setje alle kabels erbij krijgt. (optical, coaxial, RCA-mono, analoog)

Die speakerset kun je dus aansluiten op je PC geluidskaart AC97 met de analoge aansluiting. Het geluid zal dan goed door alle kanalen aangestuurd worden.

Maar wat eerder is gezegd is ook waar. 'bij dure speakers is een goede geluidskaart zeker geen overbodige luxe'

Maar je kunt deze speakers dus zeker weten aansluiten op je AC97 chip. De kwaliteit van het geluid gaat natuurlijk wel flink omhoog als je een duurdere geluidskaart aanschaft.

Goud is geen geld

• Ad Hox
Bedankt voor de uitleg. Ik heb even rondgezocht voor geluidskaarten, en een Soundblaster Live! lijkt me niks omdat er veel problemen mee zijn.

Je hebt dan nog 2 soorten andere kaarten:

- met digitale ingang
- zonder digitale ingang

Wat is hier het nut van, kan ik ook een kaart nemen zonder ingang (een uitgang hebben ze allemaal).

Een Creative SoundBlaster Audigy 2 Player 2 heeft 3 analoge outs, 1 in, en een microfoon (maar is wel duur), en je hebt nog de Creative SoundBlaster Audigy ES & LS versie (2 analoge outs). Wat is daar het verschil (behalve de prijs: 10 euro) tussen?

Als ik een kaart zonder digitale ingang kan nemen, twijfel ik tussen 3 bovenstaande kaarten. Wat zijn de voor en nadelen van deze kaarten?

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Waarom zou je de speakers digitaal aan willen sluiten op je PC?

Analoog is echt niet slechter voor het geluid dan digitaal.

Ideaal is natuurlijk digital DIN aan een Audigy kaart, maar analoog is vrijwel even goed. Je kunt dan wel een duurdere geluidskaart nemen (bijvoorbeeld de Audigy 2 ZS Platinum's) maar het geeft weinig meerwaarde aan je speakerset.

Die optische, coaxiale en RCA tulp aansluitingen zitten er slechts op om aangesloten te kunnen worden op Playstation ,Xbox, Gamecube, DVD, VCR. TV en dergelijke.

En als je hem aan de PC hangt, neem gewoon een analoge aansluiting.

En betreft de geluidskaart, ik zou een recente kaart nemen, de audigy 2 ZS. Deze is vriendelijk geprijsd en heeft alle aansluitingen die jij waarschijnlijk nodig hebt. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 19-03-2004 21:40 ]

Goud is geen geld

• Ad Hox
Je bedoelt deze:

http://www6.alternate.nl/html/nodes_info/kk-c36.html

Deze heeft inderdaad 3x Line out, S/PDIF-in/out (coaxial), FireWire.

Maar kan deze kaart ook (qua aansluitingen he!, en ook beter dan onboard):

http://www6.alternate.nl/html/nodes_info/kk-c43.html

Bedankt.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Frank_Knopers schreef op 19 maart 2004 @ 21:37:
En als je hem aan de PC hangt, neem gewoon een analoge aansluiting.

En betreft de geluidskaart, ik zou een recente kaart nemen, de audigy 2 ZS. Deze is vriendelijk geprijsd en heeft alle aansluitingen die jij waarschijnlijk nodig hebt. ;)

voor zover ik weet, kan die speakerset alleen stereo analoog worden aangesloten, dus zonder subwoofer 8)7 ... en dat klinkt natuurlijk voor geen meter, tenzij je n nieuwere versie van die speakers hebt oid... er zit toch maar 1 analoge 3,5 mm jack op, dan kan t toch alleen stereo zijn analoog?...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 18:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Frank_Knopers schreef op 19 maart 2004 @ 21:37:
Waarom zou je de speakers digitaal aan willen sluiten op je PC?
Zodat je niet gebruik maakt van de goedkope geintegreerde DA converters van AC97 die hun werk moeten doen in een met veel storings bronnen gevulde ruimte, maar van de afgeschermde DA converters in je dure setje. Ik denk dat je een duur setje beter digitaal aan een goedkoop kaartje/geintegreerde chipset kunt hangen dan analoog aan een duurdere geluidskaart.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Ad Hox
BiG-GuY schreef op 19 maart 2004 @ 22:49:
[...]

voor zover ik weet, kan die speakerset alleen stereo analoog worden aangesloten, dus zonder subwoofer 8)7 ... en dat klinkt natuurlijk voor geen meter, tenzij je n nieuwere versie van die speakers hebt oid... er zit toch maar 1 analoge 3,5 mm jack op, dan kan t toch alleen stereo zijn analoog?...
Op de achterkant van mijn mobo zitten 3 gaatjes, en in de instellingen kan ik hem op 5.1 zetten (Bass individually).

Maar ik ben nu benieuwd wat het verschil is tussen een kaartje (Audigy ES) van 45 euro, en eentje van 75 euro (ZS 2 oid).

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Janoz schreef op 19 maart 2004 @ 22:56:
[...]

Ik denk dat je een duur setje beter digitaal aan een goedkoop kaartje/geintegreerde chipset kunt hangen dan analoog aan een duurdere geluidskaart.
Hm.. als je een speakerset hebt met een eigen decoder kun je hem beter digitale signalen voeren, dat klopt.

Maar de onboard soundchip heeft geen digitale aansluiting (optical, digital DIN)

Digitaal is in Tommey_NL's geval beter, maar dan moet je wel zorgen dat je een geluidskaart hebt die digitale signalen kan versturen... :)

Hiervoor zijn die audigy's weer heel geschikt.. (er zijn natuurlijk ook andere als hercules en terratec, maar die ken ik niet goed)

En dan het volgende... Wat is het verschil tussen de ES en de 2 ZS.

Ten eerste is de 2 ZS nieuwer en ondersteunt dan waarschijnlijk meer audionormen/standaards

Ten tweede heeft de 2 ZS een hogere SNR waarde, dat betekent in de praktijk minder storing en ruis in het geluid.

Derde punt (in jouw geval totaal onbelangrijk), de Audigy 2 ZS ondersteunt tot 7.1. De ES tot maximaal 5.1. Jij koopt een 5.1 set, dus dan valt dit punt volledig weg.

Als je een creative geluidskaart wilt dan neem je een Audigy 2 ZS, die is gewoon beter en moderner voor ietsje meer geld. ;)

Goud is geen geld

• Ad Hox
Oke, ik begrijp het nu helemaal. Dan ga ik nog heel even sparen en de Audigy 2 ZS halen :). Bedankt voor de support.

Die kaart ziet er inderdaad gelikt uit: met 7.1 ondersteuning (wellicht voor de toekomst). Ik denk ook inderdaad dat als ik zo'n set wil kopen, ik ook gebaat ben met een goede geluidsondersteunde PCI-kaart.
Pagina: 1