koeling duron 1500pro

Pagina: 1
Acties:

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb hier een pc met een pcchips moederbord (http://www.pcchips.com.tw/product/M810DLUv75c.html) met een onboard 1500pro duron processor deze heeft nou gemiddeld een temperatuur van 32 graden stressed scheelt maar een paar graden
maar het probleem met deze cooler die er nou op zit is dat deze veel geluid maakt. het komt boven alles uit.

daarom wilde ik er deze cooler:
http://silverapp1.mycom.n...uctID=44978&productType=1
op gaan zetten

vraag1: kan dit want de koeler die er nou opzit zit vastgeschoeft met kruiskop schroeven.
vraag2: heeft iemand ervaring met het vervangen van zo'n koeler op een onboard processor
Vraag3: wat is de normale temperatuur van zo'n 1500pro

p.s. de zoekfunctie wilde niet veel geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 18-03-2004 20:58 ]

Verwijderd

32 graden is wel erg weinig. Als dit klopt zou ik er gewoon een andere fan op zetten. Veel goedkoper dan zo'n dure heatsink die je zo te zien helemaal niet nodig hebt.

• vierkant228
  • Laatst online: 13-04-2025
als de herrie het probleem is zou ik niet zo'n straaljager motor met 37db er op zetten, ga dan voor een zalman 7000 of 6000 cu, deze zijn muisstil

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik heb zelf toevallig nog ergens een ecs bordje liggen met een zogenaamde duron 1200+ erop. Dit is eigenlijk gewoon een overclockte 850MHz duron die op iets boven de 900MHz draait. Waarschijnlijk is jouw bord gebaseerd op eenzelfde soort principe.

En inderdaad, die standaard koeler maakt best wat herrie.
spacejam schreef op 18 maart 2004 @ 20:57:
vraag1: kan dit want de koeler die er nou opzit zit vastgeschoeft met kruiskop schroeven.
Ik heb het ooit geprobeerd. Die schroeven zijn nog wel los te krijgen. Bij mij zat de koeler ook nog vastgeplakt op de proc met adhesive, dus ik kreeg hem zo niet los.
Mocht je hem wel loskrijgen, dan moet je waarschijnlijk het originele klemmetje bewaren en deze op de nieuwe koeler gebruiken.
vraag2: heeft iemand ervaring met het vervangen van zo'n koeler op een onboard processor
Zie hierboven. Ik heb een poging gedaan, maar het is niet gelukt :)

Verder is het zo dat mijn bordje ook aan fan-monitoring doet. Draait de koeler te langzaam, of wordt er geen signaal gedetecteerd (bijv. fan op 7V) dan start bij mij het bordje helaas niet op.

• Avvd
  • Niet online
en alleen zo'n nieuwe fan helpt dat ook?
en wat raden jullie mij dan aan?

32 graden geeft ie in de bios aan bij hardware monitor
met welk programma in windows kan ik de temperatuur ook lezen?

EDIT:
bij csk computers (is hier ook in de buurt)
hebben ze zo'n titan 6cm cooler
weet iemand of die stil zijn?
http://www.cskcomputers.nl/2-005.htm

[ Voor 71% gewijzigd door Avvd op 18-03-2004 23:34 ]

Verwijderd

Voel eens aan het koelblok als hij full load draait. Als hij dan slechts lauw wordt dan klopt de 32 wel, wordt hij goed warm dan is de meting te laag dus (geen ervaring met die bordjes).

Je kan het in windows uitlezen met bijv AIDA, MBM 5 en tig meer gratis progjes.

Betreft de fan, zoek gewoon bij voorkeur iets met gratis fancontroller, scheelt een hoop. Als tip blijft het een beetje giswerk. Een "stille" fan scheelt ook nogal per persoon.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 00:40 ]

Verwijderd

Je kan denk ik het beste een gewone casefan kopen (80 of 92 mm) en die dan vastzetten op de oorspronkelijke heatsink met een flinke schoef die je tussen de koelribben draait.
Omdat de fan zo groot is kan ie wel op 7 volt draaien en dan heb je weinig herrie meer met toch een aardige luchtstroom.

• Avvd
  • Niet online
is vastlijmen ook een optie?
of is dat een slecht idee

Verwijderd

spacejam schreef op 19 maart 2004 @ 13:58:
is vastlijmen ook een optie?
of is dat een slecht idee
ik zou niet lijmen.
Je hebt namelijk maar een klein oppervlak dat je kan lijmen en het is niet echt stevig.
Misschien zou je de fan met tiewraps vast kunnen zetten.

• Avvd
  • Niet online
aida geeft zelfs 27 graden aan. ik heb er nou een 8cm fan opgelegd tijdenlijk.
hoe laat je zo'n ventilator op 5 of 7volt lopen ?

zo'n zalman http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000alCu.htm
weet iemand of deze stil is want die hebben ze hier in de buurt voor 25 euro

Edit
de temperatuur ligt nou op 45 graden normaal. met een 8x8 fan op 2400rpm
en met 5 minuten op 100% komt ie op maximaal 60 graden

[ Voor 113% gewijzigd door Avvd op 19-03-2004 16:24 ]

Verwijderd

spacejam schreef op 19 maart 2004 @ 14:22:
aida geeft zelfs 27 graden aan. ik heb er nou een 8cm fan opgelegd tijdenlijk.
hoe laat je zo'n ventilator op 5 of 7volt lopen ?

zo'n zalman http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000alCu.htm
weet iemand of deze stil is want die hebben ze hier in de buurt voor 25 euro

Edit
de temperatuur ligt nou op 45 graden normaal. met een 8x8 fan op 2400rpm
en met 5 minuten op 100% komt ie op maximaal 60 graden
De fan op 5 volt laten lopen => bevestig de fan aan de rode en zwarte draad van een molex,
De fan op 7 volt late lopen => bevestig de fan aan de gele en rode draad van een molex.

Zalman staat bekent om zijn stilte. Die 6000alcu heeft er ook een mooie controller bij om de fan op verschillende toeren te laten draaien, zodat je zelf kan kiezen hoeveel herrie je wilt ;)

• Avvd
  • Niet online
is 25 euro een beetje een normale prijs of wordt ik afgezet?
kheb er namelijk geen idee van.

Verwijderd

spacejam schreef op 19 maart 2004 @ 18:42:
is 25 euro een beetje een normale prijs of wordt ik afgezet?
kheb er namelijk geen idee van.
ik denk dat je hiervoor de pricewatch kan raadplegen.
nu zou ik persoonlijk gewoon de fan op 5Volt zetten en er een xtra 8 cm fan op de zijkant van het koelblokje schroeven en die dan ook weer op 5 volt zetten.
gewoon even het draadje dat in de gele kabel zat ( 12 Volt ) in de rode steken ( 5 volt )

• Avvd
  • Niet online
als ik de processor lang gestressed is dan wil ie toch wel oplopen tot 70 75 graden
kan dit? is dit nog te doen deze temperatuur.

Verwijderd

spacejam schreef op 20 maart 2004 @ 17:31:
als ik de processor lang gestressed is dan wil ie toch wel oplopen tot 70 75 graden
kan dit? is dit nog te doen deze temperatuur.
die temps zijn wel een beetje hoog, maar het kan zijn dat het onnauwkeurige metingen zijn.

• Avvd
  • Niet online
alleen de koelribben die zijn nog steeds lauw dan
volgens mij klopt er iets niet.
Pagina: 1