[MP3] "Backup" dmv ID3v2 tags opslaan

Pagina: 1
Acties:

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 22:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Topicstarter
Ok, vage titel, maar ik ga mijn best doen om het uit te leggen.

Ik wil al een tijdje mijn mp3's die ik heb backuppen. Nadeel is dat het er gewoon te veel zijn.
Nou zat ik vandaag te denken, 95% van de nummers die ik heb kan ik relatief makkelijk weer opnieuw aankomen (rippen/downloaden). Alleen wat ik dan mis zijn de ID3v2 tags. Ik ben namelijk nogal strict met taggen en renamen van mp3'tjes en daar gaat vrij veel tijd in zitten.
Ik zat dus te denken, als ik de tags op een of andere manier op kan slaan (liefst met mapstructuur en al om het maar zo te zeggen) dan heb ik een relatief kleine backup (een complete tag kan nooit veel meer zijn dan 1 kb oid gok ik?) van een mp3. In geval van 'nood' wil ik dan de tag dus weer als een soort 'filter' over mijn opnieuw geripte/gedownloade mp3'tje leggen.

Ik hoop dat het verhaal helder is en dat iemand me kan helpen aan een programma dat dit kan (of me kan vertellen dat het idee gewoon niet kan werken :P)

Ik heb (uiteraard) geprobeerd zelf wat te zoeken maar ik kom niet echt uit op iets wat ik zoek.

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Helemaal niemand die een idee heeft ;)?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hoeveel tags vind je relevant? Op zich kan je al wat met playlists; maak met bijvoorbeeld Tag&rename een playlist inclusief directorystructuur en je hebt al wat. Maar die kan alleen artiest, album en jaar laten zien geloof ik.

Anders zou je van ellende een eigen script of programma kunnen bouwen met behulp van iets als id3lib.sourceforge.net

offtopic:
Apart idee, straks komen er weer verhalen van mensen die een fantastisch nieuwe compressietechniek denken te zien :D

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

IceStorm, kijk eens naar het prima freeware programma mp3tag. Naar aanleiding van je topic heb ik daar even in gekeken naar en functie die jou kan helpen. En volgens mij bestaat die. Je kunt daar namelijk de tags exporteren naar een taglist file (CSV, txt, en nog van alles), en je kunt dan later weer mbv die taglistfile de opnieuw gedownde mp3's van de door jou gebackuppde tags voorzien. Dit dus niet exact wat je zoekt, met name wat betreft directory structuur, maar je kunt dit prima cobineren met het opslaan vaan een playlist waar wel een dir structuur in kan zitten.
Dan gebruik je die playlist om te checken wat je opnieuw moet downen/rippen en hoe je het qua dirs had ingedeeld, en vervolgens haal je als je alles binnen hebt per dir ofsow zo'n taglist over je mp3's heen en je hebt je oude tags weer terug.

offtopic:
[quote]F_J_K schreef op 20 maart 2004 @ 13:21:
[ot]
Apart idee, straks komen er weer verhalen van mensen die een fantastisch nieuwe compressietechniek denken te zien :D
[/ot][/quote]

wie weet, hebben we over een tijdje allemaal een supersnelle internet verbinding een een 100GB HD die alleen een FAT bevat met verwijzingen naar remote servers waar de data staat :P

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 20-03-2004 13:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
F_J_K, Tag&Rename werkt net niet lekker wat dat betreft (of iig, ik krijg het niet goed voor elkaar, kan ook ;)).

Orion84, kijk dat ziet er goed uit :) Tags exporteren lukt idd vrij goed, ik krijg ze alleen nog niet op de juist manier weer 'terug' maar dat gaat zeker lukken. Thanks, ik denk dat het redelijk is wat ik nodig heb.

* IceStorm meld nog wel even of het allemaal 100% werkt :P

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

IceStorm schreef op 20 maart 2004 @ 13:48:
F_J_K, Tag&Rename werkt net niet lekker wat dat betreft (of iig, ik krijg het niet goed voor elkaar, kan ook ;)).

Orion84, kijk dat ziet er goed uit :) Tags exporteren lukt idd vrij goed, ik krijg ze alleen nog niet op de juist manier weer 'terug' maar dat gaat zeker lukken. Thanks, ik denk dat het redelijk is wat ik nodig heb.

* IceStorm meld nog wel even of het allemaal 100% werkt :P
heb zelf ook ff zitten proberen nu, maar het lijk wel alsof z'n opslag formaat neit echt compatible is met het inlees systeem. iig wat betreft csv, omdat daar de kollomtitels ook worden ingelezen bij het importeren. Maar daar valt wel omheen te werken door eerste rij in excell gewoon weg te gooien.

hmm, de txt variant werkt denk ik beter, die is echt super kaal en dus prima te importeren. syntax voor import is dan:
%i - %a - %t - %n - nog wat velden die ik nu ff nie kan achterhalen omdat die bij mijn test files niet waren ingevuld
ahh, nog een ontdekking: bij het menu waar je het export formaat kan kieen, kun je het systeem van dat formaat bekijken door te dubbelklikken op het formaat in de lijst met formaten. dan kun je ook eenvoudige de import formule achterhalen. En nu zie ik dat je zelfs daar het formaat kunt editten, en dus die header van de csv file gewoon kunt disablen!

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 20-03-2004 14:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Het lukt me nu redelijk. Ik heb iig een 'backup' gemaakt door al de tags te exporten (alleen ID3V2 van 5280 nummers is 550 kb ;)).
Het is een beetje stom alleen dat de formatstring van 'taglistfile --> tag' niet standaard aangemaakt is (en hij dus niks importeert :P). Ik heb het nu even bij de 'pure text' gehouden om het zo maar te zeggen.

Enig nadeel dat ik nu nog heb is dat je niet handig van bijv elke 'einddir' (bij mij een album dus ;)) een export kunt maken. Ik heb nu dus 1 grote lijst (ok 2, 1 sorted op titel en 1 op path) en als ik 1 album overnieuw moet taggen moet ik dus knippen en plakken in die grote file om hem uit te kunnen lezen en over de nieuw gedownloade meuk heen kan gooien.

Iig, proggie werkt meer dan prima, ik vind een beetje aanprutsen niet erg, het gaat er vooral om dat ik alle tags gewoon 'heb'.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hmm, voor dat opsplitsen kan je misschien wel een programma vinden ergens. Als je sort op path dan is et vrij eenvoudig te zien waar er gesplitst moet worden.

Als je idd met de hand, per folder een export moet gaan doen dan schiet dat niet echt op nee.

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Toch nog even op terug komen. Het is werkelijk een redelijk ideale oplossing. Tuurlijk is het lang niet zo veilig/makkelijk als gewoon al je mp3'tjes backuppen maar het geeft je wel de mogelijkheid om al info over je collectie op te slaan op een paar 100 kb.
Ik gebruik gewoon de plain text versie, er zijn nog 5 andere manieren om te exporten/importen maar de text is het makkelijkste (je kunt dan in je grote bestand met info bijv knippen om alleen dat ene album te krijgen qua tags).

* IceStorm is zeer tevreden :)
Pagina: 1