oke oke ik doe een gooi ernaar in dit forum, ik heb zelf niet te veel kaas gegeten over netwerken, maar ik denk toch dat het hier bij professional networking thuis hoort.
hier mijn probleem.
momenteel op locatie 1 SBS 2000 met alle pakketen in werking.
Sql server wordt gebruikt voor globe 2003 (3,5Gb db) door 6 clients
exchange (bsmtp) wordt gebruikt door eveneens 6 clients
isa server voor internettoegang (adsl via planet) + 3com secure gateway
3vpn verbindingen over de adsl voor af en toe thuiswerken van een paar medewerkers.
werkt prima op een dell poweredge 2600 1.8 xeon 1Gb intern geheugen
nu komt er een 2 locatie bij welke tijdelijk (voor een paar maanden) als het even kan ook op deze server mee moet draaien met 6 clients.
deze 6 clients zullen continue in globe werken en naar verwachting zal de db verdubbelen.
Tevens moeten zij gebruik kunnen maken van de exchange server.
Nu kan ik twee dingen doen
1 aparte adminstaties inrichten met ieder een eigen server en software (desnoods huren voor een paar maanden)
of waar mijn voorkeur naar uit gaat deze lokatie met elkaar verbinden.
Nu heb ik pyris18 zijn topic gelezen, maar blijf nog met een paar vragen zitten.
1) Welk snelheid heb ik waarschijnlijk nodig voor een huurlijn of sdsl verbinding?
2) veiligheid
3) VPN of terminal server?
4) zijn er andere opties (zeker gezien het tijdsbestek dat dit maar voor een paar maanden is.)
5) server krachtig genoeg voor bovenstaand senario?
en ik ga nog iemand laten komen die mij dit probeert te verkopen, maar ik wil graag weten hoe het in ongeveer in elkaar zit.
hier mijn probleem.
momenteel op locatie 1 SBS 2000 met alle pakketen in werking.
Sql server wordt gebruikt voor globe 2003 (3,5Gb db) door 6 clients
exchange (bsmtp) wordt gebruikt door eveneens 6 clients
isa server voor internettoegang (adsl via planet) + 3com secure gateway
3vpn verbindingen over de adsl voor af en toe thuiswerken van een paar medewerkers.
werkt prima op een dell poweredge 2600 1.8 xeon 1Gb intern geheugen
nu komt er een 2 locatie bij welke tijdelijk (voor een paar maanden) als het even kan ook op deze server mee moet draaien met 6 clients.
deze 6 clients zullen continue in globe werken en naar verwachting zal de db verdubbelen.
Tevens moeten zij gebruik kunnen maken van de exchange server.
Nu kan ik twee dingen doen
1 aparte adminstaties inrichten met ieder een eigen server en software (desnoods huren voor een paar maanden)
of waar mijn voorkeur naar uit gaat deze lokatie met elkaar verbinden.
Nu heb ik pyris18 zijn topic gelezen, maar blijf nog met een paar vragen zitten.
1) Welk snelheid heb ik waarschijnlijk nodig voor een huurlijn of sdsl verbinding?
2) veiligheid
3) VPN of terminal server?
4) zijn er andere opties (zeker gezien het tijdsbestek dat dit maar voor een paar maanden is.)
5) server krachtig genoeg voor bovenstaand senario?
en ik ga nog iemand laten komen die mij dit probeert te verkopen, maar ik wil graag weten hoe het in ongeveer in elkaar zit.