master boot record problemen

Pagina: 1
Acties:

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De situatie: Ik had win xp en mandrake 9.2 als dual boot draaien. Ik wou echter overstappen op mandrake 10.0 Ik heb mandrake 10 geïnstalleerd, dat is opzich goed gelukt alleen als ik daarna tijdens het booten voor win xp koos, kreeg ik een zwart scherm en verder geen activiteit.

Via linux heb ik van mijn data backups gemaakt en toen wilde ik de hele schijf formateren om zo het probleem op te lossen en een keer opnieuw te beginnen. (mijn xp installatie was sowieso aan een frisse instal toe)

Tijdens de setup van xp heb ik alle partities verwijderd en 1 nieuwe aangemaakt om daar xp op te installeren. Het formateren van de schijf (NTFS) gaat goed. De setup gaat daarna de bestanden kopieren voor de installatie.
Daarna wil setup rebooten maar dan verschijnt de melding:

fout tijdens laden van besturingssysteem

Via de search kwam ik er achter dat dit (waarschijnlijk) met de master boot record te maken had. Ik heb met een win 98 bootdisk fdisk /mbr uitgevoerd maar dit had geen invloed. (alleen dat de melding nu engels was)

Hd is een 80 GB Maxtor

Ik weet niet meer wat ik kan doen om mijn systeem weer aan de gang te krijgen. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

offtopic:
Ik weet niet helemaal zeker of dit topic hier goed staat. Ik twijfelde of het in WOS moest

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Weet niet of het zal helpen, maar probeer dit eens. Als je misschien nog een Linux CD-ROM hebt waar je vanaf kan booten zou ik voorstellen dat je deze start in Rescue mode (Red Hat heeft dat iig). Start na de boot fdisk op en vraag de partitietabel op. Verwijder alle aanwezige partities en probeer opnieuw eens de XP install.

• Andre-85
  • Niet online
Volgens mij heeft mandrake 10.0 niet zo iets als een rescue mode.
Zou het nut hebben om mandrake te installeren en vervolgens windows weer proberen te installeren?

Of ben ik toe aan een nieuwe HD?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Als je gewoon aan de installatie van Mandrake start, dan zul je op een gegeven moment aan het partitioneringsgedeelte komen. Meestal heb je de keuze uit fdisk of Disk Druid. Ik zou de laatste kiezen. (RedHat en Suse hebben m en ik geloof dat t zo'n beetje de de facto partitioner is bij Linux installaties). Selecteer handmatige partitioning.

Disk Druid zal je huidige partitietabel laten zien. Indien er partitities aanwezig zijn, zou ik deze gewoon ff verwijderen en vervolgens even proberen Mandrake te installeren op 1 grote partitie (maak eventueel een swap partitie aan, maar dat is niet zo boeiend aangezien we alles strax weer wegmikken). Kijk of Mandrake wil booten van harddisk na install. Indien ja, dan kun je er vanuit gaan dat er met je harddisk niets aan de hand is. Beetje omslachtig, maar je kunt in ieder geval op deze manier checken of je disk OK is.

Indien dat allemaal werkt dan zou ik opnieuw de Mandrake installer starten en alle aanwezige partities weer wegmikken, zodat je met een schone disk aan de Windows XP install kunt beginnen. Succes.

• Andre-85
  • Niet online
Nou ik heb mijn schijf weer aan de gang :)
Ik heb MBRWork gebruikt om de master boot record helemaal leeg te maken. Daarna kon ik de XP setup wel doorkomen en gewoon weer booten van de harde schijf. Het lijkt er dus op dat het is opgelost ;)
Ben wel mijn data kwijt, maar van het belangrijkste had ik wel backups.

Lorem

Verwijderd

Nou ik heb mijn schijf weer aan de gang
Ik heb MBRWork gebruikt om de master boot record helemaal leeg te maken. Daarna kon ik de XP setup wel doorkomen en gewoon weer booten van de harde schijf. Het lijkt er dus op dat het is opgelost
Ben wel mijn data kwijt, maar van het belangrijkste had ik wel backups.

Hey kun je mij meer vertellen hoe je met mbrwork werkt?
Pagina: 1