[Raid] Delayed write failed (Hitte?)

Pagina: 1
Acties:

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00
Heb hier de laatste tijd veel last van, krijg meldingen als:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.hagenaars/rotteraid.png
en
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.hagenaars/rotteraid2.png

Nou dacht ik zelf in eerste instantie aan een probleem met me raid controller (dit is de eneige schijf die er aan hangt, en deze heeft er last van) De schijf is pas nieuw en na een reboot is het telkens weer (voor een tijdje) in orde.

Nu Heb ik zitten zoeken, en nu zie ik dat veel mensen die het probleem hebben tot de conclusie komen dat het een hitte probleem is. Doordat deze schijf aan me raid controller hangt kan ik echter de temp niet uitlezen, maar hij ligt onderop me kast, dus de hitte leek me het probleem niet.

Maar hij ligt dus op de bodem, waardoor de onderkant misschien juist wel warm wordt, hier komt namelijk dan niet veel (bijna geen) lucht langs :? Dus nu vroeg ik me af, is dit iets wat niet goed is voor hdd's ? Of moet de onderkant niet persee als beste gekoeld te worden?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zijn de specs in je sig accuraat? Om welke van de twee schijven gaat het dan? (dan nog is het gewoon netjes om de specs van de probleem-gerelateerde onderdelen te vermelden: merk/type HDD en RAID controller) Heb je überhaupt het testtooltje van de fabrikant op de schijf losgelaten? Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 18-03-2004 21:06 ]

• Maverick
Het is een maxtor 200gb die idd ook in me specs staat (deze is nr2 maar dat doet er niet toe natuurlijk ;) ). De raid controller is de onboard Fasttrack Lite van de KT3. Dat ik mijn hdd verder niet getest hebt (hijs nog geen week oud ook btw) komt dus omdat ik na het zoeken tot de conclusie kwam dat het vaak aan hitte lag, en ik me dus afvroeg of het erg is als er geen lucht langs de onderkant va de schijf komt ( de kant met de printplaat aan de buitenkant) Want ik denk dat dat een grotere kans heeft het te zijn. Dus mijn prognose is verplaatst van controller -> Koeling tijdens het plaatsen van de post. Doordat ie aan mijn riad controller hangt kan ik ook zoals al gemeld mijn temp niet uitlezen met speedfan wat met alle andere hdd's wel kan.

• Maverick
Nou, doordat ik dacht dathet dan toch de hitte was heb ik de hdd buiten me kast gehangen, maar het probleem doet zich nog steeds voor. Ik denk dus toch dat het me raid controller is (Ben nu het internet af wezen zoeken naar die promise utility, maar nergens kunnen vinden :{ ) Nu heb ik een andere hdd aan datzelfde raid kanaal gehangen, moet nu even afwachten of die het probleem ook geeft (hoop het wel, want als het me raid controller blijkt te zijn heb ik een stuk minder kans op data verlies dan wanneer het me hdd is. (denk ik)

edit:

De andere schijf gaf geen problemen aan me raid controller. Heb nu de schijf die problemen gaf aan een normaal IDE kanaal gehangen, heb daardoor de SMART status uit kunnen lezen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.hagenaars/raid.png
Hier lijkt niets mis mee. Nu maar even kijken of ie het zo wel blijft doen, of dat hetzelfde probleem zich herhaalt.

[ Voor 26% gewijzigd door Maverick op 20-03-2004 01:09 ]