Toon posts:

Access query probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een query aan het opbouwen waarin ik graag de totale prijs wil hebben. Nu is het zo dat ik een offertereport heb waarin die totale prijs wordt berekend doormiddel van de producten, aantallen, belasting etc die uit de forms worden gehaald.
Nu heb ik geprobeerd het veld, waarin dat totaal wordt berekend, op te nemen in mijn query maar dan herkent ie hem niet.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik die totale prijs vanuit mijn report in een query kan krijgen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
code:
1
2
SELECT  aantal * prijs
FROM tabel

Op die manier kan je het in je query doen.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
zo heb ik hem ongeveer in mijn report staan. Echter is wel dat hier ook allerlei andere bedragen aan te pas komen om tot mijn eindbedrag te komen. Ik bedoel bijvoorbeeld de omzetbelasting, de procentuele korting die kan worden gegeven, het bedrag dat in rekening wordt gebracht voor administratiekosten etc.
Ik moet hem dus echt uit mn report halen, maar hoe?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Kan echt alleen door al die getallen/velden en de achterliggende berekening over te nemen in je querie. Maar zo heel moeilijk is het toch niet?
Om even door te gaan op het voorbeeld:
code:
1
SELECT aantal * prijs * ((100 + btw_tarief)/100) * ((100 - korting_procent)/100) + administratiekosten

:)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd. Maar als ik na "Price of Products: Sum([Quotationline]![Price]*[Quotationline]![Quantity])" iets invoer bijv. + labour dan krijg ik een foutmelding.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat is vervelend voor je.

Maar dit is net iets te weinig info om je verder te kunnen helpen. Ben je bezig in een query, en verwijst [Quoatationline] naar een rapport of naar een tabel?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Quotationline verwijst naar een table. Alles wordt gehaald uit mijn tables. Het is namelijk zo dat ik een dagelijks report moet kunnen uitdraaien. De gegevens zijn dus al opgeslagen in mijn tables. Nu is het echter zo dat ik via die gegevens uit mijn tables Quotation en Quotationline mijn totale prijs willen berekenen.

Ik heb de volgende waarden nodig uit mijn Quotation table:
Discount
Labour

en de volgende waarden uit mijn QuotationLine table:
Price
Quantity

de Btw heb ik opgeslagen in een aparte table

de formule dient er dan als volgt uit te zien

Nu is het zo dat ik de total price nodig hebt, daar de korting vanaf + labour + btw.

Ik hoop dat je wat weet

Verwijderd

Topicstarter
Als mijn gegevens worden gehaald uit mijn tables. Bedoeling is namelijk dat ik een dagelijks report kan uitdraaien die wordt gegenereerd door mijn query's.
Ik heb de volgende tables waaruit de volgende waarden dienen te worden gehaald.

table Quotation:
Labour
Discount percentage

table QuotationLine:
Products
Quatity

table OB:
OB-tax

De formule is als volgt:
Price * Quantity - (discount percentage *(price * quantity))+ labour + OB

Ik hoop dat je wat weet.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 20:01:
Heb ik al geprobeerd. Maar als ik na "Price of Products: Sum([Quotationline]![Price]*[Quotationline]![Quantity])" iets invoer bijv. + labour dan krijg ik een foutmelding.
Zou handig zijn als je even de fout erbij vermeldt. Ik vermoed iets als 'expressie maakt geen deel uit van een aggregatiefunctie?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
de Melding is als volgt, waarbij ik price * quantity deed en daarboven op labour. Bij alleen price * quantity krijg ik geen foutmelding:

You tried to execute a query that does not include the specified expression
'Sum([Quotationline]![Price]*[Quotationline]![Quantity]) + [Quotation]![labour]'
as part of an aggregate fucntion

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Altijd fijn om gelijk te hebben. :). Jet telt met sum() over een groep records iets bij elkaar op, en wat moet dan dat labour opeens erbij? Ook optellen, of de eerste weergeven, de laatste, het gemiddelde? Dat weet SQL niet, jij zegt het er niet bij en dus retourneert SQL een foutmelding.
Twee oplossingen:
a: maak eerst een query waarin je sommeert en baseer daarop een vervolgquery waar je de overige berekeningen in uitvoert óf
b: Laat op labour ook een ggregatiefunctie los; bv first(), last(), max() of sum()
Even experimenteren voor het juiste resultaat...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1