Toon posts:

Partitie aangemaakt, maar system is 'unknown'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een kale laptop gekregen van m'n oom die hem niet meer gebruikte :) . Ik dacht zo te installeren, maar als ik windows wil installeren dan zegt dat het niet kan omdat er iets met de partitie mis is. Ik vervolgends FDISK runnen, en daar zie ik dat er bij system 'unknown' staat. Heb weer nieuwe partitie gemaakt, maar steeds blijft er unknown staan ipv bv fat32.
Ik snap er niks meer van, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Oh ja het is een Dell Latitude CPi en ik wil er win98 opgaan zetten.
Jullie zullen wel denken waarom niet via cdrom booten en dan installen, maar het probleem is dat ik de bootvolgorde in bios niet kan veranderen omdat mijn oom dat wachtwoord niet weet.

Alvast bedankt voor reacties!!

Verwijderd

De aangemaakte partitie moet je eerst nog formateren in Fat32 ( of NTFS of whatever )...

format X:

Waar X de schijfnaam is dus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 14:44:
De aangemaakte partitie moet je eerst nog formateren in Fat32 ( of NTFS of whatever )...

format X:

Waar X de schijfnaam is dus.
Ja dat d8 ik ook, maar dan
zegt hij: "Invalid media type reading drive C. Abort, Retry, Fail?"

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42

Sjaak_Afhaak

Bleh!

controleer de schijf even met het tooltje van de fabricant zou ik zeggen :) wie weet is de schijf gewoon dood aan het gaan.
overzicht van tools

[ Voor 3% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 18-03-2004 14:48 ]

Hier staat tekst

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens de schijf te cleanen met Debug en/of MBRWork. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

Verwijderd

Is dat wanneer je van je diskette station af formatteert?

Je moet in ieder geval nadat je hebt gepartitioneerd, formatteren om de boel weer leesbaar te maken.

A:\> format C:

Dat zou gewoon moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Dit geeft ie aan in fdisk:

code:
1
2
3
Partition  Status  Type    Volume   Mbytes System       Usage
C: 1          A    PRI DOS          6189   UNKNOWN     100%
Total disk space is 6189 Mbytes (1Mbyte = 1048576 bytes)

Verwijderd

Topicstarter
he mensen het is al gelukt!! heel erg bedankt.

Maar heb nu nog een ander vraagje. Als je windows xp via cdrom opstart dan installeerd ie heel wat bestanden voordat ie met de 'echte' setup begint. Weet iemand ook waar die bestanden staan op de winxp cd zodat ik die handmatig kan kopieren mbv diskettes?

Verwijderd

Die bestanden staan in de /i386 directory geloof ik. Om ze met diskettes te gaan kopieren is niet te doen. Haal gewoon een goede bootdisk van www.bootdisk.com die dos opstart met cdrom support en je bent klaar.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe had je het opgelost? Zo is dit topic überhaupt nog wel van enig nut voor de Searchdatabase ;)

Wat betreft jouw vraagje: ze staan op \i386. Je kunt overigens gewoon de hele \i386 op een HDD zetten en dan daarvanuit \i386\winnt.exe runnen om de setup te starten zonder gebruikmaking van de CD. Laad wel even smartdrv.exe van te voren, anders duurt het onwijs lang ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 18 maart 2004 @ 15:15:
Hoe had je het opgelost? Zo is dit topic überhaupt nog wel van enig nut voor de Searchdatabase ;)

Wat betreft jouw vraagje: ze staan op \i386. Je kunt overigens gewoon de hele \i386 op een HDD zetten en dan daarvanuit \i386\winnt.exe runnen om de setup te starten zonder gebruikmaking van de CD. Laad wel even smartdrv.exe van te voren, anders duurt het onwijs lang ;)
ja heel dom :X . ik had na fdisk NIET gerestart. Toen ik dat wel deed, deed ie het wel. Maarja staat dit ook weer in de search ;)

Ok dan zal ik die proberen op mn hd te krijgen

Verwijderd

Topicstarter
het topic kan nog niet dicht............................

zit er nu mee dat cdrom niet werkt in dos.
Als ik opstartdisk doe dan worden de drivers van de cdrom niet geladen.
Dat komt omdat ie erin niet inzit, zou je denken stop die er dan in, maar ik kan er alleen floppydrive of cdrom indoen. Beide kan niet, want maar 1 slot daarvoor.
Ik heb dus die bestanden van floppy op HD gezet, en dan cdrom erin, maar dan werkt het nog niet. Iemand idee hoe ik die cdrom wel werkend kan krijgen?

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Kan je laptop niet van een CD booten? Als dat wel kan (lijkt me logisch voor een laptop die of FDD of CD erin kan hebben), boot je gewoon naar je XP CD.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
ja moet wel kunnen, maar ik weet het wachtwoord niet van het bios

Ik zat er aan te denken om alle bestanden uit de map i836 ( bijna 500mb) naar die ibm travelstar hd in de laptop te pompen. Iemand ideen hoe ik dat moet doen?
Moet ik zo'n convertor kopen zodat ik m op mn idepoort van desktop pc kan aansluiten, of zijn er andere manieren?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-03 10:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En als je de HDD nu eerst eens als DOS-systeemschijf formateert zodat je daarvandaan kan opstarten :?
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 15:58:
ja moet wel kunnen, maar ik weet het wachtwoord niet van het bios.
En kan je dat niet resetten :? BIOS-batterij eruit doet het vaak al.

[ Voor 55% gewijzigd door Freee!! op 18-03-2004 16:03 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1