Aansluiting 10 ohm subwoofer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik ben in het bezit van een Altec Lansing 251 subwoofer (ouder model uit '96), die ik samen met een pc set speakers van Altec destijds heb aangeschaft.
Nou hoor ik jullie al zeggen, oh, pc rotzooi, maar deze subwoofer is echt klasse (beter dan m'n infinity) en ik wil hem dan ook aansluiten op m'n Marantz SR 4300.

Voordat ik dat doe heb ik even nagevraagd bij Altec hoeveel Ohms hij nu precies is, dat blijkt dus 10 te zijn! Ik heb echt nog nooit gehoord van 10 ohms bij een subwoofer, hoogstens 12 bij subwoofers voor auto's.

Ik heb het ohms verhaal nog eens nagelezen in FAQ, maar begrijpen, das een ander verhaal. ;)

Kan ik deze subwoofer nou veilig in een 5.1 setup aansluiten? Mijn overige speakers zijn 2x 8 ohms, en 3x 6 ohms.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:56
Op zich kan je dit best aansluiten, alleen zal je amp meteen een bak minder vermogen leveren, en mogelijk wat warmer worden dan normaal.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:32
Minder weerstand betekent lagere stroom betekend minder vermogen.
Uiteraard wordt je versterker dan juis minder zwaar belast. Gewoon kijken of het goed klinkt. Het kan iig geen kwaad voor je versterker.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

kan wel, maar voor de meeste subs gebruik je een losse amp. en 8/10ohm maakt niet zoveel uit denk ik, als je versterker maar stabiel is ;) want wil je hem bij de rest van de speakers aansluiten? dat gaat sowieso niet omdat die elk een eigen versterker hebben. Daar kun je dees niet zomaar tussen hangen.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

8²=64 10²=100, het scheelt dus 2dB :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Devilsown
Shit, helemaal vergeten te vermelden dat het hier een actieve subwoofer betreft! (hij heeft een netsnoer en een fuse, en de pc speakers sluit normaal gesproken aan op de DC output & sub input van de subwoofer).

Ik wilde hem dus gewoon op de PRE OUT aansluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Devilsown op 18-03-2004 20:59 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als het actief is maakt het natuurlijk helemaal niets uit.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Devilsown
m.m schreef op 18 maart 2004 @ 21:05:
Als het actief is maakt het natuurlijk helemaal niets uit.
Oh, ok. Sorry voor het hoge noob gehalte, weer wat nieuws geleerd.

Als ik hem wil aansluiten hoef ik dan toch alleen die sub input te verbinden met de versterker via een 2x een jack?

[ Voor 4% gewijzigd door Devilsown op 18-03-2004 21:25 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Devilsown schreef op 18 maart 2004 @ 21:24:
[...]

Oh, ok. Sorry voor het hoge noob gehalte, weer wat nieuws geleerd.

Als ik hem wil aansluiten hoef ik dan toch alleen die sub input te verbinden met de versterker via een 2x een jack?
Correct. :)

Maar even voor jouw beeldvorming, de weerstand (Ohms) van de luidspreker is van belang voor de versterker. Aangezien het ding een eigen versterker heeft, kun je er dus van uitgaan dat dit wel op elkaar afgestemd is. ;)

Normale luidsprekers hebben gemiddeld geen eigen versterker, maar willen het sap van jouw "losse" versterker/receiver hebben, dus dan is het wel van belang om te weten hoeveel Ohm het ding is. :)

Aannames zijn fataal.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik neem aan dat het een sub is met ingebouwd filter ( of je speakerset heeft dat) dan zou dat kunnen ja.

edit:
spuit 11

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 18-03-2004 22:01 ]

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
Je kunt die Sub perfect aansluiten, doet het alleen het beste als je hem mono aansluit, dus alleen de witte kabel erin.

• Devilsown
Thanks voor de info Gameover.
Nadat ik laatst had gelezen dat het anoloog aansluiten van je pc op je versterker al stroomovergang kan geven (en de nodige problemen), dubbelcheck ik eerst alles even voordat ik het aansluit op m'n versterker. :)
Ik had ook nog nooit van een subwoofer met 10 ohms gehoord, jullie wel?

Wat betreft die filter en mono aansluiten. Er staat verdomt weinig info in de user manual (zelfs het aantal ohms niet, dat heb ik dus nagevraagd per email).

Dit staat er:
6.5 inch voice coil, high compliance, long throw woofer
40 watts at 0.8% THD
35Hz - 250Hz
250Hz crossover
input sensitivity: 100mV to drive amplifier to full output
1 amp 250V rating, slow blow 5x20mm size.

De pc speakers die hierop aangesloten zaten zitten dus met twee kabels aan elkaar: de dc out naar dc, en de sub input naar sub. Wat dient eigenlijk waarvoor?
Ik kan in ieder geval de tweede kabel, die van jack>jack gaat, gebruiken om hem aan te sluiten op mijn PRE OUT.

Verwijderd

Devilsown schreef op 19 maart 2004 @ 00:39:
bla....

De pc speakers die hierop aangesloten zaten zitten dus met twee kabels aan elkaar: de dc out naar dc, en de sub input naar sub. Wat dient eigenlijk waarvoor?
Ik kan in ieder geval de tweede kabel, die van jack>jack gaat, gebruiken om hem aan te sluiten op mijn PRE OUT.
DC out levert stroom (gelijkspanning) , en de sub input is de plek waar het subsignaal je subwoofer ingaat, wat vervolgens in je sub versterkt wordt.

tenminste, das logischerwijs gedacht natuurlijk :)

• Devilsown
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 01:17:
[...]

DC out levert stroom (gelijkspanning) , en de sub input is de plek waar het subsignaal je subwoofer ingaat, wat vervolgens in je sub versterkt wordt.

tenminste, das logischerwijs gedacht natuurlijk :)
Maar die DC out hoef ik toch iig niet met m'n versterker te verbinden?

• Devilsown
Nou, ik heb het eens even geprobeerd aan te sluiten op m'n oude Marantz SR590 met een kabeltje dat ik nog had liggen, zo'n mini jack > 2x tulp (stereo).

Het werkt, maar ik vond het geluid zwaar tegenvallen. Ik moet de subwoofer output echt op maximaal zetten en het volume opkrikken voordat ik wat hoor.

Kan ik hem nou ook aansluiten op m'n PRE OUT van een van m'n fronts, of is dat niet slim? Dan kan ik hem tenminste in stereo aansluiten. Ik weet niet of dat uitmaakt. :)
Of moet ik juist een speciale jack>tulp mono gaan halen voor optimaal resultaat?

Verwijderd

Devilsown schreef op 19 maart 2004 @ 12:46:
Nou, ik heb het eens even geprobeerd aan te sluiten op m'n oude Marantz SR590 met een kabeltje dat ik nog had liggen, zo'n mini jack > 2x tulp (stereo).

Het werkt, maar ik vond het geluid zwaar tegenvallen. Ik moet de subwoofer output echt op maximaal zetten en het volume opkrikken voordat ik wat hoor.

Kan ik hem nou ook aansluiten op m'n PRE OUT van een van m'n fronts, of is dat niet slim? Dan kan ik hem tenminste in stereo aansluiten. Ik weet niet of dat uitmaakt. :)
Of moet ik juist een speciale jack>tulp mono gaan halen voor optimaal resultaat?
*DC out hoef je niet te verbinden, daar halen de speakers hun stroom vandaan als je het setje aan de pc hebt hangen (zal wel een versterkertje in de speakers zitten).
* je kunt je sub gewoon via een sub pre out aan je marantz hangen, zet je fronts dan wel even op "small" in het menu, dan gaat alles onder de 100hz (denk ik, is type afhankelijk) naar je sub.
* je sub kan je mono aansluiten, dus met een enkel kabeltje. Stereo uit een sub is onmogelijk, er is immers maar 1 sub.
* waarschijnlijk klonk het slecht omdat je sub een fullrange signaal kreeg uit je marantz, en dat probeert ie ongefilterd weer te geven: lukt niet (het filter dat normaal gesproken alleen laag doorgeeft naar de sub zit immers in de pc-speakertjes)

• Devilsown
Ah, na nog eens wat gekloot te hebben met de instellingen klinkt het nu helemaal top! Even Ferry Corsten opgezet en gaan maar!

Bedankt iedereen!
Pagina: 1