[TV KAART] myHTPC & GOT TV: geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-03 23:45
Hoi,

Ik wil van m'n PC een digitale videorecorder maken en heb hiervoor een Hauppauge PVR-350 kaart aangeschaft.

De volgende software heb ik inmiddels geïnstalleerd waarmee het mogelijk moet zijn m'n PC ook als videorecorder te gebruiken:

- myHTPC
- GOT TV plugin
- TVGids_to_xml; voor het ophalen van de Nederlandse tvgids

Maaaaarrrr, ik heb als de 'live TV' aanklik geen beeld en geluid, dus opnemen zal er ook nog niet inzitten vrees ik. :/
Volgens mij ben ik dus ook wat vergeten te doen... maar wat? :?

Volgens mij moet er op een of andere manier myHTPC weten welk kanaal (TV kaart) gekoppeld moet worden aan bijv. de programmagids (myHTPC). Echter ik kan in zowel de myHTPC installatie "readme's" als GOT TV "readme's" hier weinig over vinden...

iemand die me verder kan helpen? ;(

Alvast bedankt!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Het zou moeten werken, maar kijk hier of hier eens, want daar hebben ze er iets meer verstand van. :)
Maar waarom voldoet de normale software niet, ik vind het allemaal prima werken. :?

• 1972
Bedankt voor de linkjes, maar helaas geen antwoord te vinden. :'(

De reden dat ik myHTPC wil gebruiken i.p.v. de Hauppauge software is dat ik dan ook MP3's en foto's kan bekijken op m'n TV.

[ Voor 7% gewijzigd door 1972 op 19-03-2004 06:43 ]

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

1972 schreef op 19 maart 2004 @ 06:43:
Bedankt voor de linkjes, maar helaas geen antwoord te vinden. :'(

De reden dat ik myHTPC wil gebruiken i.p.v. de Hauppauge software is dat ik dan ook MP3's en foto's kan bekijken op m'n TV.
In dat geval zou je eens naar ShowShifter kunnen kijken.
Dat is ook een van de weinige proggies die wel compatible is met deze kaart.

• 1972
Klopt, ik hoor ook veel positieve reacties over Showshifter, echter het prijskaarttje van $59,- staat me nog tegen. Terwijl myHTPC gratis is en de GOT TV plugin ook de Hauppauge 250/350 ondersteund.

(Overigens, als het me echt niet lukt met myHTPC wil de 15 dagen trial version van Showshifter gaan proberen, misschien dat ik alsnog besluit over te gaan. )

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-08 03:13
1972 schreef op 18 maart 2004 @ 22:17:
..

- myHTPC
- GOT TV plugin
- TVGids_to_xml; voor het ophalen van de Nederlandse tvgids

Maaaaarrrr, ik heb als de 'live TV' aanklik geen beeld en geluid, dus opnemen zal er ook nog niet inzitten vrees ik. :/
Volgens mij ben ik dus ook wat vergeten te doen... maar wat? :?
..
De voornaamste reden dat het tunen met myHTPC (maar ook showshifter/beyondtv/sagetv) lastig kan zijn is het feit dat de nederlandse kanaal tabel afwijkt van de amerikaanse. Sommige programma makers doen hun best de programmatuur aan te passen maar het blijft lastig.
Daarnaast is er nog een "probleem". myHTPC bepaald in eerste instantie de kanaal nummers aan de hand van de channel id's van de epg xml file. Deze komen zeer waarschijnlijk niet overeen met de daadwerkelijk kanaalnummers (zo zal nederland 1 niet op kanaal 1 zitten bij jou, in Enschede zit ie op 5 maar elders weer op een andere plek).

Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar rome leiden, als je wat verder zoekt op het myHTCP forum (of google) kom je wel wat tegen. Ik ga niet alle opties uitleggen, enkel degene die ik het snelst vindt en voor mij werkt. Lukt het bij jou niet dan moet je even verder zoeken.

- Kijk in de channels.ini file van myHTPC welke kanaal nummers per zender worden gebruikt. (als voorbeeld staat bij nederland het (kanaal)nummer 1 en Discovery nummer 29)

- Zoek op de site van je kabelboer de frequenties op van je tv-kanalen. (bv Nederland 1 zit op 175.25 mhz en Discovery 695.25 mhz)

- Ga in het register naar :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\TV System Services\TVAutoTune\TS0-1 (hier maakte in mijn geval myHTPC standaard gebruik van, kan om de een of andere reden wel eens wisselen (soms TS0-0 , TS31-0 of TS31-1)

- Voeg de frequentie nu als dwords toe : bv voeg dword-waarde toe met als naam "1" en als waarde 175250000 (decimaal !!), daarna de volgende dword-waarde met als naam "29" en waarde 695250000 (decimaal)

- Start nu myHTPC op en je kunt de kanalen bekijken (misschien eerst reboot, weet ik niet zeker uit mijn hoofd)

ps: volgorde van de zenders kun je in de channels ini van myHTPC veranderen.

Wat links met meer info :
Microsoft site over frequency overrides
Topic op het frey forum dat hier ook over gaat

ps2: Dit is absoluut niet de meeste nette methode, omdat je nu als kanaal nummer het "id" nummer van de tvgids_to_xml data gebruikt. Eigenlijk is het beter om in de channels.ini van myHTPC eerst de kanaalnummers aan te passen aan de kanaalnummers die je kabelboer gebruikt, daarna kun je dan in het register die kanaalnummers gaan toevoegen met de correcte frequentie.
Wat ik hierboven heb geschreven is een wat snellere methode die in principe prima werkt

[ Voor 23% gewijzigd door amontillado op 19-03-2004 11:18 . Reden: disclaimertje ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

ja maar dan zou je alle channels op dezelfde manier erin moeten zetten zoals ze in de .xmltv staan... En die volgorde slaat nergens op.. Ook zitten daar kanalen bij (sat1, vtm bijv.) die er helemaal niet toe doen...
Wat kan je hier aan doen dan..
Ik gebruik sage tv.. En in Sage tv zoekt hij alleen de frequenties van de xml file want die freq. uit de register pakt hij niet.. Met sage recorder doet hij dat weer wel.

• amontillado
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 11:08:
ja maar dan zou je alle channels op dezelfde manier erin moeten zetten zoals ze in de .xmltv staan... En die volgorde slaat nergens op.. Ook zitten daar kanalen bij (sat1, vtm bijv.) die er helemaal niet toe doen...
Wat kan je hier aan doen dan..
Ik gebruik sage tv.. En in Sage tv zoekt hij alleen de frequenties van de xml file want die freq. uit de register pakt hij niet.. Met sage recorder doet hij dat weer wel.
De volgorde van de kanalen wordt in het geval van myHTPC bepaald door de channels.ini file, en daar ging de vraag van 1972 over. (en met tvgids_to_xml kun je zelf gewoon bepalen van welke zenders je de epg data download, dus geen sat3 enzo hoor).

Voor sagerecorder is het verhaal anders,je kunt bv ook in het register gewoon waarde 1-20 toevoegen met de frequenties van de zenders die je die volgorde wilt. Daarna voeg je gewoon handmatig kanaal 1-20 toe in sage en klaar (dan nog wel de link met de epg maken natuurlijk) SageTV kan misschien beter weer anders, maar daar vind je op het sage forum genoeg info over

Bovenstaande was enkel een snelle methode voor dat specifieke geval. (ik vermoed eigenlijk dat een wat vollediger uitleg over de oorzaak van de problemen en de correcte oplossingen te complex overkomen op een newbie in dat gebied).

[ Voor 16% gewijzigd door amontillado op 19-03-2004 11:32 . Reden: iets netter ]

• 1972
amontillado schreef op 19 maart 2004 @ 10:30:
[...]

Daarnaast is er nog een "probleem". myHTPC bepaald in eerste instantie de kanaal nummers aan de hand van de channel id's van de epg xml file. Deze komen zeer waarschijnlijk niet overeen met de daadwerkelijk kanaalnummers (zo zal nederland 1 niet op kanaal 1 zitten bij jou, in Enschede zit ie op 5 maar elders weer op een andere plek).
Amontillado, allereerst bedankt voor je reply en ten tweede je duidelijke uitleg. _/-\o_

Maar even een (misschien wel domme) vraag/opmerking:

Ik kan me herinneren dat bij Essent Tilburg , dat de kanalen weergeven worden in Mhz'en (voor de zekerheid moet ik dit nog checken). Dus begrijp ik even niet waar de koppelling tussen kanaal nummers en frequentie zit.
Of is het zo dat bijv. kanaal 1 overeenkomt met een bepaalde frequentie? :?

• 1972
<deleted>

[ Voor 99% gewijzigd door 1972 op 19-03-2004 12:50 ]

• 1972
Hmmm, door het registry aan te passen lukt het ook niet....

Wel lukt het me de zenders via GOT TV te zien als ik ze in "Properties -> Tune Channels" handmatig toevoeg. Bijvoorbeeld "channel 1 is 184000000 (Hz)".
Echter om een of andere onverklaarbare reden onthoudt ie ze niet als ik GOT TV opnieuw opstart.
Wel als ik weer naar "Properties -> Tune Channels" ga en een van m'n toegevoegde channels aanklik dan herkent ie ze wel allemaal en kan ik in myHTCP Live TV hier doorheen gaan...

vous snappos?

• 1972
Update: YES HET WERKT!!!

Door gebruik te maken van Freqcopy ( http://www.prize.nl/software/freqcopy/ )

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Deze knop ook: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

• 1972
Uhhhhh O-)

EDIT: Sorry, was ook bedoeld om deze topic even een schopje te geven

[ Voor 15% gewijzigd door 1972 op 22-03-2004 11:10 ]

• amontillado
Nu ben ik toch wel even nieuwschierig wat je verder exact hebt gedaan, en waarom het handmatig niet wilde. FreqCopy doet namelijk niks anders dan de frequentie lijst van wintv2k overzetten naar de tuning space tabel van windows. Was het in eerste instantie toch een typefoutje met het zelf aanmaken ? (of bv hex ipv dec, zoals mij nogal eens gebeurt)

• 1972
Helemaal begrijp ik het ook niet Amontillado, ik had het registry aangepast zoals jij voorstelde. Echter alleen voor TS0-0. Misschien (=waarschijnlijk) had ik ook TS31-0 en TS31-1 moeten aanpassen.

Echter ik had hierna nog wat dingen gedaan:

Met WinTV2000 (Hauppauge) de kanalen beter getuned dan van te voren. Zo waren diverse kanalen wel gevonden, maar lieten ze alleen maar beeld zien i.p.v. beeld en geluid.
Ik heb met de kanalen lijst van Essent Tilburg met de bijbehorende frequenties de Hauppauge lijst fijngetuned en er zelfs kanalen aan toegevoegd (bijv SBS-6 vond de tuner zelf niet, kwam ik achter!)

De eerste keer had ik het bovenstaande nog niet gedaan, misschien dat dat ook een rol heeft meegespeeld. Toen ik FreqCopy gebruikte zag ik ook al dat myHTPC al niet alle zenders goed kon krijgen, misschien hetzelfde probleem als met het handje. Ik had hierbij namelijk niet alle zenders gecontrolleerd. :?
Tussendoor zelfs nog Showshifter geprobeert, maar had hierbij dezelfde problemen. Pas nadat ik de lijst gefinetuned had en nogmaals FreqCopy had gedraaid, lieten zowel myHTPC als Showshifter alle kanalen zien!

Dus nu kan ik verder met myHTPC, die voor mij toch wel de voorkeur krijgt t.o.v. Showshifter. De standaard picviewer van Showshifter vond ik zwaar @#$!~$

De volgende stap is mijn Hauppauge PVR-350 remote control te laten werken, zodat ik mijn muis en toetsenboard weg kan doen :)
Pagina: 1