Toon posts:

IDE controller kapot? Advies nodig....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Sinds kort heb ik problemen met de snelheid waarmee vanaf mijn 2 IDE disks gelezen wordt. Deze ligt momenteel zo'n 5 keer lager dan normaal (grove schatting) en de problemen kenmerken zich door mn CPU die op 100% staat te blazen bij disk transfers. Ik zal trachten zo duidelijk mogelijk het probleem te omschrijven inclusief wat ik denk dat de oorzaak van het probleem is geweest. Ik hoop dat iemand mij kan helpen of in de juiste richting kan sturen voordat ik een nieuw moederbord aanschaf.

Mijn systeem is een Asus P4PE-X met een Celeron 2.6GHz CPU. Ik draai Windows XP Pro met SP1. Ik heb er 2 IDE harddisks in zitten (beide primary) en een Lite On DVD+RW brander als secondary slave.

Een tijdje terug had ik problemen met het lezen van een uitgepakt .bin file (ISO). Toen ik de file probeerde te kopieren kreeg ik een vreemde foutmelding in de trant van "MS-DOS Function not implemented". Slim dat ik dacht dat ik was ging ik de file vervolgens proberen te kopieren met xcopy op de command line. Inclusief een commandline switch om fouten te negeren.

Hier ging het mis. Tijdens het kopieren sloeg mijn systeem vast en ging keihard onderuit. Geen meldingen o.i.d. maar gelijk een reboot.

Sindsdien merk ik dat de performance van mijn harddisks zwaar achteruit is gegaan. Als ik een file van disk A naar disk B kopieer doet hij er vele malen langer over dan eerst. Als ik Divx films naar mn Xbox FTP'de, ging dat voorheen met zo'n 8 a 9 MByte per seconde. Nu haal ik nog maar net 2MByte per seconde.

Wat ook opvalt is dat tijdens kopieeracties van grote files mijn CPU op 100% staat te draaien. Dit valt nogal op omdat WinAmp begint te stotteren met de playback van MP3s. Voorheen was dat nooit een probleem als ik grote files uitpakte of kopieerde. Dit laatste is momenteel mijn grootste probleem, omdat het het meest storende is.

Ik heb verschillende dingen getracht om het probleem te fixen, maar dat is tot nog toe niet gelukt. Ik heb allereerst al mn BIOS settings gechecked en zelfs een reset naar factory defaults uitgevoerd. Daarnaast heb ik ook beide IDE kabels vervangen door nieuwe, om de kabels in ieder geval uit te sluiten. Dit heeft helaas ook geen verandering teweeg gebracht.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat mijn IDE controller problemen heeft. M.a.w. dat er een hoop read of write errors of resets plaats vinden waardoor het lezen en schrijven van en naar disk trager is, maar dit is puur giswerk.

Onder Windows heb ik niet echt veel aanknopingspunten (Eventlog geeft niks). Ik heb vervolgens Knoppix geboot (Linux distro) in de hoop dat dmesg of het systeemlog foutmeldingen zou geven m.b.t. de IDE devices, maar dat zag er OK uit. Ook hier was de performance slecht, alhoewel het niet echt een representatieve test was omdat Knoppix geheel vanaf CDROM geladen wordt. Ik zag veel van de CPU naar system processes gaan.

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Kan iemand misschien beter inschatten waar het probleem kan liggen? Ik houd me zeker aanbevolen als iemand goede diagnostische software weet waarmee ik e.e.a zou kunnen testen om het probleem te pinpointen.

Als ik er niet uitkom koop ik wel weer een nieuw moederbord, maar zo oud is-ie nou ook weer niet (maandje of 6) en het is toch jammer van mn knaken.

Als iemand ideeën heeft, hoor ik het graag! Alvast bedankt.

:)

Edit: typ-oh's

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

100% CPU verbruik komt door een uitgeschakelde DMA. Dit staat ook in de FAQ van dit subforum beschreven onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
6 maanden = garantie...

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the tip. Ik ga meteen mijn DMA settings checken. Indien dit het was, schaam ik me diep :o

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd 1 van de 2 harddisks die niet meer in DMA mode wil werken. BIOS stelt m in op UltraDMA mode 4 (zoals de specs op de site van Seagate ook aangeven als max), maar in de properties van de 2nd IDE controller in de Windows Device Manager staat dat PIO in gebruik is. Blijkbaar is deze disk op de een of andere manier stukgegaan tijdens mn xcopy actie.

Ik ben al lang blij dat t niet aan mn moederbord ligt en dat t slechts een oude disk is :) Nieuwe disk kopen, problem solved.

@BalusC: Bedankt voor het zetje in de juiste richting. Precies waar ik op gehoopt had. Zal de FAQ trouwus voortaan beter lezen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2004 18:45 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 18:43:
maar in de properties van de 2nd IDE controller in de Windows Device Manager staat dat PIO in gebruik is
Heb je wel in het uitklapmenuutje daarboven bij Transfer Mode het volgende geselecteerd: "DMA if available"? (of in ouderwets Hollands: Overdrachtmodus resp "DMA indien beschikbaar" :P )

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 11:38
Waarschijnlijk staat de schijf waar de cdrom bijaan zit op pio?

Het is verstandiger om de schijven aan de zelfde kabel aan te sluiten. In veel gevallen zal je cdrom namelijk de snelheid van die schijf beperken.
Het is ieder geval het proberen waard.

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-02 14:09

amd187

Ondertitel

ff het kanaal waar het om gaat verwijderen in apparaat beheer, en rebooten...

Verwijderd

Topicstarter
FIXED!!! Heb amd187's tip even geprobeerd. Heb de Secondary controller ff verwijderd. Reboot. XP herkende de DVD-ROM, harddisk en vervolgens de controller. XP suggereerde nog een reboot. Netjes gedaan en.... :) Alles is weer A-OK. Onder de Device manager is de disk weer te zien met Ultra DMA mode 4!

Iedereen van *harte* bedankt voor het oplossen van mijn probleem. Zat er al n paar dagen mee. _/-\o_ Ga zo ff n biertje op jullie drinken. Thanks again!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mjah, het stomme toeval wil dat deze tip ook in de FAQ staat .. Kijk nogmaals onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" B)
Pagina: 1