Vragen over eigen internet-radiozender...

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Ik wil op korte termijn een heel simpel internet-radiostationnetje opzetten.
Ik ga 1x in de week 1 of 2 uurtjes 'n beetje radio maken en dat realtime over internet "uitzenden".
Ik heb het in zoverre al voor elkaar dat de upstream via windows media encoder werkt en er dus al mensen naar kunnen luisteren.
Nu mijn vragen:

1. Ik heb een upload snelheid van 64 kbit... en dat is niet erg snel, maar ga ik hier een probleem mee krijgen zodra ik een aantal bezoekers heb? Wordt deze snelheid dan gedeeld en zo ja, wat zijn hier zinvolle oplossingen voor?

2. In hoeverre is het legaal om zo'n radiostationnetje te hebben, als ik geen muziek van anderen ga draaien en m'n eigen leaders en jingles maak en voor de rest alleen zelfgemaakte muziek draai?

3. Is het verstandig windows media encoder te gebruiken, want er zijn uiteraard nog alternatieven zat, voor winamp bv. maar het moet zo compatible mogelijk zijn iig...

4. Ik zou ook graag een playertje willen importeren in m'n site en niet dat mediaplayer zich elke keer als standalone proggie opent... hoe doe ik dit???

Kortom... een hoop vragen... please antwoorden?
Thnx!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Alsjeblieft klein *kickje* ???

Ik ga namelijk vanavond al een testuitzending uitproberen.
Wie heeft er antwoorden op mijn vragen?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

1.

Dit hangt af van de kwaliteit van de stream. Een stream van bv Radio 538 is 96Kbit/s. Meer dan twee luisteraars zal niet mogelijk zijn denk ik.

2.

Als je alles zelf maakt dan is het natuurlijk gewoon legaal. Je mag dus officieel geen muziek afspelen van anderen zonder rechten te betalen.

3.

Om te testen lijkt me die WME prima, je kunt anders altijd nog wat anders proberen.

4.

Geen idee. :) Ik weet wel dat de WMP gewoon in de IE start bij de meeste mensen.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34

Kvn

Heb je echt maar 64 kbit, niet kbyte? Dan wens ik je veel succes want dan gaat dat niet al te veel worden ben ik bang.

Verwijderd

ff antwoord op vraag 3: je kunt ook ff kijken op www.shoutcast.com maar aangezien je niet zo`n grote up heb ben ik bang dat je bij 2 a 3 luisteraars je als snel in in de knooop komt met je upload

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Simpel, je plaatst een server of huurt capaciteit bij een hoster die mediatreaming doet. Die relayed dus je signaal op een snelle lijn.

Kost je per maand wat eurotjes en natuurlijk ook kijken dat alles ok is ivm auteursrechten.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
MNECMotU schreef op 18 maart 2004 @ 21:38:
Hallo,

Ik wil op korte termijn een heel simpel internet-radiostationnetje opzetten.
Ik ga 1x in de week 1 of 2 uurtjes 'n beetje radio maken en dat realtime over internet "uitzenden".
Ik heb het in zoverre al voor elkaar dat de upstream via windows media encoder werkt en er dus al mensen naar kunnen luisteren.
Nu mijn vragen:

1. Ik heb een upload snelheid van 64 kbit... en dat is niet erg snel, maar ga ik hier een probleem mee krijgen zodra ik een aantal bezoekers heb? Wordt deze snelheid dan gedeeld en zo ja, wat zijn hier zinvolle oplossingen voor?
Je upload zal hier inderdaad door beinvloed worden, tenzij je een server hebt ergens in een datacentrum met meet bandbreedte die de stream doorgeeft. Je 64 kbit is net genoeg voor een luisteraar. Tenminste als je de uitzending op een redelijke kwaliteit wil doen (64 kbps). Ik gok dat je op de kabel zit en de upload dus ook sterk door je download- en surfgedrag beinvloed wordt.
2. In hoeverre is het legaal om zo'n radiostationnetje te hebben, als ik geen muziek van anderen ga draaien en m'n eigen leaders en jingles maak en voor de rest alleen zelfgemaakte muziek draai?
Zolang je absoluut niets van anderen draait en je zelf geen overeenkomst hebt met BumaStemra/SENA om jouw muziek te bescermen lijkt het mij prima kunnen. Dit zou je daar voor de zekerheid nog even na kunnen vragen :)
www.sena.nl
www.bumastemra.nl
3. Is het verstandig windows media encoder te gebruiken, want er zijn uiteraard nog alternatieven zat, voor winamp bv. maar het moet zo compatible mogelijk zijn iig...
Ligt er helemaal aan wat je voor doelgroep hebt. Je kan bijvoorbeeld ook overwegen quicktime, mp3, mp3pro of ogg te streamen. Er zijn heel wat regeltjes opgesteld over de kwaliteit van de stream. Deze zijn op bovengenoemde sites terug te vinden :)
4. Ik zou ook graag een playertje willen importeren in m'n site en niet dat mediaplayer zich elke keer als standalone proggie opent... hoe doe ik dit???
Door een webpagina te bouwen waarin je een playertje integreert. Misschien kan je op de Mediaplayer site meer info vinden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

Wat je het beste kunt doen als je niet zo veel bandbreedte hebt is een shoutcast server (want windows media player is zowiezo lame) opzetten en dan deze laten relayen naar een echte server die daarna jouw stream door stuurt aan alle andere luisteraars.

Bij de meeste colo boeren kun je voor een paar tientjes in de maand al een leuke server ophangen of er eentje huren.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1