access knopje met memo popup maken

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 18:36
Ik heb gezocht op het forum en op google, maar ik weet ook niet echt hoe ik het moet noemen. Het is zo dat ik een forumulier aan het maken ben in access
waar bij sommige dingen wat toelichting moet, maar deze moet er niet altijd bij
Een gewone memo of text box voldoet niet omdat dit teveel plaats inneemt en 9 van de 10 keer leeg zal zijn. Het gaat erom dat er bij maanden opmerkingen gemaakt kunnen worden, dus je hebt een lijst met jan tm dec en daaronder 12 afvink hokjes.

Wat wil ik nu dus:

Naast elk afvinkvakje, komt een knopje, dit knopje moet alleen zichtbaar zijn of in te drukken of een ander kleurtje krijgen op het moment dat er text onder zit. Het is dus kortgezegd niet de bedoeling dat de gebruiker op knopjes drukt terwijl er niets onder zit. Na het drukken op het knopje moet er een memo of popup naar boven komen. Het knopje is bv altijd grijs (niets erachter) en bv rood als er text achter zit.

Ik heb hier een access boek voor me maar daar vind ik niets in terug.
Hoe kan ik zoiets maken? Of hoe noem je zoiets zodat ik opzoek kan naar wat informatie.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Met voorwaardelijke opmaak kan je een textveld een kleurtje geven. Bij knoppen / buttons kan dat dan weer niet. Misschien kan je een textveld zo maken dat hij op een knopje lijkt?

Bij het klikken op het knopje kan je dan een pop-up formulier laten weergeven met die tekst erin ofzo...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Jackbq
Is het niet mogelijk een knop te maken die alleen in te drukken is als er inderdaad text achter zit.. dus een lege knop is niet in te drukken zeg maar......

hoe goed is da nie uitgelegd |:(

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
Je kan d.m.v. een macro die je bij een veld voor bijwerken laat uitvoeren er voor zorgen dat er een macro wordt gestart waarbij de waarde van forms![formulier]![veld].visible op true of false wordt ingesteld

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Jackbq
Ik snap die uitleg niet helemaal geloof ik,

maar als je nu bv in windows even boven een icoon blijft hangen.. of nog beter voorbeeld... je gaat met je cursor boven je klokje hangen dan krijg je na 2 seconden de datum te zien, zoiets zo'n popupje... kan ik dat in access maken
zodat als je boven een knopje hangt ofzo dat die popup komt.
kan ik daar mooi de beschrijving inzetten.

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
das te vinden bij de eigenschappen van het veld tab overige en dan de optie 'knop info'

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Jackbq
Hmm probleem is dat dit niet per record word opgeslagen
zodra ik een knopinfo achter het knopje januari zet... bij record 1
staat dit ook bij de andere 10 (heb er nu 10 om te testen).

Ik zoek dus een knopinfo die in het record zelf opgeslagen word...

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

en daarbij is je probleem?

zichtbaar maken van de knoppen kan wel. Ik dacht dat je een doorlopend formulier had, maar dat is blijkbaar niet zo.

Je kan bij het on_current event van een record (van je formulier) laten controleren of het veld met daarin de tekst van de tip een waarde bevat (if TipVeld <> ""). Vervolgens laat je aan de hand van die uitkomst het knopje zichtbaar / onzichtbaar maken (then cmdInfo.Visible = True/False).

Zo moet je er wel uit komen toch?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1