[DSLR] SIGMA SD10 Nieuwe digicam

Pagina: 1
Acties:

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik heb hier een review van deze cam gelezen.

De belangrijkste feature is de Foveon X3 sensor. In tegenstelling tot CCD/CMOS van een gewone digicam leest deze cam voor iedere pixel de kleuren apart uit. Hiermee komt de camera een (grote) stap dichterbij de werking van Film in een anologe camera, resultaat: :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.foveon.com/img/X3_tech_hero.jpg

De camera heeft in totaal 10,2 miljoen pixels, dit levert echter geen 10MP plaatje op aangezien iedere kleur een pixel representeerd, we houden dus een 3,4MP plaatje over. De kleurenechtheid en scherpte van de camera zijn dan ook wel onovertroffen!

Klik hier als je wat meer over de werking van de Foveon (en CCD) wilt weten.

Klik hier voor wat foto's uit de camera! Wilde de layout niet verzieken, vandaar!

Foto's van de camera
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0310/sigma/sd10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/articles/SigmaSD10/Images/specsview.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door OrbitZ op 18-03-2004 21:11 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Deeplinken mag niet ofzo? Jammer... :)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Vergeet niet te vermelden dat deze camera dus alleen SIGMA objectieven kan gebruiken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 10:02

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Host ff die plaatjes op je eigen webspace, dpreview vind dat meestal niet zo lief :)
Maareh wel een vette cam, maarja ik denk dat ik eerder kijk naar een Nikon D2H oid.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Om eerlijk te zijn, echt nieuw is hij niet. Hij is in oktober vorig jaar aangekondigd. Maar die Foveon chip is wel potentieel interessant. 3,4 Mpix vind ik persoonlijk nog een te lage resolutie. Als je zo'n camera koopt wil je wel graag groter kunnen afdrukken. Verder lijkt het me erg hinderlijk dat je niet direct in jpeg kan schieten. Als Foveon die resolutie omhoog kan krijgen en een jpeg convertor in kan bouwen en kan zorgen dat er Nikon lenzen op kunnen zou ik het wel heel interessant vinden :). Sigma lenzen heb ik toch niet zo heel veel vertrouwen in.

[ Voor 5% gewijzigd door gcb op 18-03-2004 17:31 ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

Pelle

🚴‍♂️

Nou, het voordeel van die Foveon-sensor is dat je geen interpolatie hoeft uit te voeren om een beeldpunt te vormen. Bij een CCD of CMOS sensor, wordt een pixel opgebouwd uit 4 subpixels (een rooie, een blauwe en 2 groene meen ik), en die waarden worden uitgelezen en aan de hand daarvan wordt een pixel gecreeerd. Bij een Foveon-sensor is 1 pixel ook echt 1 pixel, omdat de rode, groene en blauwe sensors onder elkaar zitten.
Een Foveon-sensor kan dus in potentie een veel scherper beeld creeeren als een CCD of CMOS. Met een CCD of CMOS kun je geen details vastleggen van precies 1 pixel dik, en dat is met een Foveon wel mogelijk. Daarom kun je met zo'n 3mpixel sensor die je opblaast tot 6mpixel grote proporties een gelijk resultaat behalen.

Dus die resolutie zegt niet zoveel, omdat de sensor gewoon meer detail vast kan leggen. Echter, de techniek is nog niet flawless, maar het is zeer zeker veelbelovend :)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

gcb schreef op 18 maart 2004 @ 17:31:
[..] zorgen dat er Nikon lenzen op kunnen zou ik het wel heel interessant vinden :). Sigma lenzen heb ik toch niet zo heel veel vertrouwen in.
Dan heb je duidelijk nog nooit een goede sigma lens in je hand gehad. De EX-serie is vaak van prima kwaliteit.. het is nog net geen L-serie glas (zoals van Canon) maar het komt er zeer zeker in de buurt. Kijk, een 28-300 van Sigma is niet iets om warm of koud van te worden, maar met een 28-70 2.8 EX HSM of een 70-200 2.8 EX HSM koop je supermateriaal voor een zeer schappelijke prijs. Ook de Sigma primes zijn prima van kwaliteit, dus is snap niet echt wat je punt is..

• OrbitZ
Toch zou ik aan de plaatjes te zien liever voor een 6MP (300D ofzo) gaan dan voor deze chip...

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Motiveer?

Als ik dit plaatje zie: http://www.dcresource.com.../sd10-review/IMG00889.jpg
en je kijkt rechtsonder naar die boom.. dat is echt rete-scherp, en dit is dan nog een jpg, in raw zal het er nog beter uitzien.
Als je dat in Photoshop opblaast naar een 6mpixel-variant (van 2268x1512 naar 3000x2000) dan is de kwaliteit nog steeds prima.. zeker niet slechter dan een 300D met een standaard kitlens.

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Indrukwekkend stukje techniek, die "nieuwe" chip! Jammer om te zien dat hij helaas veel last heeft van ruis, vooral bij de hogere ISO-waarden terwijl de concurrentie DSLR's met een "gewone" CCD / CMOS chipje er minder last van hebben.

Zien is natuurlijk pas geloven wat betreft de opblazing van een foto, of hij dan nog zo scherp blijft. Heb nog niet een vergelijking tussen de gewone foto en een opgeblazen versie ervan gezien bij de review. Maar gezien de uitleg en voorbeeld van Pelle hierboven, moet dit wel snor zitten :*).

Website, Flickr, FB, Twitter

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

grote nadelen van deze camera:

- alleen Sigma objectieven (en dan maar hopen dat de Sigma-camera's in de buurt blijven van Nikon en Canon in de toekomst)

- 3mp foto's, hoe goed dan ook, komen niet in de buurt qua detail/resolutie van bijv. de 6mp foto's van de 10D/300D en D100/D70

- behoorlijk hoog ruis-niveau, daar waar weinig ruis juist een van de grote voordelen is van d-slr camera's

Ik zou óf de goed-geprijste SD9 kopen, óf verder kijken bij Canon en Nikon.
De SD10 vind ik persoonlijk totaal oninteressant....

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Mooooody schreef op 18 maart 2004 @ 18:30:

- alleen Sigma objectieven (en dan maar hopen dat de Sigma-camera's in de buurt blijven van Nikon en Canon in de toekomst)

- 3mp foto's, hoe goed dan ook, komen niet in de buurt qua detail/resolutie van bijv. de 6mp foto's van de 10D/300D en D100/D70

- behoorlijk hoog ruis-niveau, daar waar weinig ruis juist een van de grote voordelen is van d-slr camera's

Ik zou óf de goed-geprijste SD9 kopen, óf verder kijken bij Canon en Nikon.
De SD10 vind ik persoonlijk totaal oninteressant....
bijkomend nadeel is dat hij altijd in RAW schiet, dus dat kost lekker veel space...

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 19:02:
[...]

bijkomend nadeel is dat hij altijd in RAW schiet, dus dat kost lekker veel space...
plus dat je dan áltijd de software nodig hebt :/

ik heb al een paar keer met de sd9 gespeeld (we krijgen hem maar niet verkocht :P) en hij maakt zeker mooie plaatjes! mn favo hangt hier nog steeds aande muur op 30x45 en super scherp (al te vaak gepost op GoT, dus nu ff niet ;))

maar inderdaad, die minpunten he...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mooooody schreef op 18 maart 2004 @ 18:30:
Hier kan je zien dat een SD9 ongeveer dezelfde detaillering/kwaliteit geeft als een D60 van 6 Mpixels. Ik denk dat het dan voorbarig is om te zeggen dat een nieuwer model per definitie niet dezelfde kwaliteit kan geven als een 300D bijvoorbeeld.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• OrbitZ
Verbazingwekkend... Het detail is idd hetzelfde zoniet scherper! Het grootste nadeel van de SD10 (Voorzover ik gezien heb) is dat het bij hogere iso waarden heel erg messy wordt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

OrbitZ schreef op 18 maart 2004 @ 21:15:
Verbazingwekkend... Het detail is idd hetzelfde zoniet scherper! Het grootste nadeel van de SD10 (Voorzover ik gezien heb) is dat het bij hogere iso waarden heel erg messy wordt.
Ja, en in Nederland kost hij iets meer dan een D10, dus of je dan echt voor die sigma moet gaan?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Phil Askey van dpreview heeft de full review van de SD10 online gezet :) De camera krijgt 'maar' een Recommended, omdat veel andere cams ook de kwaliteit van de SD10 blijkbaar kunnen leveren, en meer features of een betere prijs hebben.

LinkedIn
Instagram

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Zou de SD10 inclusief leuke kitlens nou 899 euro kosten, dan zou het ZEKER een camera zijn die ondanks z'n minpuntjes erg gewild zou kunnen worden. Maar als ik hem afzet tegen een D70 of 300D - dan kies ik voor een van deze twee.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Hillie
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Krijgt niet alles een 'recommended' op dpreview?

Het nadeel van deze camera is dat er alleen Sigma op kan. Op een Nikon of Canon (of Minolta of Pentax) kun je naast de merkeigen objectieven ook nog eens Sigma, Tamron en nog een paar merken schroeven. Dat breidt het aanbod natuurlijk enorm uit.

[ Voor 75% gewijzigd door Hillie op 22-03-2004 08:05 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ja, ik heb op dpreview.com nog niets echt afgekeurd zien worden. Overigens vind ik de fora ook waardeloos - je ziet mij liever op fredmiranda :)

Dat van die Sigma lenzen vind ik echt minder - sterker nog, ik vind het gewoon DOM. Ik snap niet dat ze er geen Nikon of Canon mount opgezet hebben. (Dat laatste zou mij wel heel erg verbaasd hebben daar Sigma het al jaren tikt een licentie te kopen - vandaar ook de rechip problemen etc).

Hoewel Sigma objectieven in de EX serie echt niet slecht zijn (de 70-200mm f/2.8 EX HSM is voor z'n prijs echt een waanzinige lens bv!) hou ik er niet van in mijn keuze beperkt te zijn.

Ik gebruik nu zowel Canon als Sigma objectieven en het is niet ondenkbaar dat daar een Tamron 17-35mm Di daar bij komt - deze komt zeer zeer goed uit diverse testen. Ook een Canon "Plastic-fantastic" 50mm 1.8 mk I of II staat nog op het lijstje .. bij een SD10 had je dat wel kunnen vergeten natuurlijk.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hillie schreef op 22 maart 2004 @ 08:03:
Krijgt niet alles een 'recommended' op dpreview?...
Een aardig aantal DSLR-cams krijgt toch highly recommended hoor :) Dat deze SD10 dus 'maar' een recommended krijgt zoals ik zei, is toch een beetje een tegenvaller.

Recente voorbeelden van DSLR's:

Nikon D2H: Highly Recommended
Olympus E-1: Recommended
Pentax *ist D: Highly Recommended
Canon 300D: Highly Recommended

De voorganger van de SD10, de SD9, kreeg ook Recommended, en ik had toch eigenlijk verwacht dat Sigma wel redelijk wat verbeteringen zou hebben aangebracht om toch een nette verbetering tov de SD9 te leveren. Maar blijkbaar is dat (nog) niet echt gelukt :)

LinkedIn
Instagram

• Hillie
  • Laatst online: 23:23

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik bedoelde eigenlijk "Krijgt niet alles minimaal een 'recommended' op dpreview?". :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Inderdaad - niets krijgt volgens mij een slechte review. (zullen we eens wat Trust camera's opsturen dan? ;) :P ).

Ik zou zelf de SD10 geen recommended geven. Niet dat het een slechte camera is - als je bewust voor de SD10 kiest vanwege z'n postieve kanten, na goede research, dan doe je een prima koop.

Alleen voor iemand die nog niet weet wat voor DSLR hij zal gaan kopen vind ik de SD10 niet 'recommended' - wanneer ik deze afzet tegen de 300D en D70 bijvoorbeeld.

Pagina: 1