Thunderbird 850. Wil 131x6.5 ipv 100x8.5.

Pagina: 1
Acties:

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24
Ik heb een oude TB 850.

Nu heb ik in de FAQ gelezen dat met een hogere FSB de rest van je systeem sneller gaat mits het het aankan. Nu is mijn overige hardware geschikt ervoor (pc133 geheugen, GF4 ti4200, maxtor 80gb HD) dus ik wil graag een hogere FSB.

Alleen ik zit met het volgende probleempje: zo te zien is de multiplier gewoon unlocked want ik kan in de bios talloze waardes kiezen. Maar ik kan alleen een hogere multiplier kiezen. Standaard is namelijk 8.5 en verder kan ik alleen 9, 9.5, 10, 10.5, 11 etc etc kiezen.

Ik wil dus een lagere multiplier (6.5) en een hogere fsb (131)

De fsb kan ik gewoon met stapjes van 1 verhogen tot 133 maar de multiplier kan ik dus alleen hogere waardes kiezen en niet lager.

Moederbord is een MSI K7T Turbo L.E

Hoe is dit mogelijk? kan het zijn dat de multiplier toch niet helemaal unlocked is ofzoiets? iemand een oplossing?

En nog iets; produceert 131x6.5 meer hitte dan 100x8.5? zit nu namelijk al op 72 graden vanwege niet al te beste koeler dus als het dan veel warmer wordt dan kan het zoiezo al niet.

En hoeveel performance verschil kan ik verwachten met mn videokaart en harde schijf etc wanneer de fsb van 100 naar 131 gaat?

edit: als ik op http://www.pclabs.gen.tr/article.asp?doc=39&page=4 kijk dan schijnt het wel te moeten kunnen. Hun gebruiken wel ander mobo.

[ Voor 15% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-03-2004 14:33 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die oude TB 850 ers die worden erg warm en kunnen niet zo'n heeeel erg hoge overklock aan.. Dat je de multiplier niet lager kan kiezen komt waarschijnlijk gewoon doordat je moederbord geen lagere multipliers ondersteund..

Je produceert meer hitte als je gaat overklokken.. als je dan 72 graden non-oc'ed hebt dan schiet dat ni echt op he ;) eerst maar eens een betere koeler...

Dat performance verschil zal ook niet echt merkbaar zijn als je je fsb van 100 naar 133 zou kunnen gooien.. (ik betwijfel zelf of je CPU dit wel aankan...)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
apen-nootjes schreef op 18 maart 2004 @ 14:34:
Die oude TB 850 ers die worden erg warm ......
? ik er beneden 1 staan, maar dat ding wordt 34 graden stressed?

Maar vergeet niet als je gaat overklokken op FSB dat de PCI en AGP bus ook omhoog gaat en dat vinden niet alle kaarten leuk

Verwijderd

Als je meer performance wilt zou ik gewoon een nieuwe mobo, cpu, en geheugen nemen, het is moeilijk om de fsb te verhogen alleen door de warmte al, het mobo en je geheugen moeten het ook aankunnen, dus ik geef het weinig kans.
En als het lukt zal de extra snelheid zo weinig zijn dat je het zo goed als nergens zal merken.

• Hertog_Martin
Hmm.

Ik wil ook niet overclocken.
Ik wou alleen de zelfde snelheid behalen met een hogere FSB en lagere multiplier omdat in de FAQ staat dat FSB de algehele snelheid van de rest van je componenten verhoogd. En aangezien de rest van mijn componenten nieuwer/beter zijn dan mn processor dacht ik dat ik er wel baat aan zou hebben.

Maar blijkbaar scheelt het dus zogoed als niets?

Wel vreemd als mn mobo lagere multipliers niet ondersteund. Hij gaat wel tot een belachelijk hoge 15.5 maar lager ho maar.

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 14:39:
Als je meer performance wilt zou ik gewoon een nieuwe mobo, cpu, en geheugen nemen
Waarom denkt iedereen toch altijd dat ik zat geld heb om alles wat ik wil te kunnen kopen? :D

Ik heb 17 euro en meer zal ik ook niet hebben de komende maanden dus moet het doen met wat ik heb :)

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op 18 maart 2004 @ 14:41:
[...]

Waarom denkt iedereen toch altijd dat ik zat geld heb om alles wat ik wil te kunnen kopen? :D

Ik heb 17 euro en meer zal ik ook niet hebben de komende maanden dus moet het doen met wat ik heb :)
Dan neem je toch een bijbaantje zoals bijna iedereen doet die geld nodig heeft ;)

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 14:43:
[...]

Dan neem je toch een bijbaantje zoals bijna iedereen doet die geld nodig heeft ;)
Ja maar zit al tijdje ziek thuis

Anyway topic kan wel dicht.

Blijkt dus aan mn mobo te liggen die het gewoon niet ondersteund (best wel vaag) en de performance gain is ook minimaal en kans op problemen is ook nog aanwezig.

Moeite niet waard dus.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 18:23
Geld zat heb je niet nodig.

Ik heb even op msi.com.tw gekeken en jouw moederbord heeft een socket type A, dus kan je ook een nieuwe processor kopen.

Eurootje of 40 en je hebt een Duron met Applebred-core, op 1.4, 1.6 of 1.8 GHz. (1.4 is iets goedkoper, 1.8 iets duurder)..

Die zijn sowieso sneller dan wat je nu hebt en draaien standaard al met een busklok van 133 MHz.

Verder kan je ze modden zodat ze 256kb cache hebben (in principe zijn het verbouwde Thoroughbreds), maar dat werkt niet altijd. Ook zijn het uitstekende overklokkers, dus als je hem verder unlockt kan je je multiplier nog wat hoger zetten. Als Thoroughbred ondersteunt je moederbord deze processoren waarschijnlijk wel, zal hoogstwaarschijnlijk gewoon "Unknown CPU Type (1600+)" weergeven in geval van een 1.4 GHz.

P.S.: Je mag ook mijn XP2000+ overnemen voor 35 euro, die ligt me toch maar in de weg... :-)

Ga toch fietsen.

• Hertog_Martin
kakanox schreef op 18 maart 2004 @ 15:10:
Geld zat heb je niet nodig.

Ik heb even op msi.com.tw gekeken en jouw moederbord heeft een socket type A, dus kan je ook een nieuwe processor kopen.

Eurootje of 40 en je hebt een Duron met Applebred-core, op 1.4, 1.6 of 1.8 GHz. (1.4 is iets goedkoper, 1.8 iets duurder)..

Die zijn sowieso sneller dan wat je nu hebt en draaien standaard al met een busklok van 133 MHz.

Verder kan je ze modden zodat ze 256kb cache hebben (in principe zijn het verbouwde Thoroughbreds), maar dat werkt niet altijd. Ook zijn het uitstekende overklokkers, dus als je hem verder unlockt kan je je multiplier nog wat hoger zetten. Als Thoroughbred ondersteunt je moederbord deze processoren waarschijnlijk wel, zal hoogstwaarschijnlijk gewoon "Unknown CPU Type (1600+)" weergeven in geval van een 1.4 GHz.

P.S.: Je mag ook mijn XP2000+ overnemen voor 35 euro, die ligt me toch maar in de weg... :-)
Hey,

Ik ben toevallig de afgelopen week druk op zoek naar een nieuwe CPU.

Mijn mobo kan maximaal een palomino 1800+ aan, een Tb 1400 of een duron 1200mhz (vindt ik te sloom)

http://www.msi.com.tw/pro...support_detail.php?UID=25

Nou er zijn 3 winkels die de 1800+ nog verkopen. Alle 3 gemaild. Geen een heeft de palomino core. Verder heb ik het tweedehands nog geprobeert.. ook geen succes bij 4 mensen. En ook nog voor de TB 1400 geprobeert; was al verkocht.

Dus beetje mission impossible om een palomino xp processor te vinden

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-03-2004 16:11 ]

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op 18 maart 2004 @ 16:08:
[...]

Hey,

Ik ben toevallig de afgelopen week druk op zoek naar een nieuwe CPU.

Mijn mobo kan maximaal een palomino 1800+ aan, een Tb 1400 of een duron 1200mhz (vindt ik te sloom)

http://www.msi.com.tw/pro...support_detail.php?UID=25

Nou er zijn 3 winkels die de 1800+ nog verkopen. Alle 3 gemaild. Geen een heeft de palomino core. Verder heb ik het tweedehands nog geprobeert.. ook geen succes bij 4 mensen. En ook nog voor de TB 1400 geprobeert; was al verkocht.

Dus beetje mission impossible om een palomino xp processor te vinden
Waarom wil je in gods naam persé een Palomino. Van alle XP's zijn dit de warmste en het slechtste over te clocken. Zoek een goeie met Tbred B-core en je kan flink aan het clocken. Ik heb er hier een 1800+ die bijna 2500MHz doet zonder een centje pijn. Als ik er echt rustig voor ga zitten haalt ie ook nog wel 2500MHz. Bovendien is ie een stuk cooler dan m'n Barton die ik nu in gebrukk heb. Stop zoeken naar een Palomino. De specs van je bord moeten wel een lagere spanning dan 1,75V aankunnen, maar dat zou geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

Een hogere FSB op een zelfde CPU speed geeft meestal ietstjes meer warmte (zal je waarschijnlijk erg weinig van merken). Mischien moet je Mp 13 of hoger eens proberen, meestal geven deze op oudere bordjes lagere MP's. Bijvoorbeeld 7,5x op 15, 7x op 14 ed.

• Hertog_Martin
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 16:30:
[...]

Waarom wil je in gods naam persé een Palomino. Van alle XP's zijn dit de warmste en het slechtste over te clocken. Zoek een goeie met Tbred B-core en je kan flink aan het clocken. Ik heb er hier een 1800+ die bijna 2500MHz doet zonder een centje pijn. Als ik er echt rustig voor ga zitten haalt ie ook nog wel 2500MHz. Bovendien is ie een stuk cooler dan m'n Barton die ik nu in gebrukk heb. Stop zoeken naar een Palomino. De specs van je bord moeten wel een lagere spanning dan 1,75V aankunnen, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Hmz

MSI gaat toch niet zomaar duidelijk aangeven (op de hoofdpagina van het produkt staat het met rode letters zelfs) dat dit moederbord GEEN thoroughbred aankan?

Ik ga anders wel even rondzoeken of iemand anders het al geprobeert heeft

edit; ook op de AMD support pagina staat dat dit mobo alleen palomino (model 6)xp's aankan en geen t-bred (model 8 )

[ Voor 9% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-03-2004 18:32 ]

• Hertog_Martin
kakanox schreef op 18 maart 2004 @ 15:10:

Je mag ook mijn XP2000+ overnemen voor 35 euro, die ligt me toch maar in de weg... :-)
ik bied 25 euro (meer heb ik niet)

(net namelijk topic doorgelezen waar 4 mensen aangeven succesvol een t-bred 2000+ draaiend te hebben op exact dezelfde mobo als die van mij)

[ Voor 63% gewijzigd door Hertog_Martin op 19-03-2004 01:42 ]

• Hertog_Martin
Wanneer komt er eens een keer een PM functie in dit forum??

zo irritant dat als iemand iets wil laten weten je maar moet hopen dat hij nog een keer terugleest in het topic.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 18-03-2004 23:49 ]

• Hertog_Martin
naja dan maar een kickje in de hoop dat kakanox nog een keer dit topic doorleest.
Pagina: 1