Luidsprekerkasten bouwen voor autoradiospeakers

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MaZeS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb sinds kort 4 identieke autoluidsprekers over vanwege de aanschaf van een nieuwe bolide.
Nu wil ik deze graag gaan gebruiken in 2 of 4 nog te bouwen luidsprekerkasten.

Nou heb ik al gezocht hier op het forum naar informatie, maar ik kom er zelf niet uit wat ik nou het beste kan doen:
-Kan ik het beste 4 luidsprekerkasten bouwen met ieder 1 luidspreker?
-Kan ik het beste 2 luidsprekerkasten bouwen met ieder 2 luidspekers?
-Is met "luchtgat" beter dan dicht?
-Wat voor afmetingen iedere kast minimaal hebben voor een beetje redelijk geluid?(heb ze liever niet te groot, ze moeten wel "portable" zijn)

Heb al wat software geprobeerd voor voor berekeningen, maar kom er maar niet uit welke gegevens ze bedoelen, laat staan wat ik met de resultaten aan moet.

Informatie over de 4 speakers:

Woofer diameter 100mm
Nom. belastbaarheid 40 W
Muziekbelastbaarheid 100 W
Sensitivity: 91.53dB
Freq resp: 80~22.000Hz
Revc 3.8 ohm
Mms 15.4g
Xmax 4mm
Fs/Fo 80 Hz
Qts 0.62
Qms 5.5
Qes 0.7
Vas 15.45

• original4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 20:59
Zou het in ieder gebal met een luchtgat doen dat vind ik persoonlijk beter klinken

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 10:19
auto speakers zijn open air ... dus maakt niks uit wat voor kast je gebruikt, maar moet dan wel een gat in. en 2 of 1 speaker? ja, volgens mij maakt dat ook niet veel verschil. Wel als je "normale" speakers gaat gebruiken, dan moet je opletten op de kast inhoud ed. maar dat hoeft nu niet

mijn pc

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou ze in een gesloten kistje zetten van 3-5 liter elk.

Wil je een mooie basreflex, haal dan de info eens door Winisd heen.

Wise enough to play the fool

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

nee, nee, niet help...

Autospeakers zijn niet open air, zoals de TS parameters ook al aageven. Alleen jij kan bepalen of je 4 of 2 speakers wil. Qua formaat zal het allemaal niet veel uitmaken tenzij je isobarische opstellingen wil maken. Verder is dit toch heel goed zelf te doen.

Download WinIsd, vul de bekende waarden in en kijk wat eruit komt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• MaZeS
Ok, bedankt voor de snelle reactie allemaal, dat wordt dus met luchtgat en 2 speakers per box.
Is er hierbij nog een soort van tunnel of pijp nodig voor het luchtgat, of is dit niet zo van belang? Hoeveel cm2 zou zo'n gat ongeveer moeten zijn?
Neem verder aan mdf dikker dan +/- 6mm wel goed is?

@atgast:
Ik heb WinISD geprobeerd, maar kan niet alle gegevens vinden om een nieuwe driver toe te voegen. Bovendien zit ik niet zo in het geluid, dus kon weinig maken van de resultaten die ik met de wel ingevulde gegevens kreeg.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ok, fair enough. ik zal het uitleggen aan de hand van enkele screenshots.

Overigens dat ding wat jij steeds luchtgat noemt, dat heet bass-reflex pijp. De maten hiervan zijn redelijk ingewikkeld om te bepalen, maar gelukkig kan het ook met 1 klik en wat software. Het is iig niet lukraak een gat in je kast zagen ;)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/M6F5DU3F4553/picserver.png

zo vul je jouw parameters in.

Als je nu op new project klikt, de door jouw gemaakte driver kiest en op next blijft rossen, dan krijg je meestal de beste compromis voor deze speaker.

In dit geval kom je dan uit op een Bass reflex kast van 60 liter met een bass reflex buis die getuned is op 50hz (de resonantiefrequentie van de lucht in de buis ligt op 50Hz)

persoonlijk zou ik echter gaan voor een ontwerp met 45liter kast inhoud en een BR buis die getuned is op 54Hz. Wat minder ruimte zonder veel compromis op de response :)

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan op 18-03-2004 15:54 ]

• MaZeS
Hardstikke bedankt he!
Ik begin nu te begrijpen hoe het programma zo'n beetje werkt.
Wil die kasten alleen iets kleiner hebben, dus ga nog ff klooien.

Bij het aanmaken van nieuwe drivers heb ik alleen de volgende gegevens over die nog niet zijn ingevuld:
-SPL
-Re
-Pe
-Le
-BL
-Z
-Sd

Zitten er nog andere benaming bij voor gegevens die ik eerder had genoemd, of is dit anders nog uit te rekenen?(als ze al van belang zijn voor de berekening)
Deze gegevens heb ik nu nog niet ingevuld:

-Nom. belastbaarheid 40 W
-Muziekbelastbaarheid 100 W
-Sensitivity: 91.53dB
-Freq resp: 80~22.000Hz
-Revc 3.8 ohm
-Mms 15.4g

[ Voor 6% gewijzigd door MaZeS op 18-03-2004 16:24 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

-Nom. belastbaarheid 40 W = Pe
-Muziekbelastbaarheid 100 W = niet belangrijk voor berekeningen
-Sensitivity: 91.53dB = wordt voor je berekend
-Freq resp: 80~22.000Hz = niet belangrijk voor berekeningen
-Revc 3.8 ohm = Re
-Mms 15.4g = gewoon invullen

Gewoon invullen wat je wel hebt. Dan zie je vanzelf wat berekend wordt. In principe heb je genoeg aan het bovenste vakje van de editor (thiele small parameters)

Verwijderd

Als je ons het merk woofer en evt naam van het model en of typenummer verteld dan kunnen we je misschien wat beter helpen

• MaZeS
Het zijn BMBoschmann ALX-422TT speakers. Deze werden onder een andere modelnaam verkocht bij Conrad.

Geloof trouwens dat ik een andere versie van WinISD moet hebben ofzo. Je screenshot ziet er anders uit, en ik kan bij deze versie(0.44) geen Mms invullen.
(Je zult de Pro versie wel hebben vermoed ik)
Zal strax thuis ff kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door MaZeS op 18-03-2004 17:37 ]

• MaZeS
Het lag inderdaad aan het feit dat ik de pro versie niet had geinstalleerd.
De niet-pro versie is trouwens wel verder "af" dan de pro versie.
Ze geven ook vrijwel hetzelfde resultaat.

Nou heb ik alleen een stukje gelezen over iso-barik systemen, en dit lijkt me ook wel interessant. (de variant waarbij 2 speakers in fase achter elkaar worden geplaatst)
Is dit alleen wel mogelijk met 2-weg speakers? Kan me voorstellen dat dit de hoge tonen niet ten goede komt.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

MaZeS schreef op 18 maart 2004 @ 19:30:
Het lag inderdaad aan het feit dat ik de pro versie niet had geinstalleerd.
De niet-pro versie is trouwens wel verder "af" dan de pro versie.
Ze geven ook vrijwel hetzelfde resultaat.

Nou heb ik alleen een stukje gelezen over iso-barik systemen, en dit lijkt me ook wel interessant. (de variant waarbij 2 speakers in fase achter elkaar worden geplaatst)
Is dit alleen wel mogelijk met 2-weg speakers? Kan me voorstellen dat dit de hoge tonen niet ten goede komt.
Je zal hierdoor idd beperkt zijn tot 1 bepaalde soort opstelling.
zie ook http://www.jlaudio.com/tutorials/isobarik/index.html voor meer info.
De beste optie voor jouw situatie zou dus http://www.jlaudio.com/tutorials/isobarik/tunnel1.html zijn.

• MaZeS
Dat is inderdaad wat ik in gedachten had....
Is dit alleen wel verstandig met de speakers die ik hier nu heb?(2-weg)
Alleen de lage tonen worden dan geboost volgens mij, want het hoge tonen deel van de achterste speaker bevindt zich slechts in de "vacuum" tussen de 2 speakers.
Deze zal dus niet de de hoge tonen van de voorste speaker boosten.

[ Voor 13% gewijzigd door MaZeS op 18-03-2004 19:58 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

MaZeS schreef op 18 maart 2004 @ 19:57:
Dat is inderdaad wat ik in gedachten had....
Is dit alleen wel verstandig met de speakers die ik hier nu heb?(2-weg)
Alleen de lage tonen worden dan geboost volgens mij, want het hoge tonen deel van de achterste speaker bevindt zich slechts in de "vacuum" tussen de 2 speakers.
Deze zal dus niet de de hoge tonen van de voorste speaker boosten.
Isobarisch zort ervoor dat de kracht van de woofer verdubbeld word. Daardoor kan de kast 2x zo klein zijn. Voor het volume doet dit verder niet zoveel. Echter, je versterker moet 2 woofer ipv 1 en dus kost het ook 2x zoveel vermogen om het geheel aan te sturen. Op hetzelfde wattage lijkt het dus net alsof ie minder hard speelt. omdet de tweeter echter hetzelfde signaal krijgt als de woofer, zal dit niks uitmaken voor het volume. Het kost alleen 2x zoveel vermogen om hetzelfde aan te sturen.

• MaZeS
Laat dat iso-barische toch maar achterwege denk ik.
Bedankt voor alle info he!

Nu bleek alleen dat ik toch weer een ander type Boschmanns heb dan ik meldde |:(
Kan hier alleen vrijwel niets over vinden, dus dat wordt emailen met Boschmann om ts parameters ;(
Het model moet zijn:

Boschmann G-4532S (G van Gunmetal)
4 OHM

Hoeveel watts ze hebben ben ik nog niet uit, want Conrad zegt dus:
Nom. belastbaarheid: 40 watt
Muziekbelastbaarheid: 100 watt
89 dB

Terwijl achterop de luidspreker zelf 200 watts staat.

Als ik nog ts parameters krijg post ik ze hier wel weer. Misschien dat iemand er dan ooit nog eens wat aan heeft.
Pagina: 1