Toon posts:

ADSL aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gister het ADSL DHZ pakket van de KPN ontvangen..
dus ik snel aan de gang
boekje lezen..
maar dit is nogal een oud huis...
dus hier een foto van de hoofd aansluiting..
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jelle90/adsl.jpg
(na het verwijderen van het kapje ;))
vanaf hier is de telefoonlijn dus gedeeld..
nu staat er in de gids van KPN dat je de kabeltjes die er nog meer op zijn aangesloten (de kabeltjes die van onder komen...) op contact A en B moet omzetten en achter de splitter moet aansluiten...
hoe moeilijk kan je het maken :S
en verder willen ze me nog een monteur voor 100 euro aansmeren
maar ik wil het eerst zo proberen :)
dus mijn vraag. hoe krijg ik dus die kabeltjes die daar van onder komen achter de splitter :S

alvast bedankt, jelle

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:57

Sjaak_Afhaak

Bleh!

je hebt iig blauw en rood nodig, die kun je in een gewone RJ-11 stekkertje knijpen :)

Hier staat tekst

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik het zo zie moet er in de meterkast nog een aansluiting zitten. Dit is niet de standaard hoofdaansluiting in een oud huis. Kijk in de meterkast uit naar een "dikke" kabel die een een soort buis uit komt. Vandaaruit gaat er een "dunnere" kabel verder naar de muuraansluiting.
Kan me vergissen hoor.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• j0ck0z
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 16:05
Wij hebben ook zo'n aansluiting in huis (ook oud huis) alleen bij ons is dit niet de hoofdaansluiting, die moet nog ergens anders zitten :)

PB 3.2

Verwijderd

Laat ik er nu ook vandaag mee begonnen zijn :)

Wat ik doe: pak de hoofdleiding en haal die van de doos af (rood en blauw), knijp er een RJ11 aan. Die in de splitter. Kabel naar je modem laten lopen. Pak een een telefoonkabeltje, knijp er 1 RJ11 op en strip de andere kant. Laat alle andere lijnen in de doos zitten en verbind dit kleine kabeltje daarmee. De RJ11 in de phone kant van de splitter doen.

Ik heb alleen een gigantische ruzie met die connectors.... Heeft iemand daar tips voor, utp knijpen is 10x makkelijker

Verwijderd

dit KAN wel degelijk de hoofdaansluiting (isra) zijn. met name in jaren 70 huizen zijn er veel op deze manier aangelegd.

als dit werkelijk de isra is kan de TS 2 dingen doen:
-aansluitkastje tegen de muur schroeven, en de draad daarvan achter de schroeven van de isra vastzetten. aan het aansluitkastje de splitter doen.
-gewoon een telefoonstekker erin, en die draad in de splitter doen.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-12 20:26
Als je goed kijkt zie je dat der al wordt doorverbonden in de muurverbinding.

Dus je zal even namoeten gaan welke van buiten komen, die vervolgens in de splitter verbinden 1 kant terug naar de schroefverbinding en de andere naar het modem.

Verwijderd

Topicstarter
we hebben nog een andere kastje...
ik ga er nu even een foto van maken...

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jelle90/adsl2.jpg

edit2:
ik heb het zelf niet gemaakt hoor!
het was al zo toen we hier kwamen wonen...
we hebben ook de hele kabel (voor internet en TV) overnieuw moeten doen om een beetje fatsoenlijk van kabel internet te kunnen genieten...

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 20:51 . Reden: foto invoegen ]

Verwijderd

je zou eigenlijk uit moeten vinden welke de 1e is !
Er mag namelijk absoluut geen apparaat voor je splittertje zitten.
Wat ik meest doe is het kabeltjes wat je bij je splitterpakket heb gekregen doorknippen.
Dan heb je gewoon 2 losse rj11 stekkertjes met een stukje kabel er al ingeknepen.
Nu strip je die even en sluit je hem aan.
Je kan b.t.w. ook even dat kabeltje direct in je modem prikken.
Je kan namelijk ook gewoon internetten zonder splitter.
Telefoneren zal dan in ieder geval dan niet meer lukken, maar ja het is puur voor de test :)

Verwijderd

Topicstarter
aan die grijze kabel te zien denk ik dat dit de eerste is...

Verwijderd

even proberen zou ik zeggen :)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:08
mogelijk dat dit je wat verder kan helpen: http://home.cable4u.nl/~freli-f0/
linksboven >>hardware klikken.
en http://adsl.coolbegin.com/
Kabeltip:
Let erop dat nieuwgekochte 4-aderige telefoonkabels massieve kernen hebben en dan nog knijpen ze k**. Beter teveel kabel dan te weinig.

RJ11-stekkertip:
haal in de bouwmarkt meteen een zakje van minstens 10. bekijk de stekkers eens van de zijkant. Doe dat nog eens na het knijpen. Zie je het verschil? weet je meteen wanneer een stekker ongebruikt cq. nog goed is. KPN is bijzonder royaal door twee stekkertjes bij te leveren: als je het nog nooit tevoren gedaan hebt, is tien stekkers verkl***n vooraleer er een goed gaat heus geen schande. Je moet er dan natuurlijk wel minstens 12 (andere eind kabel ;-) hebben.
kleurcodes:
nummer --oude PTT: nieuwe internationaal?
1 --wit : zwart
2 --rood: rood
3 --blauw: groen
4 --oranje : geel

aansluitend op CrossMozes: Duik desnoods in de kruipruimte op zoek naar de ISRA. er zijn zeker drie soorten isra-aansluiting: de lasdop en twee modernere. De splitter 't liefst direct daarachter aansluiten. ADSL schijnt ook zonder splitter te werken, maar dan is het òf bellen òf ads-ellen.
WIJZE RAAD:
vroeg of laat zul je de 'main'telefoonkabel moet doorknippen teneinde er een stekker/splitter aan te zetten. Schakel vooraf je vaste telefoon door naar je mobiel. Zorg dat je altijd een stuk kabel met stekkers eraan bij de hand hebt dat gegarandeerd goed is. Werk van de periferie naar de hoofdaansluiting toe en knip die 'main'-kabel pas zo laat mogelijk door. (maar wel op een tijdstip dat je nog naar een winkel kunt gaan)

Als je ergens woont waar ze nu eindelijk adsl gaan aanbieden ben je beslist niet de enige. Zoek tangen, troost, steun, stekkers en stukjes kabel bij de buren. En weet dat ze in de primafoonwinkel vaak alleen de prijs van iets weten, niet wat het is...
sukkes

KPN is een drieletterwoord

Verwijderd

Topicstarter
ok, hoop dat ik door die kroontjes nog wat snelheid overhoud...
als ik de telefoon aansluiting mol heb ik helemaal een probleem :P

Verwijderd

Topicstarter
thnkx trabant ik draai het ff uit dan lees ik het even rustig na :)
alvast bedankt

Verwijderd

Yup die stekkers gaan er HARD doorheen hier. Ik moet een partij nieuwe halen en een nieuwe tang zien te regelen. Dat ding wat de KPN meelevert is echt zwaar zwaar ruk en dus vandaag overleden hier. En mijn eigen tang kan alleen RJ45 knijpen volgens mij :)

Een deel van de bedrading in ons nieuwe huis is zonder vaste kern, en dat knijpt dus makkelijk :? het is net wat dikker waardoor het in de gleufjes in de stekkertjes blijft steken. En aangezien je de stekker met draden in de kpn tang moet schuiven.... Werkt dat aanzienlijk beter.
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 20:56:
aan die grijze kabel te zien denk ik dat dit de eerste is...
Duik onder de fundering, de binnenkomende lijn heeft als het goed is een wikkel om zich heen met blauw/witte kleuren.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 21:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou komt het mooie...
er zit helemaal geen kruipruimte onder ofzo
dus hier zal ik het mee moeten doen...

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
Ai, jelle, dat wordt dan spitten vannacht :+
blijkbaar weer een typisch geval van verkeerde zuinigheid bij de (ver)bouw. Als je zelf geen isra-kastje kunt vinden, dan mag je imho van de ptt eisen dat zij hem voor je opduikelen cq. alsnog installeren.
Dit staat geheel los van het 'zelf-adsl-aansluiten-pakket'. je telefoonlijn is dan niet conform de specificatie.
correct me if i'm wrong

KPN is een drieletterwoord

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Split hem gewoon na het kroonsteentje, je hebt alleen de blauwe en rode draad nodig.

Als het werkt dan ben je gewoon klaar en probeer het wat te fatsoeneren :)

Ik gok dat je een oud herenhuis hebt oid?

Daar zie je wel vaker dit soort oude aansluitingen.

Tweakers Discord

Verwijderd

tweakduke schreef op 18 maart 2004 @ 21:50:
Split hem gewoon na het kroonsteentje, je hebt alleen de blauwe en rode draad nodig.

Als het werkt dan ben je gewoon klaar en probeer het wat te fatsoeneren :)
zo heb ik het ook gedaan, sterker nog er zat vanaf dat punt nog ca 15m verlengkabel aan, waarna de splitter komt. Volgens de helpdesk zou dat niet mogen werken.... teveel kans op storing. Heb de gok genomen: werkt probleemloos... Splitter/modem er achter en PC en 3 DECT telefoons werken probleemloos.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 22:34:
tweakduke schreef op 18 maart 2004 @ 21:50:

Als het werkt dan ben je gewoon klaar en probeer het wat te fatsoeneren :)/quote]zo heb ik het ook gedaan, sterker nog er zat vanaf dat punt nog ca 15m verlengkabel aan, waarna de splitter komt. Volgens de helpdesk zou dat niet mogen werken.... teveel kans op storing. Heb de gok genomen: werkt probleemloos... Splitter/modem er achter en PC en 3 DECT telefoons werken probleemloos.
En welke complete onbenul van een ISP zegt dat? De kans is groter maar bij een standaard abo wat niet aan de max van adsl komt maakt het geen fuck uit. Wat is die 15m nou op 1 of 2 km?

Ik heb het vandaag ook gedaan en mijn modem synced gewoon op 1024/320. 35m extra kabel.

No problemo :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het ADSL modem eens aangesloten op die telefoon aansluiting ,maar hij krijgt gewoon geen contact :(
owjah BTW:
we hebben hier ook al altijd een lichte ruis gehad ik al het telefoon verkeer...
ik ben bang dat dat de boosdoener is en dat ik toch iemand van de KPN moet laten komen :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 07:36:
ik heb het ADSL modem eens aangesloten op die telefoon aansluiting ,maar hij krijgt gewoon geen contact :(
owjah BTW:
we hebben hier ook al altijd een lichte ruis gehad ik al het telefoon verkeer...
ik ben bang dat dat de boosdoener is en dat ik toch iemand van de KPN moet laten komen :(
maak de contacten eens schoon van de aansluiting en kijk of de snoeren ook blank zijn (schoonkrabben of stukje eraf zodat er een schoon stuk komt)

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 21:20:
Yup die stekkers gaan er HARD doorheen hier. Ik moet een partij nieuwe halen en een nieuwe tang zien te regelen. Dat ding wat de KPN meelevert is echt zwaar zwaar ruk en dus vandaag overleden hier. En mijn eigen tang kan alleen RJ45 knijpen volgens mij :)

Een deel van de bedrading in ons nieuwe huis is zonder vaste kern, en dat knijpt dus makkelijk :? het is net wat dikker waardoor het in de gleufjes in de stekkertjes blijft steken. En aangezien je de stekker met draden in de kpn tang moet schuiven.... Werkt dat aanzienlijk beter.

[...]

Duik onder de fundering, de binnenkomende lijn heeft als het goed is een wikkel om zich heen met blauw/witte kleuren.
Je kunt RJ12 ook met een RJ45 tang knijpen. Zorgen dat de stekker netjes in het midden zit en de "lipjes" van de stang op de contacten van de stekker drukken. Is niet de meest idiale oplossing, maar voor 1 á 2 stekkers werkt het wel. En is een stuk goedkoper als een compleet nieuwe tang halen.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Misschien kun je het zelf goed maken, maar je kan ook idd proberen dat de kpn gewoon gratis een fatsoenelijk irsa punt er van maakt :)

Tweakers Discord

Verwijderd

zou voor het laatste gaan...

wij hebben ook een oud huis gekocht en de telefoonaansluiting (in de woonkamer) laten verplaatsen naar de meterkast die we hebben gemaakt... daar kregen we netjes een irsa kastje erop en adsl werkt nu perfect...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 21:06:
ok, hoop dat ik door die kroontjes nog wat snelheid overhoud...
Ik heb ook gewoon een kroonsteentje gebruikt en mijn 8Mbit/1Mbit verbinding werkt prima :P

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 22:34:
En welke complete onbenul van een ISP zegt dat? De kans is groter maar bij een standaard abo wat niet aan de max van adsl komt maakt het geen fuck uit. Wat is die 15m nou op 1 of 2 km?

Ik heb het vandaag ook gedaan en mijn modem synced gewoon op 1024/320. 35m extra kabel.
Iedere ISP zegt dat! Veel mensen leggen de meest gare niet-getwiste telefoonkabel, en verlengen dan mbv een aantal kroonsteentjes de verbinding. JA, en daarna werkt het niet meer. Vandaar dat de isp's (bijna?) allemaal niet meer dan 10 meter kabel "ondersteunen". Als je meer verlengt (en je doet het netjes) dan zal het heus wel werken, maar het komt gewoon te vaak voor dat mensen maar wat prutsen, en dat het daardoor niet werk. ISP's hebben daar geen zin in, en zeggen daarom gewoon dat het niet mag. Als het dus niet werkt, eerst testen zonder verlengkabel, en als het dan nog niet werkt, helpen ze je verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Luxx op 20-03-2004 00:04 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

Die 1 a 2 KM is niet je standaard huis-tuin en keuken kabeltje... dus beetje onzinnig argument

Verwijderd

Luxx schreef op 20 maart 2004 @ 00:03:
[...]

Iedere ISP zegt dat! Veel mensen leggen de meest gare niet-getwiste telefoonkabel, en verlengen dan mbv een aantal kroonsteentjes de verbinding. JA, en daarna werkt het niet meer. Vandaar dat de isp's (bijna?) allemaal niet meer dan 10 meter kabel "ondersteunen". Als je meer verlengt (en je doet het netjes) dan zal het heus wel werken, maar het komt gewoon te vaak voor dat mensen maar wat prutsen, en dat het daardoor niet werk. ISP's hebben daar geen zin in, en zeggen daarom gewoon dat het niet mag. Als het dus niet werkt, eerst testen zonder verlengkabel, en als het dan nog niet werkt, helpen ze je verder.
dat donkerbruine vermoeden had ik ook een beetje, want ik had aangedrongen op de 2e lijnssupport achter de dame aan de helpdesk.... maar dat werd even onder de knop afgewerkt... kreeg hem/haar niet te spreken... dat was voor mij genoeg reden omdat te proberen... Netjes aanleggen was ik gewend, maar ik was benieuwd naar een mogelijk technisch verhaal, wat dus niet kwam....
Het werkt al maanden probleemloos...

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt voor jullie hulp!
het internet werkt perfect en de telefoon werkt ook prima :)
hier nog een paar foto's van hoe het nu is :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jelle90/ADSLklaar1.jpg
hier zit een klepje voor normaal ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jelle90/ADSLklaar2.jpg
wat een rommeltje opeens :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 16:17 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
:X geeezzzzz

:P

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 22:19

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik had een zelfde soort aansluiting... maar had dat toch wel iets netter opgelost :p

Verwijderd

Topicstarter
niet netjes idd :P
maar ik haal wel de volle snelheid :)
en daar gaat het om, toch? :P
en die splitter heb ik achter het kastje weten te krijgen :P
als ik 'm openmaak valt het allemaal zo naar buiten
normaal zie je er alleen een kabeltje uitkomen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 18:38 ]

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou die kroonsteen tussen de telefoon aansluiting en de splitter verwijderen. Je kunt zo een RJ11 aan de interne telefoonkabel knijpen. De massadraad gebruik je denk ik ook niet, die kun je dan ook weg laten. Vroeger had je die nodig voor bv. een kostenteller, centrale etc.

Verwijderd

Topicstarter
waarom zou ik? werkt de telefoon dan nog beter? >:)

Verwijderd

Ik kreeg het knijpen niet voor elkaar, maar ik had nog wat standaard kabels liggen. Stekkers met wat draad eraf geknipt, kroonstenen ertussen. 40m telefoonkabel naar mijn kabel -> synced gewoon 1024/320 en het scheelt een hoop werk :)

Splitter zit met veel moeite in de wandcontactdoos gemaakt :P
Pagina: 1