Floppy IDE-apparaat

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• Mix-o-math-oze
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mix-o-math-oze

Look, but don't stare

Topicstarter
Voor school moet ik een verslag maken over computeronderdelen...
Nu is er een vraag waar ik niet echt een antwoord op weet (en kan het ook niet vinden).

Ze vragen ergens of de floppy een IDE-apparaat is?
Nu had ik graag een antwoord gehad + uitleg waarom wel / waarom niet...

Ikzelf heb een voorgevoel dat het geen ide-apparaat is, maar ik kan geen reden geven waarom...

Verwijderd

jawel hoor. loer maar eens in je bios. alleen werkt hij dus met floppy-ide, en niet met "standaard"-ide. gewoon een ander protocol dat er wel op lijkt.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

nee, standaard is de diskettecontroller geen ide interface! er zijn wel floppy drive's die je direct op IDE of SCSI aansluit, maar die zijn zeer zeldzaam.
Pak er anders eens een fijn boek bij, Ik heb net ff 'alles over PC hardware' erbij gepakt, staat heel veel in. ISBN (van mijn oude druk):90-6789-835-x

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Uiteraard is het helemaal afhankelijk van de aansluiting van de floppy ;-)

IDE = Integrated Drive Electronics

Het is nogal lastig iets concreets hierover terug te vinden maar een standaard floppydrive is volgens mij geen 'IDE'
It's important to remember that today, being told that a particular drive is an "IDE drive" tells you only that it uses some variant of the IDE/ATA interface. "IDE" by itself is a generic term that does not tell you anything about the drive, such as what modes it supports or what official standard it adheres to. You need to find out more about the drive to understand the details of its interface.
Bron

Verwijderd

De floppy interface stamt nog uit de PC tijd (Intel 8088/8086). De IDE interface bestond toen nog niet. De uitzondering is de LS120 drive, dit is een IDE device die ook 3,5" floppy's kan lezen en schrijven.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 22:26:
De floppy interface stamt nog uit de PC tijd (Intel 8088/8086). De IDE interface bestond toen nog niet.
ehm, ook harde schijven waren toen al aangesloten via IDE hoor. ik heb vorig jaar zelfs nog een 20MB(!) harde schijf uit zo'n 8086 gehaald, en mijn asus P4B slikte hem gewoon.
De uitzondering is de LS120 drive, dit is een IDE device die ook 3,5" floppy's kan lezen en schrijven.
die zijn 1337. gebruik hem nog steeds _o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 22:26:
De floppy interface stamt nog uit de PC tijd (Intel 8088/8086). De IDE interface bestond toen nog niet. De uitzondering is de LS120 drive, dit is een IDE device die ook 3,5" floppy's kan lezen en schrijven.
Een andere uitzondering is een Iomega Floptical.
zit een 50pins SCSI interface aan en leest zowel normale flops als 20MB floppies (oid, heb er geen, dingen zullen ook wel niet te vinden zijn).

En is een ext USB fdd dan ook een uitzondering. Die heb ik hier namelijk ook nog liggen :P

Enne, wat zijn die mac flops dan wel niet? ik bedoel, die gebruiken weer een andere interface (en ja, zo'n geval heb ik ook nog liggen :D)

Verwijderd

Dat moet een van de latere 8086 geweest zijn, in 1982 was er geen IDE, alleen ST506 of SCSI

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Philips heeft nog een hele serie uitgebracht met 10 mb ide disks ik geloof een 3106 dat het type was, zo rond 83-84...
(maarre, wordt het verhaal niet wat off-topic? :P )

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Het gaat erom dat een gewone floppy geen IDE device is, omdat de floppy interface ouder is dan de IDE interface. Aanvulling: diep in mijn (analoge) geheugen staat me iets bij dat het genoemd werd naar de floppy controller chip de 1702 oid.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 22:46 ]

Verwijderd

Floppy is idd een jaar 0 standaard, en ik geloof dat één der OEMS uit die tijd ook de hdd's d'r aan had (IBM geloof ik, pin me d'r alleen niet op vast). Het werkt overigens niet echt met een master/slave principe, en tevens is de datadoorvoer gecapped op 64KByte per seconde (of iig, dat is wat een flop kan). Het protocol LIJKT wel een beetje op IDE, het is d'r wel een voorloper van. Je ziet overigens nog steeds wel af en toe een floppykabel verschijnen met een soort "printerkabel" uitgang (de andere kant dan, die je in een printer douwt, zo'n holle vierkant met contactpuntjes). Daar deed je die HDD's dan aan. Pin1 natuurlijk aan de kant met de rode ader. En alles (floppy's nog trouwens!) geformatteerd met FAT12.

Damn, dan te bedenken dat NTFS 64bit is, sinds NT4.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vragen aan je klasgenoten (onder ander ik) kan ook, normale floppy-stations zijn geen IDE-apparaten, die uitzonderingen zijn al vermeld in de vorige posten.

• Mix-o-math-oze
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mix-o-math-oze

Look, but don't stare

Topicstarter
thx voor al de informatie...

Verwijderd

Nu moet je toch wel een goed cijfer kunnen oogsten, jammer alleen dat het niet een afspiegeling is van jouw verdiensten :/

Huiswerkvragen horen niet op Gathering of Tweakers.net - het doel van schoolwerk is namelijk ook oa het zelf uitzoeken ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.