[grub] kom er niet meer uit

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Na een schijf opgedeelt te hebben in 2 stukken wilde mn systeem niet meer booten. Ik had altijd een prachtig multi-boot systeem met WindowsXP, RH9 en QNX6 draaien. Nu draait er helaas helemaal noppes meer!
Ik heb hier al gezocht, zo ongeveer 25 topics doorgespit, vanalles geprobeerd, maar raak alleen maar dieper in de stront. Ik kan met mn RH9 cdtje netjes opstarten, heb grub-install gedraait, de config file gechecked... allemaal prima volgens mij.
Opnieuw opstarten brengt me uiteindelijk wel in het selectieschermpje; het booten van RH lukt niet (error 15 file not found), WinXP geeft ook een fout, en QNX boot wel maar vanaf dat grub in beeld komt is de layout helemaal vernaait. Als iemand me er even doorheen kan praten zou dat fijn zijn, want ik lig al hopeloos achter met mn werk, en zo schiet het echt voor geen meter op... :( :( :'( :'(

Verwijderd

je zou kunnen proberen om de harde schijf te formateren als je alles op back-up hebt. Je kunt het beste de harde schijf opdelen met partition magic 8.0
Die is heel goed en je kunt er ook nog andere systemen op installeren.

• jsiegmund
Dat weet ik dan ook nog wel, de data die op alle partities staat mag absoluut NIET kwijtraken. Heb wel wat backups maar die zijn van een week geleden en ik kan me op dit moment echt geen week permitteren.

Vriendelijk bedoeld btw; begin lichtelijk gestressed te raken door dat pokke ding. Ga ondertussen LILO maar proberen, misschien dat die er meer zin inheeft.

[ Voor 29% gewijzigd door jsiegmund op 18-03-2004 20:33 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Voordat je verder gaat prutsen, je lijkt redelijk gehecht aan je data:

Pak een knoppix (of andere live / rescue cd) en maak een backup.

Je mag ook wat meer details m.b.t. je config en setup posten, als je alleen zegt dat de config klopt, maar dat't toch niet werkt ... naja je snapt 't. :)

(Imo ben je sowieso goed gek als je zonder backup van belangrijke data je schijf gaat herindelen, kan me voorstellen dat je dan (onnodig) gestresst raakt.)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• jsiegmund
Okay je hebt helemaal gelijk: hier de config file:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
default=1
timeout=5
splashimage=hd(0,6)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.20-8)
   root (hd0,6)
   kernel /vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
   initrd /initrd-2.4.20-8.img
title Microsoft Windows XP
   rootnoverify (hd0,0)
   chainloader +1
title QNX Neutrino 6
   rootnoverify (hd0,1)
   chainloader +4
   boot

en fdisk -l geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/dev/hda1 NTFS
/dev/hda2 QNX
/dev/hda3 Win95 Ext'd
/dev/hda4 Hidden NTFS
/dev/hda5 Win95 FAT32
/dev/hda6 Linux
/dev/hda7 Linux
/dev/hda8 Linux swap

U snapt dat ik een hekel heb aan overtypen en dus overige zaken weg heb gelaten, als je iets nodig hebt roep je maar dan typ ik alsnog. Typefouten voorbehouden.

Data zit wel goed; die ben ik niet kwijt, maar ik heb ook geen zin om 3 OSen opnieuw te moeten installeren en configgen: dat heeft me echt veel werk gekost, dus liever even een werkende boot, dat moet toch gewoon kunnen lijkt me.

[ Voor 14% gewijzigd door jsiegmund op 18-03-2004 21:11 ]

• sebas
Welke partitie draagt je Linux root? Je zou't kunnen proberen met als kernelparameter root=/dev/hda6 (ofzo, in plaats van root=LABEL=). Mogelijk heb je ook een telfout gemaakt, althans zoals het nu staat zou die je / op /dev/hda7 zoeken.

Over de andere 2 OS'en kan ik je helaas weinig vertellen.

• jsiegmund
sebas schreef op 18 maart 2004 @ 21:27:
Welke partitie draagt je Linux root? Je zou't kunnen proberen met als kernelparameter root=/dev/hda6 (ofzo, in plaats van root=LABEL=). Mogelijk heb je ook een telfout gemaakt, althans zoals het nu staat zou die je / op /dev/hda7 zoeken.

Over de andere 2 OS'en kan ik je helaas weinig vertellen.
Die eerste optie had ik ook al geprobeerd, de tweede zal ik nu even meteen doen. Even een extra infootje: hij boot helemaal niks nu, weet niet precies wat ik nu weer verneukt hebt, maar krijg alleen nog maar een knipperend streepje? Moet je elke keer na een config verandering opnieuw installeren? En install op /dev/hda is toch correct?

Update: GRUB werkt weer.. stage1.5? :? Maar goed, Linux selecteren geeft file not found, dus dat klopt ergens nog niet helemaal.. zal even spelen met de hda nummers

[ Voor 12% gewijzigd door jsiegmund op 18-03-2004 21:52 ]

• sebas
Nog steeds, wat staat op welke partitie? Zo blijft het gokken ...

Je hoeft grub trouwens niet elke keer opnieuw te installeren, enkel menu.lst aanpassen is voldoende. Gebruik je misschien een aparte /boot partitie? Check vooral even dat de partitie / locatie en filename van je kernel image kloppen, dat gaat blijkbaar mis.

• jsiegmund
Okay wat moet ik daar precies voor doen? Ik heb een /boot in mn / staan, verder; zie config: daar staat geen /boot voor omdat bovenin dat bestandje staat dat dat niet hoeft, zal het voor de zekerheid toch maar proberen. De partitie klopt wel, bij die andere krijg ik namelijk "cannot mount" dus dat is helemaal niet best.

Er valt me ook nog het volgende op: jij zegt dat editen genoeg is, ik zeg van niet. Heb net dat hda nummer veranderd, maar start opnieuw op en staat nog precies hetzelfde? Moet je daarvoor nog speciale rechten hebben? Heb tot nu toe niet als root gewerkt bedenk ik me net ... (oeps?)

[ Voor 33% gewijzigd door jsiegmund op 18-03-2004 22:19 ]

• jsiegmund
Hoezee! Het is tot zover gelukt dat ik linux heb teruggevonden en geboot... volgende probleem: ik ben band dat ik de opstart files van de Windows partitie per ongeluk weggmikt heb in het frustratie-proces. Of ook wel:
"Error 13: Invalid or unsupported executable format"

Ga ondertussen weer verder zoeken maar als iemand weet hoe je dat dan weer oplost (files schrijven naar ntfs is weer niet zo makkelijk natuurlijk :()

edit; excuses voor de 2 posts

[ Voor 6% gewijzigd door jsiegmund op 18-03-2004 22:58 ]

• sebas
Files op ntfs schrijven vanuit Linux kun je met de captive drivers, maar als je problemen hebt om je Windows weer werkend te krijgen, kun je misschien het beste bij de buren kijken.

• jsiegmund
Bij de buren? Heh?

Ik heb met dd waarschijnlijk per ongeluk die opstart bestanden verwijderd; kun je die op die manier ook niet weer terugzetten? Een soort van sys c: naar een NTFS schijf vanuit Linux; is dat mogelijk?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De buren: WOS ;)
Als je een Windoews XP /2000 CD daar hebt liggen kun je die opstarten naar het recovery console. Daar fixboot intiepen zou een hoop moeten maken ;)

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Schrijftie dan je bootmanager niet naar de maan?

Actions speak louder than words

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Volgens mij doetie dat met fixmbr.. fixboot past volgens mij bootsector aan op /dev/hda1, en fixmbr op /dev/hda.

Dat weet ik niet helemaal zeker dus maak wel even een linux opstartdisk voordat je dat probeert :*

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Ik vind het trouwens vreemd dat jullie het elke keer over dat menu.lst editen hebben.

Het mooie is juist aan GRUB dat als je gezeik hebt je on the fly boot parameters kan aanpassen toch? Zo kan je lekker snel testen of hij op een andere manier wel wil booten :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• jsiegmund
Ga ik proberen zodra ik thuis ben, bedankt. Dat van die buren... |:(
Je hebt gelijk dat je on the fly die parameters kunt veranderen, jammer genoeg kwam ik daar gisterenavond pas achter toen dat menuutje eindelijk weer werkte... "press e to edit" (waarna een hoop gevloek volgde). Hoop dat het werkt.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 23:48

JaQ

frim schreef op 19 maart 2004 @ 11:03:
Volgens mij doetie dat met fixmbr.. fixboot past volgens mij bootsector aan op /dev/hda1, en fixmbr op /dev/hda.

Dat weet ik niet helemaal zeker dus maak wel even een linux opstartdisk voordat je dat probeert :*
zodat je daarna weer met je linux bootdisk erin moet en grub opnieuw moet installeren... (dus ja, je hebt die linux bootdisk nodig!)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• sebas
DeMoN schreef op 19 maart 2004 @ 13:20:
Ik vind het trouwens vreemd dat jullie het elke keer over dat menu.lst editen hebben.

Het mooie is juist aan GRUB dat als je gezeik hebt je on the fly boot parameters kan aanpassen toch? Zo kan je lekker snel testen of hij op een andere manier wel wil booten :)
Niemand heeft gezegd dat je altijd je menu.lst moet editen :) Het ging enkel over aanpassen van bootparameters. Hoe je dat doet maakt verder niet uit, wat je het leukste vind dus. :)

Pagina: 1