kast cooling / warming

Pagina: 1
Acties:

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

Topicstarter
ik zit met een klein euveltje,
ik ben opzoek naar een marnier on een stalen kast van ongeveer 80 x 80 x 35 cm (B x H x D) te coolen,

het is de bedoeling dat als de kast boven de 20 graden komt te coolen, en als hij er onder komt te verwarmen, in die kast staat een pc, en de kast staat altijd buiten (zomers en swinters), en er is 230V aanwezig, weet iemand een manier voor cooling / warming? ik heb geen los apperaat gevonden dat dit kan, als ik het moet maken is dat geen probleem, zolang het maar niet boven de € 200 uitkomt.

boven in de kast is een ventilatie rand, en in de zomer staat de zon er een uur of 6 en meer op, en het is al een keer 75graden c geworden, (kast is donker grijs)
de kast is van een kenteken registatie systeem t.b.v. gestolen autos.

ik zat zelf in eerste instantie te denken aan een peltier element voor de cooling in de zomer, en een simpele kaggel van de gamma voor de verwarming in de winter. maar ik denk dat ik met zelf iets maken wat goedkoper uit ben en het mischien in 1 apperaat kan houden. heeft iemand anders mischien een leuker idee waar ik kan gaan maken of kopen?

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

paQ

uhm... moet je niet hier zijn? Die-Hard Overclocking & Cooling

anyway...

persoonlijk zou ik het flink isoleren. koel in de warmte, warm in de koude.
flink veel tempex :?

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 18-03-2004 19:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij is koelte niet slecht voor je pc, mits die kast goed geisoleerd is tegen vocht. Tegen warmte kan je je kast wit verfen ;)

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
0900-GOTMOD bellen... :P

Dit hoort denk ik eerder thuis in 't casemodding-forum, aangezien het hier niet over overclocken gaat (over... over... :P Misschien moet Meneer Van Dale(n) daar nog ff wat voor vinden...)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07

paQ

KewlKiddo schreef op 18 maart 2004 @ 20:44:
0900-GOTMOD bellen... :P

Dit hoort denk ik eerder thuis in 't casemodding-forum, aangezien het hier niet over overclocken gaat (over... over... :P Misschien moet Meneer Van Dale(n) daar nog ff wat voor vinden...)
maar het gaat (oa) wel over cooling :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

--> OC

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:54
Waarom wil je je computer verwarmen alsie onder de 20 graden komt ??

Ik dacht juist dat het beter was om de case zo koel mogelijk te hebben 8)7

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

hoe koeler hoe beter, dat dacht ik ook.
Het enigste waar je voor moet oppassen is vocht natuurlijk.

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

lees z'n verhaal nou gewoon es goed :( Hij wil 't verwarmen voor in de winter. Misschien is het juist niet de bedoeling van hem dat die pc kast in de grote kast extreem koud wordt maar onder alle omstandigheden blijft werken.

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• Patrlck
TheWizzard schreef op 19 maart 2004 @ 09:35:
lees z'n verhaal nou gewoon es goed :( Hij wil 't verwarmen voor in de winter. Misschien is het juist niet de bedoeling van hem dat die pc kast in de grote kast extreem koud wordt maar onder alle omstandigheden blijft werken.
Als je kast koud is blijft ie ook gewoon werken hoor..

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Petergr schreef op 18 maart 2004 @ 19:57:
ik zit met een klein euveltje,
ik ben opzoek naar een marnier on een stalen kast van ongeveer 80 x 80 x 35 cm (B x H x D) te coolen,

het is de bedoeling dat als de kast boven de 20 graden komt te coolen, en als hij er onder komt te verwarmen, in die kast staat een pc, en de kast staat altijd buiten (zomers en swinters), en er is 230V aanwezig, weet iemand een manier voor cooling / warming? ik heb geen los apperaat gevonden dat dit kan, als ik het moet maken is dat geen probleem, zolang het maar niet boven de € 200 uitkomt.

boven in de kast is een ventilatie rand, en in de zomer staat de zon er een uur of 6 en meer op, en het is al een keer 75graden c geworden, (kast is donker grijs)

ik zat zelf in eerste instantie te denken aan een peltier element voor de cooling in de zomer, en een simpele kaggel van de gamma voor de verwarming in de winter. maar ik denk dat ik met zelf iets maken wat goedkoper uit ben en het mischien in 1 apperaat kan houden. heeft iemand anders mischien een leuker idee waar ik kan gaan maken of kopen?
Waarom zou je 's winter je pc willen verwarmen? Je maakt het jezelf aleen maal lastig. HDD's en fans draaien heus nog wel bij 10 of zelfs 5 graden. Zolang de temperatuur niet al te snel overloopt, krijg je geen condensvoring.

Daarnaast, wat als de temp schommeld rond de 20 graden? Dan gaat ie eerst verwarming => 21 graden => gaat ie koelrn 19 graden => gaat ie verwarmen 21 graden. onnodig energie verbruik.
nowell schreef op 19 maart 2004 @ 09:32:
hoe koeler hoe beter, dat dacht ik ook.
Het enigste waar je voor moet oppassen is vocht natuurlijk.
Je moet de temp ook niet te snel veranderen...
TheWizzard schreef op 19 maart 2004 @ 09:35:
Ik weet niet waar hij zijn pc wilt plaatsen, maar zelfs in de gemiddelde nederlandse winter met alle regen etc. zul je meer hebben aan een waterdichte kast, dan een warme kast :P

Als je hem binnen plaatst lijkt het me sterk dat je um verwarmen moet.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Peltier gaat niet werken. Daarmee krijg je niet genoeg koeling denk ik (vermogen wat aangevoerd wordt is te hoog om simpel af te voeren).
Bovendien zit je dan weer met een ander probleem over hoe je de hitte van het peltier-element uiteindelijk weer gaat afvoeren.

Ik denk dat je toch aan aan een airco-principe moet gaan denken. (phase change koeling)

Eventueel zou je met een waterchiller kunnen gaan werken welke je aansluit op een radiator waarmee je koude lucht in de kast kunt blazen. Houd er dan wel rekening mee dat je vocht moet afvoeren (door de koude radiator zal de waterdamp die normaal in de lucht zit blijven hangen aan de radiator).

Met diezelfde radiator zou je overigens ook je kast kunnen verwarmen door in plaats van koud water warm water rond te pompen.

Maargoed, of dit allemaal met een budget van 200 euro gaat lukken vraag ik me af :)

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Hmmm, waarom zou je je kast niet alleen koelen?. Koelen is vrij simpel met fannetjes oid (desnoods waterkoeling met antivries). Maar waarom zou je een kast zou willen verwarmen? Ik zie niet in waarom een computer niet zou werken bij -10 graden Celcius.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Zet hem in een koelkast dan staat die niet in de regen en blijft ie lekker koel.

• Patrlck
Haeg schreef op 19 maart 2004 @ 22:41:
Zet hem in een koelkast dan staat die niet in de regen en blijft ie lekker koel.
Of een vriezer >:)

• Juicy
  • Laatst online: 06:27

ik zat zelf in eerste instantie te denken aan een peltier element voor de cooling in de zomer, en een simpele kaggel van de gamma voor de verwarming in de winter.
1. Wat is een kaggel ? Of bedoel je kachel ?!
2. Een kenteken registratie systeem ? Je bedoelt alleen van je eigen auto ? Zo nee ( en we praten over een bedrijfstoepassing ) ga dan eens rond kijken voor een kant-en-klare oplossing.

-

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

Topicstarter
even over dat verwarmen, dat wil me baas, ik niet, ik ben zelf ook van meningn hoe kouder hoe beter. ik zal maandag vragen warom hij het rond de 20 graden c wilt hebben.

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Verwijderd

Juicy schreef op 19 maart 2004 @ 23:49:
[...]

1. Wat is een kaggel ? Of bedoel je kachel ?!
2. Een kenteken registratie systeem ? Je bedoelt alleen van je eigen auto ? Zo nee ( en we praten over een bedrijfstoepassing ) ga dan eens rond kijken voor een kant-en-klare oplossing.
hij zegt tbv gestolen auto's , ik neem dat hij geen gestolen auto's in de tuin heeft. dus gaat het over een bedrijfstoepassing ;)

• Juicy
  • Laatst online: 06:27
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 10:07:
[...]

hij zegt tbv gestolen auto's , ik neem dat hij geen gestolen auto's in de tuin heeft. dus gaat het over een bedrijfstoepassing ;)
Daar dacht ik zelf ook al aan, maar dan begrijp ik niet waarom er zo aangekloot moet gaan worden ... Er zijn genoeg kant-en-klare oplossingen voor.

-

• RemcoDelft
  • Laatst online: 28-01 18:26
Koop een wijnkoeler, en zet die binnen.
Pagina: 1