[ervaringen]Asrock P4 mobo betrouwbaarheidsissues?

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik werk in een kleine computerzaak en ben o.a. verantwoordelijk voor de gebouwde systemen. de keuze van de componenten kan je een hoop gezeik schelen leert de ervaring, wat ook logisch is. meestal gebruik ik asus of gigabyte omdat dat gewoon starten, lopen is. en geen gezeik verder. vroeger wilde ik nog weleens asrock gebruiken, omdat de prijs toch wel heel aantrekkelijk was. hier ben ik na een slechte batch g-pro's mee opgehouden, daar had ik ff genoeg trauma van gehad. na een jaartje dacht ik dat ze misschien wat geleerd hadden. 5 i845d bordjes gekocht. hadden allemaal opstartproblemen. ondertussen ook nog een hoop socket a bordjes verkocht, omdat die geen problemen leken te geven. de k7vt2 bijvoorbeeld is tot op de dag van vandaag een vrijwel probleemloos bordje gebleken.

begin dit jaar heb ik nog een aantal k7vm2's verkocht, door prijs en doordat ik niet zo snel aan iets anders kon komen. heb er nu al weer een paar van teruggehad. de laatste zette de xp cpu op 2,30 volt vcore, waardoor hij na 3 minuten ofzo 82 graden werd. toen had ik het dus best wel gehad met asrock.

als klap op de vuurpijl nu van de week nog 2 via p4 borjes gekocht van asrock. (had met spoed wat nodig en dit was het enige wat snel leverbaar was) één van de twee gaf weer allemaal bsods. asus met zelfde via chipset er in - > goan.

ofwel: ik ben helemaal klaar met die troep. nu is dus mijn vraag: ligt het aan mij of is het gewoon ook echt troep? het leuke is altijd dat als ik er dan een asus bordje in doe, alle problemen gewoon over zijn.

Verwijderd

Tsja, dat valt lastig te zeggen.

Wij hebben heel erg veel matsonic, en op één resente KM400-gebaseerde serie na (rotte condensatoren, CMOS batterijen liepen leeg) niet veel problemen mee. Asrock handelen wij niet in, vraag me niet waarom, Asus en MSI zijn de "main" merken. De cheapass basis plankjes zijn matsonic, en dat is MEESTAL voldoende kwaliteit voor zéér weinig. 35 euro inkoop voor een KM400-gebaseerd plankje (nieuwe versie is gewoon goed hoor) mét onboard video. Gewoon erg leuk voor de massa/bejaarden, die het niet zo boeit dat het ding een shared memory "Savage 3D-ik ben d'r niet zo goed in" VGA kaart onboard heeft.

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
FYI, asrock is budget merk van asus.... en je topic titel zuigt...

Misschien was zoeken op ervaringen Asrock beter geweest?

-

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
tot nog toe 0 problemen gehad met asrock. Stuk of 10 bordjes met sis chipset van asrock gedaan.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

met een basis-setup heb je niet gauw problemen. is mijn ervaring met cheap-ass mobo's. Problemen komen als er je meer aan gaat hangen, iig is de kans daarop groter.

Voor een sim-pel systeempje is het voldoende, wil je meer zou ik ze niet nemen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• dion_b
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eigenlijk geef je het zelf al aan in je topicstart, het gaat hier niet zozeer om een merk maar om bepaalde plankjes. Ik hoor alom goede dingen over de K7VM2 en heb zelf alleen maar lof over de K7S8X. Blijkbaar zijn er problemen met (bepaalde) Asrock P4 bordjes.

Waarom dat zo zou zijn is een tweede, maar ik vraag me gelijk af wat voor geheugen en voedingen gebruikt worden. Zeker bij low-end meuk willen die nogal 'wokkietokkie' zijn. Allicht dat de P4 planken van Asrock net iets gevoeliger zijn daarvoor dan van Gigabyte of Asus.

En missers blijf je houden, ook bij de beste merken- ik heb nog nooit een degelijk Asus plank met SiS chipset gezien en Gigabyte nForce2 planken hebben vaak gezeik met de dualbios.

Maar goed, geef even wat meer info over die systemen als je je conclusies wilt onderbouwen.

Overigens heb ik de titel ff conform policy aangepast

Oslik blyat! Oslik!

• smvs
  • Niet online
dion_b schreef op 19 maart 2004 @ 00:06:
Waarom dat zo zou zijn is een tweede, maar ik vraag me gelijk af wat voor geheugen en voedingen gebruikt worden. Zeker bij low-end meuk willen die nogal 'wokkietokkie' zijn. Allicht dat de P4 planken van Asrock net iets gevoeliger zijn daarvoor dan van Gigabyte of Asus.

Overigens heb ik de titel ff conform policy aangepast
meestal aopen voedingen of target 350watt. die target dingen zijn gewoon erg goed naar mijn mening, en gaan gewoon nooit stuk eigenlijk. geheugen: ecl buffalo retail of brand on third. dit zijn gewoon allemaal artikelen waar ik achter sta, en waar ik met andere merken dan asrock nooit gezeik mee heb.

mijn punt is meer: je weet met asrock gewoon niet van te voren waar je aan begint. je kan het goed treffen, maar ook heel slecht. ik draai zelf al een jaar k7s8x, en die is echt perfect. maarja, als dan model x weer uitermate slecht is dan kun je dus nergens op bouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 19-03-2004 09:11 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 22:41

RvL

Ik heb zelf een aantal computers opgebouwd met een ASRock bordje, waaronder een K7VT2 (Athlon XP2200+), een K7S8X (Athlon XP 2200+) en een P4VT8(P4 2,6GHz met HT) en daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Er zullen best wel wat slechtere bordjes bij zitten in de verschillende series maar dat heb jij bij zoveel merken. Hoeveel topics zijn er niet voorbij gekomen (en nog steeds) met geklapte codensators bij MSI?
Voor een sim-pel systeempje is het voldoende, wil je meer zou ik ze niet nemen.
Ben ik niet met je eens. Je kan er zeker wel een uitgebreid systeem op bouwen. Ik wil niet zeggen met de prestaties van een nForce2 (al zou ik niet echt weten hoe deze presteren in vergelijking met :X ) maar stabiel is het in de gevallen die ik mee heb gemaakt wel.

Ik wil een ASRock P4VT8 met P4 2,6 GHz, 512MB, WD 120GB Sata schijf en een mooie Sapphire Radeon 9600XT 128mb geen simpel systeempje noemen ;)

edit:

niet de p4i48, maar de p4vt8 ;). Gooi de types een beetje door elkaar 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 19-03-2004 09:14 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Circa 200 asrockjes van diverse type's hier verkocht. Uitval niet hoger als normaal! Goed spul voor een zeer scherpe prijs!! :o

• smvs
  • Niet online
goh ik had mijn dag al niet op de datum van de topicstart, en dan blijk ik ook nog ongeveer de enige te zijn met al die problemen. of ik heb gewoon pech, of ik ben gewoon gek. aan de andere kant heb ik weinig problemen met asus etc. dus ik twijfel nog niet aan mezelf.

• stylezzz
Ach, mijn mening kon ook niet meer kapot over MSI destijds met hun K7T-pro bordjes. Maar toen bleek dat ze allemaal dood gingen door kapotte elco's werd m'n mening toch wel bijgesteld..... ;)

• smvs
  • Niet online
dominator schreef op 20 maart 2004 @ 12:02:
Ach, mijn mening kon ook niet meer kapot over MSI destijds met hun K7T-pro bordjes. Maar toen bleek dat ze allemaal dood gingen door kapotte elco's werd m'n mening toch wel bijgesteld..... ;)
jesus heb je nog meer trauma's die je boven wilt halen of laten we het hierbij. msi aaarggh.

[ Voor 22% gewijzigd door smvs op 20-03-2004 23:14 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

[quote
Ben ik niet met je eens. Je kan er zeker wel een uitgebreid systeem op bouwen. Ik wil niet zeggen met de prestaties van een nForce2 (al zou ik niet echt weten hoe deze presteren in vergelijking met :X ) maar stabiel is het in de gevallen die ik mee heb gemaakt wel.
[/quote]

Was een beetje kort door de bocht, mijn ervaring is dat de compabiliteit met oudere kardware CQ exotische hardware en/of icm. niet alledaagse configs (3 com-poorten gebruiken bijv. etc.etc.) niet zo geweldig is. Het kan goed gaan. . .

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

The Third Man

The Third Jellyfish

Het blijft vaak toeval die het verknalt of juist goed laat gaan, ik heb nogal wat slechte ervaringen gehad met 'dure' merken (Asus socket 7 die opeens niet meer opstarte, Abit KA7 met kapotte elco's, Gigabyte KT333 die opeens instabiel werd), eveneens met goedkope merken (Soltek socket 7 waar opeens de floppycontroller bezeten werd en gewoon floppies onherstelbaar kapot maakte :? ).

Gek genoeg zijn er ook lelijke eendjes die het enorm lang volhouden, mijn Engels lerares heeft nog een P1 166 met een obscuur PCChips plankje erin die nog steeds vrolijk werkt (al raad ik haar wel aan wekelijks backups te maken ivm de harde schijf die even oud is als zij ongeveer).

Het beste voorbeeld is mijn eigen XFX KT400ALH, 'ff' ter vervanging gekocht voor mijn overleden Gigabyte (die kostte 120 eurs, deze maar 50), werkt nog steeds prima ookal werk ik er zo'n 8 uur per dag mee zo'n 9 maanden.

Ik geloof er wel in dat de kans op een misbaksel evenredig is met de prijs, maar niet dat budgetplanken bij voorbaat al binnen 1-2 jaar al afgeschreven zijn. Het is een beetje als met goedkope autootjes, ze zijn trager, minder functies maar je bent er veel tevredener mee omdat ze makkelijker boven verwachting scoren :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 21-03-2004 01:16 ]

• stylezzz
smvs schreef op 20 maart 2004 @ 23:11:
[...]

jesus heb je nog meer trauma's die je boven wilt halen of laten we het hierbij. msi aaarggh.
Aangezien het weekend is zal ik verder niks bovenhalen. Vrede op aarde!!! 8)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verder zal je met een latere revisie vaak meer stabiliteit hebben dan met de eerste samples. Iemand noemt hier bijv. de KT333 van Gigabyte, waarschijnlijk de GA-7vrxp ofzo. De 1.1 rev. daarvan had nogal wat kinderziektes, met de 2.0 rev. zijn die grotendeels opgelost.

Daarom is het verstandiger om een plank te open die al een x aantal mnd. op de markt is en al 1 of meerdere revisies heeft gehad. Of je ziet er voldoende goed nieuws (ervaringen over...) . Dit hoef je uiteraard allemaal niet te doen, maar wil je meer zekerheid kom je er niet omheen.

Pagina: 1