[Debian] Installatie op een SATA RAID systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Hoi,

Ik ben een nieuwe server aan het installeren met een Promise Fasttrak S150 TX4 en 3 160 GB harddisks. Deze fasttrak controller wordt standaard niet herkend door de kernel.

Debian heeft een kernel patch voor deze controller -> hier meer info

Ik heb nu een nieuwe kernel gecompiled (2.4.25) met deze patch en op de rescue bootflop gezet. Maar helaas wordt er nog steeds geen HD gevonden tijdens de installatie :(

Vergeet ik nog iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26497

Install debian op een disk die op de normale ide controller staat aangesloten, compile de fasttrak drivers van promise.com, compile je kernel, maak een ramdisk met die fasttrak kernel module, verander je fstab naar /dev/sda*, halt, sluit je disken aan op de fasttrak controller, boot, ctrl-f en zet mirroring aan...

En dan maar hopen dattie ut doet :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 26497 op 18-03-2004 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 14:19

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Alex214 schreef op 18 maart 2004 @ 12:14:
Ik heb nu een nieuwe kernel gecompiled (2.4.25) met deze patch en op de rescue bootflop gezet. Maar helaas wordt er nog steeds geen HD gevonden tijdens de installatie :(
Heb je de README op de rescue-disk gelezen? Je moet namelijk minimaal een aantal kernel-opties aan hebben staan die nodig zijn voor de installatie (welke dat zijn is te lezen in de README).

Daarbij moet je rsdev.sh (of misschien heet ie net even iets anders) runnen die ook op de rescue-disk te vinden is. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex214
Anoniem: 26497 schreef op 18 maart 2004 @ 12:41:
Install debian op een disk die op de normale ide controller staat aangesloten, compile de fasttrak drivers van promise.com, compile je kernel, maak een ramdisk met die fasttrak kernel module, verander je fstab naar /dev/sda*, halt, sluit je disken aan op de fasttrak controller, boot, ctrl-f en zet mirroring aan...

En dan maar hopen dattie ut doet :P
Maar ik wil het dus aan de praat krijgen zonder module maar de driver mee gecompiled in de kernel. Daar is die kernel patch (zie mijn eerste post) ook voor. Ik heb hem dus ook aangezet in de kernel maar krijg weinig te zien tijdens het booten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex214
mOrPhie schreef op 18 maart 2004 @ 13:15:
[...]

Heb je de README op de rescue-disk gelezen? Je moet namelijk minimaal een aantal kernel-opties aan hebben staan die nodig zijn voor de installatie (welke dat zijn is te lezen in de README).

Daarbij moet je rsdev.sh (of misschien heet ie net even iets anders) runnen die ook op de rescue-disk te vinden is. :)
Ja dat heb ik...voor zover ik weet staat alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:42

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Volgens mij kan ik het wel in dit topic vragen, ik wil tenslotte precies hetzelfde: debian installeren op een sata raid systeem.

Het probleem is dat het systeem waar ik mee moet werken geen floppydrive heeft. En bij het laden van modules kan ik alleen maar van een floppy laden. Is er geen manier om de sata / raid modules van een ftp site te downloaden? Het lukte me niet om een ftp installatie te beginnen, blijkbaar moet daarvoor eerst een root file systeem gemount zijn. Of weet iemand een andere manier om debian op een sata-raid opstelling te installeren, zonder floppydrive? Netwerk, met toegang tot internet, werkt, en verder heb ik nog een dvd-rw drive met daarin momenteel de 'Debian GNU/Linux - Disk 1 Generic boot (Non-US)' van linuxiso.org. Ik zou dit het liefst met deze cd willen oplossen, omdat een nieuwe branden nogal lastig is.

Specs: ASUS K8SE DeLuxe, Athlon64 3000+, 2 Maxtor 160 GB schijven die aan de on-board fasttrak raid controller hangen, gemirrored. (Overigens heeft het bordje twee verschillende setjes sata-poorten met twee verschillende raid controllers. Ook bij de via raid controller werkt het echter niet. Lijkt me ook logisch, maar voor iemand het gaat vragen... ;))

Iedereen die kan helpen alvast hartelijk bedankt.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Laat ik dit nogmaals onder jullie aandacht brengen.

Inmiddels kan ik wat makkelijker een nieuwe cd branden, maar een floppydrive heb ik nog steeds niet tot mijn beschikking. Iemand een idee?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Serial ata wordt pas goed ondersteund vanaf Linux 2.6. Sommige serial ata controllers worden ook door door 2.4 herkend als zijnde een ide controller.

Bios raid werd in Linux 2.4 ondersteund. De implementatie heette ataraid. Deze is verdwenen in kernel 2.6. Waarschijnlijk omdat het hele ide framewerk in 2.6 opnieuw geschreven is en omdat ze niet echt blij waren met hoe ataraid in elkaar stak hebben ze deze implementatie weggegooid (zo zal het ongeveer zijn).

dus:
2.6 ondersteunt serial ata controllers, maar geen raid.
2.4 ondersteunt raid (zeer beperkt), maar geen sata
en daarom moeten jullie gewoon geduld hebben of een andere oplossing zoeken dan Bios Raid.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Tip: Download de beta installer van debian (testing). Hiermee had ik mijn systeem zo in de lucht, wat ik met driver flop's etc niet goed werkend kreeg (van lilo die niet verder kwam dan een klein stukje etc).

Die testing kent een heel hoop controllers :)
http://www.debian.org/devel/debian-installer/
Even omlaag scrollen en downloaden :)

@ hierboven: 2.4 ondersteund vanaf ik geloof 2.4.24 wél enkele sata controllers, ook de Silicon Image 3112a

[ Voor 15% gewijzigd door pierre-oord op 11-05-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

pierre-oord schreef op 11 mei 2004 @ 17:27:
Die testing kent een heel hoop controllers :)
Alsof een debian kernel dingen kan wat een stock kernel niet kan. Support is er niet op dit moment en het zal nog wel een eeuwigheid duren. Je weet hoe dat gaat met Linux (komt een beetje door de houding van fabriekanten).
@ hierboven: 2.4 ondersteund vanaf ik geloof 2.4.24 wél enkele sata controllers, ook de Silicon Image 3112a
Ja, met kernel 2.4.26 kun je zelfs raid op deze controller gebruiken. Dat gebruik ik.

2.4.27 (is nog niet uit) zal alle sata controllers ondersteunen die 2.6 ook kent maar raid zal voor deze controllers ff kut blijven.

Mijn advies:
Dualbooters-> heb geduld
Andere lui-> pak software raid ala md

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

vandaag in de debian-nieuwsbrief:
Karl Schmidt explained in a howto that
the last beta release of the debian-installer supports serial ATA
(SATA), but going on to RAID is still a manual task. The basic idea
was to install Debian on one drive, partition the second drive with
just the same sizes, copying the Debian installation over from the
first disk, then repartitioning it and attaching it to the degraded
array.

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Stacium schreef op 12 mei 2004 @ 13:32:
vandaag in de debian-nieuwsbrief:

[...]
Even kijken of ik het goed begrepen heb:

De truuk is dus, debian installeren op 1 van de 2 sata drives, vervolgens kopieren naar de andere (ze zijn allebei even groot, dus dat is het probleem niet) en dan pas een raid array aanmaken - met behoud van de originele data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Hertog schreef op 12 mei 2004 @ 15:47:

Even kijken of ik het goed begrepen heb:
[...]
Ik hoop dat je begrepen hebt dat het hier over software raid (md) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

irondog schreef op 12 mei 2004 @ 19:28:
[...]

Ik hoop dat je begrepen hebt dat het hier over software raid (md) gaat.
Zo ver ben ik nog niets eens :)

Ik probeer nu, met de laatste beta van de debian installer, het syteem te installeren. Die laatste beta zou sata moeten ondersteunen, staat ook in de FAQ, maar hij komt er niet uit. Bij het stukje waar de harde schijven gepartitioneerd zouden moeten worden heb ik alleen de keuze 'Manually edit partition table', en als ik dat dan wil doen kan ik alleen maar 'Finish partitioning and write changes to disk'

Oftwel, de harde schijf wordt niet herkend, en dat terwijl hij in het bios wel goed staat (Niet op RAID mode dus). In het BIOS worden ze ook weergegeven als twee aparte schijven. Welke set SATA poorten ik gebruik maakt overigens niet uit. Ik zat al te denken of ik misschien een aparte parameter moest opgeven bij het booten, maar daar kon ik niets over vinden. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik heb inmiddels geprobeerd (tegen beter weten in...) een 2.6 kernel te installeren. Dan worden de schijven wel herkend, maar krijg ik een 'Kernal panic: Attempted to kill init!' melding (en nog wat general protection faults) Zitten in de laatste 2.4.x kernels niet dezelfde SATA drivers als in de 2.6 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 15:38
Je moet dan wel Debian Unstable nemen, de enige versie met 2.6 kernel. Anders krijg je de < 2.4.27 kernel, die nog geen S-ATA drivers bevat, en zo niet wilt booten. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Z-Dragon schreef op 15 mei 2004 @ 14:05:
Je moet dan wel Debian Unstable nemen, de enige versie met 2.6 kernel. Anders krijg je de < 2.4.27 kernel, die nog geen S-ATA drivers bevat, en zo niet wilt booten. :)
Waar vindt je dat? In de FAQ staat nu net dat de laatste beta van debian installer WEL sata-drivers heeft, en dat het dus gewoon zou moeten werken.

Overgiens kun je hierboven lezen dat 2.6 mij net iets te unstable is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Ik quote mezelf maar voor de eigenwijze doorzetters:
irondog schreef op 11 mei 2004 @ 16:15:
dus:
2.6 ondersteunt serial ata controllers, maar geen raid.
2.4 ondersteunt raid (zeer beperkt), maar geen sata
en daarom moeten jullie gewoon geduld hebben of een andere oplossing zoeken dan Bios Raid.
Kernel 2.4:
Vanaf de volgende versie (2.4.27) zal de 2.4 kernel de libata drivers uit 2.6 bevatten, deze versie is nog in ontwikkeling en heeft verder geen voordelen boven zijn voorganger.
//ok, meer sata controllers doen het in niet-raid
Sommige controllers (zoals de sil 3112a) is sata support aanwezig in 2.4 m.b.v. een soort ide driver, dit werkt met ataraid en ik gebruik mijn array dus transparant in Linux, Windows en DOS. Voor de sil3112a raid gebruikers is 2.4 dus dé oplossing overige gebruikers hebben pech op dit moment.

Kernel 2.6:
2.6 en bios raid is nog niet mogelijk voor doorsnee gebruikers. Er zijn drivers in pre-alpha stadium. Maar voor de gene die dit willen testen zal een standaard installer (zoals Debian, Mandrake, Redhat en ga zo maar een half uur door) nog geen mogelijkheden bieden. Als het enisinds stable is, hoor je het vanzelf wel. Ik zelf wil op dit moment mijn data niet riskeren met een poging.

neem dit van me aan:
Als je niet 100% zeker weet wat je aan het doen bent, vergeet BIOS raid i.c.m. Linux 2.6. Zoek geen support in distro's, het moet vanaf de kernel dan wel UDEV of een ander lowlevel usermode programma komen. Zolang dat niet werkt, werkt Debian, Fedora (en ga zo nog maar een uur door) dus ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door irondog op 15-05-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Hertog schreef op 15 mei 2004 @ 14:08:
[...]

Waar vindt je dat? In de FAQ staat nu net dat de laatste beta van debian installer WEL sata-drivers heeft, en dat het dus gewoon zou moeten werken.

Overgiens kun je hierboven lezen dat 2.6 mij net iets te unstable is ;)
Nogmaals: je kunt de Debianinstaller starten met kernel 2.4 (standaard) en kernel 2.6 (kernel26 @ bootpromt). De 2.4 variant bevat GEEN S-ATA DRIVERS. Als je die wel wilt moet je patchen, of 2.6 gebruiken.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Hoe vaak moet ik nog roepen dat sata RAID niet mogelijk is in Linux (op de sil3112a na)? Ik spreek toch geen spaans of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
irondog schreef op 15 mei 2004 @ 20:15:
Hoe vaak moet ik nog roepen dat sata RAID niet mogelijk is in Linux (op de sil3112a na)? Ik spreek toch geen spaans of wel?
Hoe vaak moet IK nog roepen dat wij het over S-ATA hebben en niet over S-ATARAID dat overigens softwarematig wèl mogelijk is? Ik spreek toch geen Spaans of wel? >:)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Z-Dragon schreef op 15 mei 2004 @ 20:03:
[...]

Nogmaals: je kunt de Debianinstaller starten met kernel 2.4 (standaard) en kernel 2.6 (kernel26 @ bootpromt). De 2.4 variant bevat GEEN S-ATA DRIVERS. Als je die wel wilt moet je patchen, of 2.6 gebruiken.
Dat had ik ook gelezen, en ik geloof je ook wel (ik heb het tenslotte zelf gezien) maar in de faq staat iets anders:
Get the latest beta or daily build of the DebianInstaller, the 2.4.25 kernel includes some support for SATA.
Ook op internet werd ik verschillende malen verwezen naar de laatste beta van de Debian Installer. Maar de 'some' support is duidelijk niet genoeg voor de twee sata controllers die ik had. En 2.6 had ik ook al geprobeerd, maar dat was toch net iets te onstabiel...

Overigens heb ik inmiddels toch maar Windows op de betreffende server geinstalleerd. Sorry, maar de server moest gaan werken.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
irondog schreef op 15 mei 2004 @ 20:15:
Nou niet al te vaak hoop ik want je info is verre van correct lees dit maar om tot de conclusie te komen dat je er een beetje naast zit :)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Ghostrider(NL) schreef op 15 mei 2004 @ 23:26:
[...]

Nou niet al te vaak hoop ik want je info is verre van correct lees dit maar om tot de conclusie te komen dat je er een beetje naast zit :)
Woeiiiiiiii 1 hele uitzondering. :9

Tristis trouwens, dat er nu maar Windows op draait. 2.6 kernel is denk ik wel stabieler dan dat, maar daar gaan we het hier maar niet over hebben. :+

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 16 mei 2004 @ 10:49:
[...]

Woeiiiiiiii 1 hele uitzondering. :9
Ja maar wel 1 vd belangrijkste, de ICH5R is behoorlijk veel gebruikt als raid0 opzet.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog

irondog

Z-Dragon schreef op 15 mei 2004 @ 20:54:
Hoe vaak moet IK nog roepen dat wij het over S-ATA hebben en niet over S-ATARAID dat overigens softwarematig wèl mogelijk is? Ik spreek toch geen Spaans of wel? >:)
De topicstarter er Hertog hebben het over Sata raid. Ik weet niet wie jij dan onder "wij" vertaat.
Ghostrider(NL) schreef op 15 mei 2004 @ 23:26:

Ja, ik zit er ver langs, één hele controller. Poeh.

Ik probeer gewoon te waarschuwen dat zo'n bios raid array snel verneukt is. De partitietabel van het array staat vaak op één van de twee schijven, zo heb je snel de neiging om te denken dat je raid herkend wordt terwijl je in werkelijkheid je array om zeep helpt.

en software raid, dat zou geen moeite mogen zijn. Distro's als mandrake ondersteunen dit met behulp van het installatie programma en een kind kan de was doen:
Software raid zou gewoon moeten werken als je controller ondersteunt wordt. Libata ondersteunt vrijwel elke sata controller, dus met Software raid zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

irondog schreef op 16 mei 2004 @ 11:59:
[...]

De topicstarter er Hertog hebben het over Sata raid. Ik weet niet wie jij dan onder "wij" vertaat.
Nee, ik had het over de gewone SATA aansluiting die niet werkte, het uiteindelijke doel was wel raid, maar ten eerste was dat niet het belangrijkste, en ten tweede kon dat waarschijnlijk relatief makkelijk met software raid.
Z-Dragon schreef op 16 mei 2004 @ 10:49:
[...]

Tristis trouwens, dat er nu maar Windows op draait. 2.6 kernel is denk ik wel stabieler dan dat, maar daar gaan we het hier maar niet over hebben. :+
Ik zei toch sorry :P

Pagina: 1