Toon posts:

2 locaties verbinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
oke oke ik doe een gooi ernaar in dit forum, ik heb zelf niet te veel kaas gegeten over netwerken, maar ik denk toch dat het hier bij professional networking thuis hoort.
hier mijn probleem.
momenteel op locatie 1 SBS 2000 met alle pakketen in werking.
Sql server wordt gebruikt voor globe 2003 (3,5Gb db) door 6 clients
exchange (bsmtp) wordt gebruikt door eveneens 6 clients
isa server voor internettoegang (adsl via planet) + 3com secure gateway
3vpn verbindingen over de adsl voor af en toe thuiswerken van een paar medewerkers.

werkt prima op een dell poweredge 2600 1.8 xeon 1Gb intern geheugen

nu komt er een 2 locatie bij welke tijdelijk (voor een paar maanden) als het even kan ook op deze server mee moet draaien met 6 clients.
deze 6 clients zullen continue in globe werken en naar verwachting zal de db verdubbelen.
Tevens moeten zij gebruik kunnen maken van de exchange server.

Nu kan ik twee dingen doen

1 aparte adminstaties inrichten met ieder een eigen server en software (desnoods huren voor een paar maanden)
of waar mijn voorkeur naar uit gaat deze lokatie met elkaar verbinden.
Nu heb ik pyris18 zijn topic gelezen, maar blijf nog met een paar vragen zitten.

1) Welk snelheid heb ik waarschijnlijk nodig voor een huurlijn of sdsl verbinding?
2) veiligheid
3) VPN of terminal server?
4) zijn er andere opties (zeker gezien het tijdsbestek dat dit maar voor een paar maanden is.)
5) server krachtig genoeg voor bovenstaand senario?

en ik ga nog iemand laten komen die mij dit probeert te verkopen, maar ik wil graag weten hoe het in ongeveer in elkaar zit. ;)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

als het tijdelijk is zou ik terminal server prefereren omdat je dit eigenlijk uitstekend geschikt is voor remote werken, dit houd je huidige infrastructuur in stand en het enige wat de externe (client) partij nodig heeft is een internet verbinding.

dit is het meest veilige en handige voor data opslag want je houd het lokaal.

server krachtig genoeg ? hoeveel gebruikers ?

vpn is een goed alternatief maar wordt al wat lastiger omdat het maar voor een paar maanden is (als het langer gaat duren is het handiger om een extra DomainControler op locatie te zetten en de synchornisatie tussen de DC's te laten verlopen.

veiligheid ligt aan jezelf.

ik zou alleen de citrix(terminal server)-internet poorten (zijn er 1 of 2) openzetten deze kan bv SSL security aan en dat is zeer veilig

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
Ok het gaat waarschijnlijk terminal server worden over het internet voor de 6 clients.

server krachtig genoeg?
De server moet in totaal max 12 clients gaan bedienen die gebruik gaan maken van windows,exchange,isa en sql server.(waarvan dus 6 over terminal server)

met veiligheid bedoel ik de mogenlijkheid dat iemand terminal server sessie kan onderscheppen?

wat bedoel je met de citrix internet poorten openzetten, citrix is toch een metaframe welke op je server zorgt dat er gewerkt kan worden met thin clients?
of is er ook mogelijk dat citrix ica clients inloggen op windows 2000 server zonder gebruik te maken van het metaframe? (of loop in nu te raaskallen? 8)7 )

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Nee, je hebt in principe helemaal geen citrix nodig om in te loggen op een terminal Server. Dit is een duur pakket dat je denk ik niet nodig hebt voor die paar maanden.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Je hebt wel terminal licensies nodig, Licensing server zul je dan op moeten zetten.
Voor meer veiligheid zou je de terminal sessies over VPN kunnen doen.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
McMiGHtY schreef op 20 maart 2004 @ 11:34:
Je hebt wel terminal licensies nodig, Licensing server zul je dan op moeten zetten.
Voor meer veiligheid zou je de terminal sessies over VPN kunnen doen.
120 dagen om zon ding op te zetten

het ging over een 'paar maanden' dus 120 dagen kan genoeg zijn :P

A wise man's life is based around fuck you

• Zwelgje
zwelgje schreef op 20 maart 2004 @ 12:13:
[...]

120 dagen om zon ding op te zetten

het ging over een 'paar maanden' dus 120 dagen kan genoeg zijn :P
+ als het om 2000 gaat en hij heeft 2000 pro of XP als client dan heeft ie geen cals nodig, die zitten er dan al in

alleen voor 2003 server moet je wel weer cals kopen als je 2000 of XP hebt

EDIT: arggghh zit ik mezelf te quoten |:( :(

[ Voor 8% gewijzigd door Zwelgje op 20-03-2004 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om windows 2000 server met win xp pro clients.
ik zat na wat speurwerk te denken aan 2x een 3Com® OfficeConnect® Secure Router met een vpn tunnel met ipsec over den internet.
Dit lijkt mij veilig genoeg voor terminal service.?!
het gaat hier over ongeveer 10 maanden.
is dit volgens jullie een beetje redelijke oplossing? :|

en iemand een idee of ervaring van de server belasting als hier 6 clients sql benaderen over terminal server? ivm specs (zie boven) en nog eens 6 clients via een lan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 14:18 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 14:15:
het gaat om windows 2000 server met win xp pro clients.
ik zat na wat speurwerk te denken aan 2x een 3Com® OfficeConnect® Secure Router met een vpn tunnel met ipsec over den internet.
Dit lijkt mij veilig genoeg voor terminal service.?!
het gaat hier over ongeveer 10 maanden.
is dit volgens jullie een beetje redelijke oplossing? :|

en iemand een idee of ervaring van de server belasting als hier 6 clients sql benaderen over terminal server? ivm specs (zie boven) en nog eens 6 clients via een lan.
je kan ook drayteks nemen, die gebruik ik zelf als jaren voor ipsec tunnels over het internet naar elkaar toe, lekker makkelijk, lekker goedkoop, en eenvoudig in onderhoud

Pagina: 1