Excel Pulldown menu - geen tabblad besturingselement

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kiebus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-08 11:37
Ik wil in excel 97 (ja ik zit op mijn werk :p) een pulldown menu maken die zichtbaar is en blijft. Ik heb volgens mij alle topics doorgelezen die hier mee te maken hebben.
Ik loop echter tegen een probleem op. Als ik het goed begrepen heb kun je op 2 manieren zo'n pulldownmenu maken namelijk via;
data --> valideren --> lijst
en via; beeld --> werkbalken --> werkset besuringselementen --> keuzelijst met invoervak
Als ik het via de eerste wijze doe, werkt het, maar blijft het pulldownpijltje niet staan als je van de cel afgaat.
Doe ik het via de 2de manier, kan ik geen invoer aangeven. Bij mij is het tabblad bij besturingselement opmaken --> besturingselement, gewoon niet aanwezig. Dus ik kan op geen enkele mogelijkheid de data in het pulldownmenu krijgen.

heeft iemand enig idee hoe dit kan, en hoe dit lan werden opgelost?

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:42
Onder de eigenschappen van de keuzelijst (dus niet onder besturingselement opmaken) staan een heleboel eigenschappen, waaronder ListFillRange. Hier kan je een reeks cellen (eventueel verborgen cellen) opgeven waarvan de waardes in de keuzelijst komen te staan. Met LinkedCell geef je de cel aan die de waarde van de keuzelijst krijgt.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Kiebus
hey alvast harstikke bedankt, ik heb het net geprobeerd en het werkt perfect!! _/-\o_

Alleen vraag ik me nog 1 ding af: Ik heb hier een bestaand excel document waar ook zo'n pulldown menu in staat, en als ik die bekijk (of kopieer) dan kan ik op een veel makkelijkere manier de lijst toekennen. Er zit gewoon een extra tabblad bij (besturingselement). Nu vraag ik me af met welke instelling je dat tabblad erbij kunt krijgen?
(ik neem aan dat je dat ook ergens in die lijst van die eigenschappen moet kunnen instellen? :? )

• Coffeemonster
Die is waarschijnlijk ingevoegd vanuit de knoppenbalk 'formulieren' in plaats van de knoppenbalk 'werkset besturingselementen'. Als ik het goed heb begrepen, kan je met de laatste meer dingen instellen en de elementen makkelijker koppelen aan macro's.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

• Kiebus
coffeemonster je bent geweldig, dank je wel. _/-\o_

Maar het is ook logisch waarom je zo goed bent, je drinkt het zwart en sterk :p

* Kiebus vraagt zich alleen nog af wat de logica is van 3 verschillende manieren om zo'n pulldown menu te kunnen maken.

[lastig]

Heb ik nog 1 vraag, ik wil graag een pulldown van bijv. 100 items. Elk item valt binnen een bepaalde catagorie. Er zijn 4 catagorieen. Dus als een werknemer een waarde uit het menu aanklikt, moet er in de verwijzingscel de catagorie komen te staan. (dus 1, 2, 3 of 4) Hoe maak ik deze verwijzing in het pulldown menu?

[/lastig]

[ Voor 43% gewijzigd door Kiebus op 19-03-2004 08:08 ]

• Coffeemonster
Als ik het goed heb, geeft de cel die gekoppeld is aan het pulldownmenu het plaatsnummer van het gekozen item in de lijst aan. Ik denk dat je het beste deze cel kan verbergen en met de INDIRECT-functie de categorie opzoekt (bijvoorbeeld INDIRECT("A"&$C$1) als A de kolom met categorieën is naast de kolom met lijstitems (beginnend met A1) en C1 de gekoppelde cel).

• Kiebus
damn, jij bent echt goed! Wederom werkt het perfect!! _/-\o_

je zou jezelf ExcelMonster moeten noemen ipv coffeemonster :P :9

• Kiebus
Coffeemonster, aangezien jij toch meester bent in excel stel ik de vraag ook maar in dit topic, alhoewel het eigenlijk niet on-topic is, wil ik er geen apart topic voor openen.

Kun je in excel, binnen EEN cel. dingen recht onder elkaar uitlijnen? (Datgene wat je normaal in word met de tab toets doet.)

Ik ben nu namelijk met spaties aan het werken, wat natuurlijk ten eerste niet uitziet (je krijgt het niet exact recht onder elkaar allemaal) en ten 2de erg amateuristisch is natuurlijk :P 8)7

• Coffeemonster
Volgens mij niet direct, maar als je de tekst over 2 cellen verdeelt en de lijn ertussen wit maakt, krijg je eenzelfde effect.

• Kiebus
uuuhhmmm ja dat had ik me ook al bedacht, alleen dan gaat het hele effect van het pulldown menu weg, omdat dan niet alle informatie in de cel staat. (het gaat telkens om een typenummer, met daarachter wat informatie.)
Volgens mij kun je ook niet 2 cellen in EEN pulldown zetten, of wel?

• Coffeemonster
Het sloeg dus ook op het pull-downmenu. OK, dan werkt dat niet.

Ik heb even zitten spelen* en het volgende gevonden: als je het pulldownmenu gebruikt uit de werkbalk 'webset besturingselementen', kan je de eigenschap 'columnCount' op 2 zetten, zodat hij ook de kolom ernaast (mits opgenomen in het bereik in ListFillRange) in het pulldownmenu weergeeft. Met ColumnWidths kan je zelfs de breedte van de eerste kolom opgeven.

* Dat kan je natuurlijk ook zelf doen ;). Je sloopt er niets mee, en je vind op deze manier veel van de minder bekende features van Excel. Ik doe dit soort dingen meestal ook op deze manier.

• Kiebus
ja, spelen doe ik ook ja (wat moet ik anders op mijn werk :P O-) ) maar, op het moment dat ik die andere soort pulldown neem (werkset besturingselementen) kan ik die 'INDIRECT' functie niet meer toepassen.

Met de pulldown uit 'formuleren' verwijst die netjes naar het regelnummer, met de pulldown uit 'werkset besturingselementen' verwijst die naar de inhoud van de cel, waardoor de 'INDIRECT' niet meer werkt.

Maar laat me raden, dit kun je ook ergens in dat lijstje aanpassen?
Pagina: 1